وبگردی 18:10 - 04 اسفند 1395
خداوند، کرامت را به انسان هدیه کرد تا همه آحاد بشری در مقابل یکدیگر کرامت داشته باشند و قانون برای همه یکسان اجرا شود.

یکسانی همه شهروندان دارای کرامت انسانی در برابر قانون

تلاش می‌کنم هر شب درباره یکی از حقوق تصریح‌شده در منشور حقوق شهروندی بنویسم. نوشته‌ها و گفته‌های ما درباره حقوق شهروندی در عصری که همگان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند وارد گفت‌وگوی فراگیر شوند، مؤثر خواهد بود. اگر مایل بودید، شما هم این نوشته‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

ماده 7- شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایا پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

بحث

بند 6 از اصل 2 قانون اساسی نیز نظام جمهوری اسلامی را نظامی بر پایه ایمان به «کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان‏ و آزادی‏ توام‏ با مسئولیت‏ او در برابر خدا» معرفی می‌کند. واژه بنیادین این بند و ماده 7 منشور، «کرامت انسانی» است. «کرامت انسانی چیست؟» کرامت انسانی حداقل در ابعاد زیر بروز می‌کند:



1. آزادی توأم با مسئولیت. (بعد سیاسی کرامت)

2. توان اقتصادی برای گذران آبرومندانه و توأم با حفظ شئونات افراد با توجه به جایگاه اجتماعی ایشان.

3. داشتن مناسبات و ارتباطات اجتماعی مبتنی بر احترام، اخلاق، و حفظ حقوق و آزادی‌های مدنی افراد.

4. داشتن امکان مشارکت در زندگی فرهنگی، کسب دانش، انباشتن و به اشتراک گذاشتن سرمایه فرهنگی.



کرامت انسانی در جامعه‌ای توسعه‌یافته تحقق می‌یابد. جامعه‌ای که شهروندانش دارای فقر مادی باشند؛ امکانی برای توسعه ارتباطات اجتماعی خود نداشته باشند (نتوانند عضو گروه‌های اجتماعی داوطلبانه شوند، ازدواج کنند، و نتوانند وارد مناسبات تقویت‌کننده همبستگی اجتماعی شوند)؛ قدرت مشارکت در زندگی فرهنگی (حداقل در قالب تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی، ادبی، هنری، میراث فرهنگی و ...) نداشته باشند؛ و در برابر قدرت سیاسی مصونیت قانونی نداشته باشند و از دست‌اندازی قدرت سیاسی غیرپاسخ‌گو به آن‌ها ممانعت نشود، نمی‌تواند ضامن کرامت انسانی باشد.



کرامت انسانی در جامعه‌ای دینی، مستلزم رعایت اصول و ملاحظات بیشتری نسبت به انسان است. تحقق کرامت انسانی در سطح جامعه دینی یا غیردینی، نیازمند کارآمدی دولت، پای بندی قدرت سیاسی به قانون عادلانه و مشروع، ساخت نهادی مشوق حفاظت و صیانت از کرامت انسانی و جامعه مدنی قدرتمندی است که می‌تواند عوامل دست‌اندازی به کرامت انسانی در بستر اقتصادی قدرتمند و توسعه‌یافته را مهار کند.

برای تحقق کرامت انسانی، انجام شماری از اقدامات ضروری است.



تحقق کرامت انسانی نیازمند اقتصادی پویا، عاری از فساد، پای‌بند به اصول توسعه پایدار و حافظ محیط زیست، توأم با داشتن نظام بازتوزیع کارآمد و عادلانه ثروت است.



تحقق کرامت انسانی نیازمند نظام حمایت اجتماعی سطح‌بندی‌شده و هدفمند است که شرایط زیست انسانی عادلانه و آبرومند را برای افرادی که از حداقل‌های توان اقتصادی بهره‌مند نیستند فراهم کند.



تأمین کرامت انسانی نیازمند «توانمندسازی شهروندان» از طریق سازوکارهای آموزش، مهارت‌آموزی، تمهید کردن برابری فرصت‌ها، و فراهم کردن زمینه‌های استفاده از استعدادهاست. تحقق این امور نیازمند نوآوری‌های اجتماعی در آموزش، تغییر قواعد نهادی، پویاسازی اقتصاد، و توجه به تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و محیط‌زیستی هر نوع قاعده‌گذاری و شیوه‌های حکمرانی و تصمیم‌گیری است.



تضمین کرامت انسانی مستلزم پیشبرد شیوه‌های مردمسالارانه حکمرانی است. اگرچه حکمرانی مردمسالارانه بیشتر ناظر بر وجه سیاسی است، اما مردمسالار بودن الزاماً به معنای «گزینش بهترین سیاست‌ها یا خط‌مشی‌ها» نیست. تقویت مردمسالاری و در عین حال ارتقای ظرفیت سیاست‌گذاری، اجرا و ارزیابی از ملزومات تحقق کرامت انسانی است؛ و این خود نیازمند توسعه دانش و بالا رفتن ظرفیت شناختی جامعه است.



تحقق کرامت انسانی و بالاخص به یکسان بهره‌مند شدن همه شهروندان از مزایای مشخص‌شده در قانون، نیازمند سطح بالایی از مدارای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. جامعه‌ای که ظرفیت مدارا نداشته باشد و بالقوه در خود توان فعال شدن شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی را تقویت کرده باشد، در نهایت برابری در مزایا را به رسمیت نمی‌شناسد، و کرامت انسانی را نیز مشمول نابرابری می‌سازد.



تعمیق مدارا و شیوه‌های مشارکتی حکمرانی، مستلزم آن است که رضایت مردم به بنیادین‌ترین شکل مبنای اعمال اقتدار سیاسی قرار گیرد.



تحقق کرامت انسانی، متضمن پیچیدگی‌های بسیار است و جامعه ما هنوز راه نرفته بسیاری پیش رو دارند. گفتن این حق، تأکید بر بهره‌مندی همگان از آن، و متعهد شدن دولت به این امر را باید نکته مثبتی دانست، درباره آن بسیار گفت‌وگو کرد، و همه زوایای جامعه را به قصد آشکار ساختن سازوکارهایی که کرامت انسانی را نقض می‌کنند یا مانع از تحقق شرایط رعایت کرامت انسانی می‌شوند کاوش کرد.

*جامعه شناس، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

نکته: این یادداشت در روزنامه ایران منتشر شده است.


8845185
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات گسترده و پیچیده ایران علیه رژیم صهیونیستی زوایای ناگفته زیادی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زباله‌های تهران حکم طلا را دارند؛ طلایی که خیلی‌ها را مانند قارون ثروتمند کرده است؛ کاسبانی که آنقدر ولع پول بیشتر دارند که برای همین مخازن زباله بدبو روی هم تفنگ می‌کشند و هم را می‌کُشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روش‌های هوشمندانه‌ای که رسانه‌ها از گذشته تاکنون برای تحت تاثیر قرار دادن باور‌های مخاطب به کار گرفته‌اند، با بروز رسانه‌های جدیدتر و تاثیرگذارتری مانند توئیتر، فیسبوک و. شکل نوینی به خود گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حامیان غربی رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم‌ نسبت به خباثت‌هایی که در سر دارد، هشدار دادند. آن‌طور که در گزارش رسانه‌های غربی آمده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوها و تماس‌های تلفنی از نتانیاهو خواسته پاسخی به ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» همراهی یا عدم همراهی آمریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشور‌های اروپایی تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از دانشمندان به رهبری زیست‌شناس، کورتنی کلارک هاچتل، تاردیگراد‌ها را با پرتو‌های گاما منفجر کردند و به مشاهده واکنش آنها نشستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» چه بسیار انسان‌هایی که در اثر شنیدن قرآن به اسلام جذب شدند، خدا قرآن را این‌قدر با برکت خلق کرده که حتی صدای خواندنش هم برای کفار جاذبه دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس بورس گفت: بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذار در بورس در حوزه تولید فعال هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هنوز شخصیت بسیاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس مثل مهدی باکری ناشناخته مانده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است