گوناگون 17:21 - 10 مهر 1399

لمینیت و کامپوزیت فقط برای زیبایی دندان نیست

حدیث محمدپور جراح و دندانپزشک، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طی چندسال اخیر در کشور ونیر و دو روش لمینیت سرامیکی و یا کامپوزیت تنها به عنوان شیوه‌های زیبایی دندان معرفی شده است درحالی که استفاده از ونیرها جنبه‌های درمانی فراوانی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار شکستگی دندان شده اند و یا از ارتودنسی نتیجه مطلوبی نگرفته اند و حتی افرادی که از فاصله نامتعارف بین دندان‌های خود رنج می‌برند و همین امر بهداست دهان و دندان آنها را با مشکل مواجه کرده، باید از روش‌های کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی درمان شوند.

محمدپور با بیان اینکه لمینیت و کامپوزیت دو قابلیت متفاوت دارند که داوطلبان باید به آن توجه کنند، افزود: برای استفاده از یکی از این دو روش، نحوه قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر، نوع عیوب ظاهری و انتظاری که از اصلاح دندان وجود دارد باید توسط درمانگر بررسی شود و این موضوع نیست که مراجعه کننده بخواهد بر اساس سفارش اطرافیان و دوستان تصمیم گیری کند.

این جراح دندانپزشک اضافه کرد: لمینت یک لایه نازک همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که به منظور زیباتر کردن دندان‌ها روی سطح جلویی آنها چسبانده می‌شود. فرم و رنگ دندان‌ها با نصب لمینت سرامیکی اصلاح می‌شود. همچنین با استفاده از لمینت ونیر فاصله بین دندان‌ها و شکستگی‌های موجود نیز پوشش داده می‌شوند. لمینت ونیرها می‌توانند تا حد زیادی تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح دندان‌ها را نیز بپوشانند.

محمدپور، کامپوزیت را شیوه پرطرفدار درمانی در کشور معرفی کرد و افزود: کامپوزیت نیز یکی از روش‌های نوین و پرطرفدار برای ترمیم دندان و اصلاح است، در واقع کامپوزیت ونیر ترکیبی از ماده «رزین» است که به شکل خمیر بوده و با تابش نور روی دندان سفت می‌شود کامپوزیت علاوه بر ترمیم دندان‌های شکسته می‌تواند نقش پر کردن آنها با این مواد و برطرف نمودن لکه‌های روی دندان را نیز ایفا کند.

وی اضافه کرد: افرادی که عادت به دندان قروچه دارند باید بدانند که مقاومت کامپوزیت نسبت به لمینت بهتر بوده و لمینت شکننده‌تر است البته در کامپوزیت احتمال برگشت زردی دندان‌ها بیشتر از لمینت است و این روش نیاز به پولیش و اصلاح دوره‌ای دارد و افرادی که فرصت حضور دوره‌ای در دندانپزشکی را ندارند نباید از این روش استفاده کنند.

این جراح دندانپزشک، با اشاره به اینکه لمینت شکل طبیعی‌تری نسبت به دندان واقعی دارد، افزود: لمینت نسبت به کامپوزیت دارای رنگی طبیعی‌تر و جلوه‌ای بهتر است، هرچند برای به کار بردن آن روی سطح دندان باید تراش دندان انجام شود اما نتیجه نهایی لمینت زیباتر از کامپوزیت است.

محمدپور خاطرنشان کرد: لمینت و کامپوزیت هر دو معایب و مزایای خاص خود را دارا هستند اما در لمینت زیبایی چشمگیرتر و طبیعی بوده و مقاومت کار بسیار بالا است همچنین از لمینت برای اصلاح طرح لبخند دیجیتالی نیز استفاده می‌شود که نتیجه آن فوق العاده دقیق و زیباست. از طرفی، برخی از دندان‌ها را نمی‌توان کامپوزیت کرد و باید برای آنان از لمینت استفاده کرد.


10743796
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است