ورزشی 01:39 - 02 بهمن 1396
"فوتبال ایران فقط هزینه‌بر است"
یک کارشناس فوتبال از انگیزه‌های برخی سازمان‌ها و افراد ثروتمند برای تیمداری در فوتبال گفت.

چراغ‌پور: چرا کارخانه‌ها خصوصی‌سازی می‌شوند، باشگاه‌ها نه!

جلال چراغ‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره انحلال تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران گفت: منحل شدن این تیم‌ها یک دلیل کلی ندارد. هر کدام از آن‌ها به دلایل خاصی دوران‌شان به سر رسید و موضوعیت‌شان را از دست می دادند.

او در ادامه گفت: مثلا در برهه‌ای بانک‌های دولتی مثل ملی، صادرات و سپه اقدام به باشگاه‌داری کردند. اما به مرور زمان در درون مدیرت کلان بانک‌ها اتفاقاتی افتاد و آن‌ها به این نتجیه رسیدند که نیازی نیست از ابزار تبلیغی فوتبال استفاده کنند و به این دلیل دیگر در فوتبال سرمایه‌گذاری نکردند.

چراغ پور درباره نوع دیگری از مالکان دولتی در فوتبال ادامه داد: در یک زمان سپاه پاسدارن، نیرو انتظامی و شهرداری‌ها شروع به تیم‌داری کرد. تیم‌هایی مثل فجرشهید سپاسی، فتح، پاس و... اما این ارگان‌ها هم به این نتیجه رسید که لزومی ندارد در فوتبال هزینه کنند.

این کارشناس فوتبال گفت: زمانی مراکز صنعتی به بهانه‌ی قانون ماده‌ی ۱۷ مبنی بر این که اگر یک واحد صنعتی قسمتی از درآمدش را به ورزش اختصاص دهد از تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شود، شروع به تیم‌داری داری کردند. قانون‌گذار بعد از مدتی متوجه شد که این کارخانه‌ها دست به فرار مالیاتی می‌زنند. قانون از آن‌ها می خواست که برای میزان هزینه کردشان، سند داشته باشد اما زمانی که این مراکز صنعتی دیگر نتوانستند به مقصد خود برسند، از ورزش بیرون آمدند.

اوادامه داد: گونه آخر هم افرادی بودند که پول زیادی داشتند ولی شهرت نداشتند. پولِ بدون شهرت برای‌شان لذتی نداشت. یکی از بهترین کارها برای مطرح کردن نام‌شان، مالکیت بر یک تیم فوتبالی بود. با این کار آن‌ها نام‌شان یک شبه در رسانه پخش می‌شد و چند بازی کن تیم ملی را هم دعوت می‌کردند.

او در ادامه گفت: این مالکان از این طریق وقتی به منافع‌شان رسیدند آرام آرام از فوتبال کنار رفتند. من از این شخصیت‌ها نامی نمی‌برم چون امکان دارد از من شکایت کنند. 

جلال چراغ‌پور در پاسخ به این سوال که آیا فوتبال ایران حرفه‌یی است یا خیر؟ تصریح کرد: با این که چرخ فوتبال ما به ظاهر حرفه‌یی می‌چرخد اما متاسفانه اصلا حرفه‌یی نیستیم. ما باید یک سری از باشگاه‌های حرفه‌یی دنیا را به صورت "تحقیقِ تطبیقی" بررسی کنیم. ببینیم که آن‌ها چه گونه عمل می‌کنند. نیازی نیست به جاهای دوری برویم. همین کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات را زیرنظر بگیریم. ساختار حرفه‌یی بودن را یاد گرفته و نقص‌های‌مان را برطرف کنیم تا بتوانیم یک فوتبال حرفه‌یی داشته باشیم. 

او در پایان در مورد مالکیت دولت بر برخی از تیم‌های فوتبال اظهار کرد: دولت ما کارخانه‌های خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند تا هزینه‌هایش کم‌تر شود، اما هم‌چنان مشاهده می‌کنیم که دولت به تیم‌های فوتبالی پول تزریق می‌کند. این خیلی عجیب است. شبیه این فوتبال ایران را فقط فوتبال ایران دارد. هیچ جای دنیای چنین فوتبالی را ندارد. فوتبال ما فقط هزینه‌بر است و هیچ سود آوری ندارد.

انتهای پیام


9647466
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» حیدر سلیمانی کارشناس داوری درباره قضاوت داور مسابقه پرسپولیس و صنعت نفت آبادان توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال پرسپولیس تهران با شکست سه بر صفر میزبان خود موقتا صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازی تیم‌های گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با تساوی ۲ - ۲ به پایان رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است