فرهنگی‌هنری 10:07 - 17 مهر 1394
پائین آمدن نرخ تولد از یک سو و افزایش تعداد سالمندان در ژاپن موجب شده تا نخست وزیر این کشور اقدام به ایجاد پستی جدید در کابینه سامورایی ها برای نجات سرزمین آفتاب از این وضعیت کند.

کار ویژه ژاپنی ها برای نجات نسل سرزمین آفتاب

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، بلومبرگ نوشت: در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود بیش از 25 درصد از جمعیت ژاپن را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهند و همین امر موجب شده تا این کشور به عنوان پیرترین کشور جهان نام بگیرد.

 

از سوی دیگر میزان تولد نوزاد نیز در این کشور با کاهش روبرو شده بطوریکه در سال 2014 بر اساس اعلام وزارت بهداشت ژاپن، فقط یک میلیون و هزار نوزاد در این کشور متولد شده اند که در مقایسه با سال 2013 میلادی 9 هزار مورد کاهش یافته و این برای چهارمین سال پیاپی است که این کشور با کاهش میزان تولد نوزادان روبرو است.

 

در همین رابطه برخی پیش بینی ها از این امر حکایت دارند که در سال 2050 جمعیت ژاپن به 97 میلیون نفر کاهش می یابد یعنی در آن سال جمعیت این کشور در مقایسه با آمار سال 2014 میلادی 30 میلیون نفر کاهش می یابد.

 

همین امر موجب شده تا کارشناسان درباره جمعیت جوان و آماده به کار در ژاپن هشدار داده و اعلام کنند که کاهش افراد 15 تا 64 ساله موجب کاهش و یا حتی توقف رشد اقتصادی خواهد شد.

 

ژاپن به عنوان پیرترین کشور دنیا با دو معضل اصلی کاهش نیروی انسانی و در مقابل افزایش هزینه های رفاهی قشر سالمند مواجهه است. این دو معضل در ترکیب با یکدیگر ژاپن را به حذف نیمی از جمعیت شاغل خود تا سال 2060 میلادی وا خواهد داشت.

 

در همین راستا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن قرار است در ترکیب کابینه جدید خود برای اولین بار مهره ای را بگنجاند که اصلی ترین وظیفه اش ممانعت از سقوط کشور در سراشیبی کاهش جمعیت است.

 

«آبه» که افزایش جمعیت را شاه کلید تحول سومین اقتصاد برتر جهان می داند، قرار است با انتصاب «کاتسونوبو کاتو» معاون دبیر کابینه ژاپن به سمتی جدید، وی را مسؤول سیاست گذاری در زمینه بهبود نرخ جمعیت و افزایش بودجه مراقبت از اقشار ضعیف جامعه (سالمندان، کودکان و زنان) نماید./ تسنیم

115

 


7180973
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است