فرهنگی‌هنری 19:28 - 24 تیر 1398
نمایش سلادون‌های ایرانی در چین آغاز شد
مدیر اداره کل موزه‌ها، آثار نمایش داده شده در برگزاری نمایشگاه «دنیای لونگ چوانگ: سلادون لونگ چوآنگ و جهانی شدن» را نشانه‌ای از رابطه دو تمدن بزرگ ایران و چین دانست که بیش از ۲۰ قرن همکاری‌های گسترده‌ای را با یکدیگر داشته‌اند.

نمایشگاهی با نشانه‌های ۲۰ قرن همکاری بین ایران و چین

به گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر که دوشنبه (۲۴ تیر ماه) در آئین گشایش نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن» در کاخ موزه شهر پکن (شهرممنوعه) حضور داشت، «دنیای لونگ چوانگ: سلادون لونگ چوآنگ و جهانی شدن» را نمایشگاهی دانست که علاوه بر نمایش هنر و صنعت ساخت سلادون‌ها در چین، تلاش می‌کند تا رابطه تمدن‌ها در گذشته دور را بیان کند.

وی با بیان این‌که همکاری موزه‌ها منجر به این رویداد بزرگ فرهنگی در «شهر ممنوعه» به عنوان یکی از پرجاذبه‌ترین بناهای تاریخی جهان شده است، گفت: در جهان امروز که برخوردهای سیاسی بیشترین فضای حاکم بر جوامع را به خود مشغول کرده، موزه‌ها تلاش می‌کنند تا گفتگوی فرهنگی را گسترش دهند. گفتگویی که موجبات اصلی بالندگی انسان و گسترش دوستی‌هاست.

وانگ شی دونگ ـ مدیر کاخ موزه چین ـ نیز در سخنانی اهمیتِ این نمایشگاه را علاوه بر موضوع سلادون، به دلیل همکاری موزه‌های چند کشور دارای اهمیت دانست.

همچنین مسوولان مختلف این منطقه از کشور چین هر کدام در سخنانی درباره‌ی این نمایشگاه صحبت کردند.

چن شو اوا ـ رییس موزه استان چو جیانگ ـ نیز از ادامه برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرده و جن شیا دونگ، شهردار شهر لی شوی استان به معرفی استان چوجیانگ پرداخت.

گوآن چیانگ ـ رییس سازمان آثارتاریخی فرهنگی چین ـ نیز درباره اهمیت سلادون و رابطه آن در جاده ابریشم صحبت کرد.

قدمت سلادون در چین به ۱۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد

در ادامه نخستین بخش نمایشگاه در کاخ «جایی گونگ» بر اساس رسم گشایش موزه در چین با قیچی کردن نوار سبز رنگ مشترک انجام شد و پس از بازدید این کاخ، نوبت به کاخ «رونگ گونگ» رسید که قسمت دوم نمایشگاه و دربرگیرنده آثار موزه‌های دیگر کشورها است. از بین ۸۳۳ قلم اشیا این نمایشگاه ۱۰۰ قلم به موزه‌های ایران، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و امارات تعلق دارد و شمار دیگر آثار از بیش از ۳۰ موزه کشور چین گردآوری شده‌اند.

قدمت سلادون‌های به نمایش درآمده از اواخر قرن دهم میلادی تا قرن ۱۹ میلادی بوده و شامل نمونه‌های کامل و سالم تا قطعات خرد و شکسته سلادون است که در واقع نشان‌دهنده حساسیت مجریان امر در اهمیت دادن به سفال به عنوان میراث فرهنگی فاخر کشورشان است.

تاکید اصلی این نمایشگاه بر سلادون‌های لونگ چوآن شهری در جنوب چین است که قدمت ساخت سلادون در آن به ۱۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد. سه منطقه دیگر مهم در زمینه تولید این اشیا استان فوجیان، گواندونگ و جیانگ شی است.

موزه ملی ایران نیز ۱۴ اثر سلادن خود را که نه قلم آنها مهمور به مهر شاه عباس صفوی بوده، زینت‌بخش نمایشگاه کرده که از قسمت‌های مورد توجه اهل فرهنگ و هنر است.

از نکات حائز اهمیت در این رویداد، تعدادی از سلادون‌های شرکت داده شده از سوی موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا است که نتیجه ذوق و ذهن زیبایی اندیش هنرمندان ایرانی در ابداع الهام گرفته ولی خلاقانه آثار سلادون است.

ترویج و احیای یک سنت با پیشینه تمدنی چین

جبرییل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران نیز با فراهم‌شدن چنین فضایی فرهنگی هنری در سطح بین‌الملل را مثبت ارزیابی کردو گفت: شاید برای نخستین‌بار است که نمایشگاهی با این وسعت درباره‌ی سلادون تمرکز کرده است. پایبندی، ترویج و احیای یک هنر و سنت به عنوان میراث فرهنگی در کشوری با پیشینه تمدنی چین هدف بدیهی در برخورد اول با این نمایشگاه به نظر می‌آید.‌

او با تاکید بر این‌که ارزش‌های بیشتری در ورای این نمایشگاه وجود دارد، آن‌ها را از یک‌سو حضور موزه‌های بزرگ در کنار یکدیگر دانست و افزود: این اتقاق نشان مشترک بودن مواریث فرهنگی و فرامرزی بودن آنها برای همه جهانیان است که باعث دوستی پایدار ملت‌ها می شود. از سوی دیگر حضور ایران در این نمایشگاه نشان می‌دهد که سرزمین ما در گذشته با همتایان و دولت‌های بزرگ هم عصر خود روابط نزدیک و گسترده‌ای داشته است.

نینا رضایی ـ رییس اداره معرفی و  آموزش  موزه ملی ایران ـ درباره‌ی این نمایشگاه گفت: مخاطب در این نمایشگاه شاهد طیف وسیعی از سلادون است که ویژگی مشترک آنها نگاه عمیق سفالگر به طبیعت است.

وی با بیان این‌که بهره‌مندی از فضایی تاریخی جریان پیوسته‌ای را به‌وجود آورده که جاذبه رنگ سبز با تنالیته گسترده آن هر بیننده ای را مجذوب خود می‌کند، گفت: در این نمایش بازدیدکننده وحدت در عین کثرت را به خوبی درک کرده و فهم عمیق‌تری از ظرفیت های هنر و اندیشه مردمان پیش از خود را کسب می کند.

این نمایشگاه تا ۱۲ مهر ماه مطابق با ساعات و روزهای بازدید کاخ موزه معروف به «شهرممنوعه» از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ پذیرای علاقمندان است، این بنا، روزهای دوشنبه تعطیل است.

در آئین گشایش این نمایشگاه گوآن چیانگ - رییس سازمان آثارتاریخی فرهنگی چین -، وانگ شی دونگ - مدیر کاخ موزه چین -، جن شیا دونگ - شهردار شهر لی شوئ استان چو جیانگ - ، چن شو اوا - رییس موزه استان چو جیانگ -، آقای باقری - رییس دیپلماسی عمومی و رسانه - و وفایی - رایزن فرهنگی سفارت ایران در پکن- حضور داشتند.

انتهای پیام


10178312
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است