استانی 23:31 - 01 خرداد 1398

تدابیر دامپزشکی خراسان شمالی در رخداد اخیر اکتیمای شتر

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناس مسئول بررسی و مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: در بررسی میدانی مشاهده شد که به جز چند شتر، تعدادی از بره‌ها و بزغاله‌ها درگیر بیماری شده‌اند و ضایعات پرولیفراتیو در لب‌ها، لثه‌ها و حفره دهانی و زبان آنها مشهود بود که تدابیر درمانی و بهداشتی لازم انجام شد.

احمد برات پور با اشاره به اینکه هیچ موردی از تلفات دام در اثر این عارضه رخ نداده است، افزود: واکسن بهادار برای پیشگیری از این بیماری در مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان موجود است و دامداران می‌توانند برای تهیه و استفاده آن، با این واحدها هماهنگی داشته باشند.

برات پور تصریح کرد: همچنین از آن جایی که این بیماری جزو زئونوزها یا بیماری‌های مشترک و قابل انتقال از دام به انسان دسته بندی می‌شود و می‌تواند جراحات و ضایعاتی در افراد ایجاد کند، توصیه می‌شود از تماس با ضایعات بیماری در دام‌ها خودداری و هنگام شیردوشی از دستکش استفاده شود.

وی گفت: سال گذشته مواردی از این بیماری در واحدهای اطراف مشاهده شد که با اقدامات سریع درمانی و پیشگیرانه، کنترل و از سرایت آن به دیگر واحدها و مناطق، جلوگیری شد.

وی کاهش وزن دام در اثر دشواری تغذیه و افزایش احتمال بروز عوارض ثانویه ازجمله میاز را از تبعات این بیماری در صورت کنترل نشدن آن ذکر کرد.


10134539
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است