بین‌الملل 12:05 - 20 آذر 1397
رئیس‌جمهور لبنان به رغم اینکه اخیرا تهدید کرده بود مساله تشکیل دولت لبنان را به پارلمان می‌برد مذاکرات جدیدی را برای باز کردن گره تشکیل دولت جدید آغاز کرده و با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر مکلف دیدار کرد.

میشل عون به جای رفتن به پارلمان با بری و حریری مذاکره کرد

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة در اشاره به بحران تشکیل دولت لبنان نوشت، حزب الله لبنان می‌خواهد یکی از شش نماینده سنی مستقل هم‌پیمانش که عضو لیست "اللقاء التشاوری" هستند به عنوان وزیر در دولت جدید تعیین شود این درحالی است که سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان با این مساله مخالف است. همچنین از میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان خواسته شده تا از سهم وزیر سنی خود بگذرد تا یکی از شش نماینده‌ سنی هم‌پیمان حزب الله به عنوان وزیر تعیین شود.

پیشتر جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان پیشنهاد داده بود تا تعداد وزرای دولت از ۳۰ وزیر به ۳۲ وزیر افزایش یابد تا به این ترتیب مشکل حل شود. منابع آگاه گفتند، طرح ۳۲ وزیر منجر به افزایش دو وزیر از اقلیت‌ها یعنی یک وزیر علوی و یک وزیر سریانی می‌شود.

این منابع ادامه دادند، از این رو رئیس‌جمهوری وزیر سنی را از سهمیه هشت مارس برمی‌دارد و به یک وزیر اضافی از سریانی دست می‌یابد یا اینکه حریری در مقابل صرف نظر از یک وزیر سنی خود به یک وزیر علوی دست می‌یابد تا تعداد وزیرانش شش تا باقی بماند و به این ترتیب تعداد وزیران رئیس‌جمهوری و جریان آزاد ملی نیز ۱۲ وزیر باقی می‌ماند و این یعنی حفظ "یک سوم معطل" که برای تصمیم‌گیری‌ها در این کشور مهم است.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با این راهکار موافق است و مانعی در این نمی‌بیند که سعد حریری به سهم خود از دولت برای دو وزیر علوی و سریانی دست یابد و یک وزیر سنی که جزو سهمیه عون است تعیین شود.

اما از آنجا که حریری با افزایش وزرای دولت مخالف است، نبیه بری تنها همان پیشنهادش را دارد که عون از سهمیه وزیر سنی خود دست بکشد تا یکی از شش وزیر "اللقاء التشاوری"(دیدار مشورتی) تعیین شود.

به گفته منابع آگاه، میشل عون ابتدا درباره تعیین وزیر سنی از سهمیه‌اش از میان شش نماینده سنی مستقل نرمش داشت اما باسیل توانست نظر عون را با پیشنهاد افزایش تعداد وزرا تغییر دهد تا عون بتواند سهمیه‌ای از دو وزیر اضافی داشته باشد.

این منابع می‌گویند، عون قانع شده که دولت ۳۲ وزیر داشته باشد اما حریری با این مساله مخالفت کرده و این موجب اختلاف میان او و عون شده است.

نبیه بری درباره اینکه آیا حریری یکی از شش نماینده هم‌پیمان حزب الله را می‌پذیرد حتی اگر از سهمیه عون باشد، گفت: این مساله را به من واگذار کنید. من نهایت تلاشم را می‌کنم تا حریری را قانع کنم اما اگر عون فداکاری نکند و از وزیر سنی سهمیه خودش نگذرد نمی‌توانم کاری بکنم.

همچنین منابع می‌گویند بعید است حزب الله از میشل عون بخواهد از سهمیه خود بگذرد تا مشکل حل شود چراکه حزب الله تنها به گفتن این مساله اکتفا کرده که هر چیزی که شش نماینده هم‌پیمانش با آن موافق باشند این حزب نیز همان را می‌پذیرد.

میشل عون نیز مشغول مذاکرات جدید برای باز کردن گره دولت است. وی با نبیه بری و سعد حریری دیدار کرده شاید بتواند قبل از جشن‌های سال نو مشکل را حل کند.

حریری که با تعیین وزیری از شش نماینده سنی هم‌پیمان حزب الله مخالف است گفته که دنبال نامزد دیگری خارج از شش نماینده در راستای یک راهکار میانه باشید.

به دنبال انتقاد عون از سفر حریری به لندن درحالی که دولتی تشکیل نشده و صحبت‌هایش در مقابل نمایندگان و مسؤولان که گفته بود اگر حریری دولت را تشکیل ندهد باید به دنبال فرد دیگری باشیم، این دو به شدت با هم اختلاف پیدا کرده‌اند.

حریری بعد از دیدارش با عون درباره طرح‌های تشکیل دولت گفت: من این طرح‌ها را به شما نمی‌گویم چراکه هر زمان که در این باره صحبت می‌کنیم اوضاع به هم می‌ریزد برخی خواهان تشکیل دولت هستند و برخی نیستند. ما باید به رئیس‌جمهوری فرصت بدهیم تا به مذاکراتش ادامه بدهد.

وی درباره اینکه آیا دولت قبل از میلاد مسیح تشکیل می‌شود یا خیر گفت: نمی‌دانم آیا تشکیل دولت یکی از هدایای بابانوئل خواهد بود یا خیر.

او درخصوص تصمیم عون برای ارسال پیامی به پارلمان گفت: مشکل ما در لبنان این است که به یک مساله مشخص تکیه و از آن علیه یکدیگر استفاده می‌کنیم. من به خوبی اهداف و قصد و نیت رئیس‌جمهوری را می‌دانم ما نباید برداشت نادرست داشته باشیم. رئیس‌جمهوری در نهایت مایل به تشکیل دولت است.

حریری گفت: همگان مسؤولیت عدم حل بحران تشکیل دولت را برعهده دارند و تنها من و رئیس‌جمهوری مسؤول نیستیم.

وی بر وجود راهکارهایی برای تشکیل دولت تأکید کرد و گفت: من سه شنبه بیروت را ترک می‌کنم و زمانی که بازگردم رئیس‌جمهوری مذاکراتش را تکمیل کرده است و ان شاء الله به راهکار می‌رسیم.

قرار است حریری امروز برای شرکت در یک همایش اقتصادی عازم لندن شود.

همچنین میشل عون احتمالا طی دو روز آینده با هیئتی از حزب الله و شش نماینده‌ای که این حزب مصر است یکی از آن‌ها وزیر شود، دیدار کند.

انتهای پیام


9996781
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که چهار فرد و دو نهاد صهیونیست را به دلیل اعمال خشونت علیه فلسطینیان کرانه باختری تحریم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور‌های گروه هفت به اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که با روسیه همکاری می‌کنند، تهدید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقام‌های اروپایی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده پیرامون شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پیرو اخبار منتشر شده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان و شنیده شدن صدای انفجار، عنوان شد که این اقدام ناشی از مقابله با چند ریزپرنده بوده و خسارتی در پی نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه آمریکا درباره حمله منتسب به رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد که واشنگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه روسیه گفت تهدیدات ادعایی که به ایران نسبت داده می‌شوند به قصد منحرف کردن توجهات از جنگ غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان همکاری اسلامی وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در خصوص آمار بالای شهدای کودک در غزه هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در حال بررسی فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است