علمی فناوری 17:45 - 25 مهر 1396
رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: دانشجوی موفق دانشجویی است که در کنار تحصیل بتواند خود را با مهارت‌های زندگی اجتماعی توانمند کند.

دانشجویی موفق است که در کنار تحصیل با مهارت‌های زندگی اجتماعی توانمند شود

به گزارش خبرنگار ایسنا ، سیدعلیرضا علوی در آیین فصل نو، ویژه آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشجویان نوورود مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان که امروز (۲۵ مهرماه) در آمفی‌تئاتر موسسه آموزش عالی برگزار شد، اظهار کرد: ما انسان‌ها سه تصمیم مهم در زندگی خود می‌گیریم که بخش عمده‌ زندگی ما را جهت می‌دهد و آن انتخاب رشته تحصیلی، شغل و همسر است. اگر به دوران عمر نگاه کنیم، این تصمیم‌ها در دوره طلایی زندگی یا همان جوانی گرفته می‌شود که دانشجویان اغلب در این دوره از زندگی خود قرار دارند و انسان‌هایی می‌توانند در این سه مقوله تصمیم‌گیری موفقی داشته باشند که سواد بالاتری داشته باشند.



وی با اشاره به تعریف علمی یونسکو از سواد، خاطرنشان‌کرد: یونسکو در قرن گذشته، توانایی خواندن و نوشتن را به معنای داشتن سواد تعریف کرده است، اما آیا در عصر حاضر با وجود سرعت انتقال اطلاعات و تغییر و تحولات، این تعریف همچنان درست است و تنها با وجود توانایی خواندن و نوشتن می‌توانیم تصمیمات مهم زندگی خود را به‌درستی اتخاذ کنیم؟



رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان یک مثال از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزود: در سال ۱۹۹۲ یک میلیون دستگاه کامپیوتر در سراسر جهان به شبکه اینترنت متصل بود. این آمار در سال ۲۰۱۷ به ۲۸ میلیارد دستگاه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه برسد که حجم تولید و تبادل اطلاعات در دنیای امروز را نشان می‌دهد.



علوی ادامه داد: بر اساس آمار مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) هر ایرانی حداقل ۷۲ دقیقه در روز در فضای مجازی سیر می‌کند و حداقل در ۱۸ کانال تلگرامی عضو است. آیا جوانان ایرانی که اکنون بیشتر در این فضا حضور دارند، می‌توانند این سه تصمیم مهم زندگی خود را با تکیه بر همان تعریف سنتی سواد بگیرند؟



وی با بیان اینکه یونسکو در جدیدترین تعریف سواد، "توانایی یادگیری در شش حوزه" را مورد توجه قرار داده است، گفت: بر این اساس یک حوزه، سواد رسانه‌ای است؛ به این معنا که فرد بتواند در فضای مجازی برای آن‌که سه تصمیم مهم خود را بگیرد، چگونه داده و اطلاعات جمع‌آوری کند. مطابق یک آمار، در ماه گذشته ۱۵۶ میلیون رایانامه (ایمیل) در سراسر دنیا رد و بدل شد؛ همچنین بیش از ۳۴۰ هزار اپلیکیشن از Google Play و App Store طی ماه گذشته در دنیا دانلود شده است. آیا با وجود این حجم تولید و انتقال اطلاعات در فضای مجازی، توانایی آن را داریم که متوجه شویم کدام اطلاعات به ما کمک می‌کند؟ آیا دانشگاه و نظام آموزشی ما دانشجوی خود را برای زندگی در چنین فضایی توانمند می‌کند؟



رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با ابراز امیدواری از اینکه دانشجویان مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی بتوانند در ایام تحصیل به مهارت‌هایی که به آن "سواد" در قرن جدید می‌گوییم، دست پیدا کنند، افزود: در کنار سواد رسانه‌ای، برای ساختن یک زندگی خوب به سواد مالی، سواد ارتباطی و سواد عاطفی نیاز داریم؛ از دانشجویان می‌خواهم که در این ایام شیرین و کوتاه دانشجویی، از وقت خود برای ارتقای توانمندی‌هایشان استفاده کنند.



علوی تصریح کرد: از توسعه فعالیت‌های فوق برنامه در حوزه دانشجویی استقبال می‌کنیم و امیدواریم دانشجویان نیز با حضور در انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و ورزشی در کنار تحصیل دانش، ضوابط زندگی اجتماعی را تجربه و تمرین کنند، چراکه دانشجوی موفق دانشجویی است که در کنار تحصیل بتواند خود را با مهارت‌های زندگی اجتماعی توانمند کند.



به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم علی اثنی‌عشری، رییس مرکز آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان، با تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و خیرمقدم ورود دانشجویان به عرصه علم و دانش، اظهار داشت: این مرکز از سال ۱۳۷۷ با پذیرش دانشجو در دو رشته کاردانی کامپیوتر آغاز به کار کرد و اکنون که حدود ۲۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، ده‌ها هزار دانشجو از این مرکز فارغ‌التحصیل شده که در بخش‌های مختلف جامعه مشغول ارائه خدمت و منشا اثر شده‌اند.



وی افزود: مرکز آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان، در حال حاضر با ۲۲ رشته کاردانی و کارشناسی و حدود دو هزار دانشجو در شش گروه آموزشی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، شیمی، حسابداری، حقوق و زبان خارجه فعالیت می‌کند. همچنین از مهرماه باتوجه به امکانات و تجربیات سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در حیطه پزشکی، رشته جدید کاردانی تجهیزات پزشکی اتاق عمل به رشته‌های مراکز افزوده و پذیرش در این رشته آغاز شده است و امیدواریم در یکی‌ دو سال آینده بتوانیم مجوز مقطع کارشناسی و مهندسی تجهیزات پزشکی را نیز اخذ کنیم.



رییس مرکز آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه همه ما واقف هستیم که فعالیت، حرکت و نشاط و شادابی دانشگاه به حضور و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و فوق برنامه بستگی دارد، گفت: مطابق بیانات مقام معظم رهبری، دانشجویان باید با تکیه بر عقلانیت مطالبه‌گر باشند که یکی از اهرم‌های آن حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، ورزشی و دیگر تشکل‌های دانشجویی است.



به گزارش ایسنا، همچنین در این آیین رحیم قلعه‌تلی، معاون آموزشی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان، به توضیح آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی برای دانشجویان نوورود پرداخت.



در این مراسم، از مدال‌آوران المپیادهای ورزشی دانشجویی و دانشجویان برتر نیم‌سال گذشته موسسه آموزش عالی و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با اعطای هدایایی تقدیر شد.

انتهای پیام


9483448
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است