استانی 08:36 - 12 شهریور 1393
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: آبخیزداری یکی از بخش‌های مهم در حفاظت از خاک و توسعه پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری عاملی موثر در توسعه پوشش گیاهی است

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان بستر حیات، توسعه پایدار، متعادل‌کننده سیکل هیدرولوژی و اکولوژی مطرح است و تاثیر آن روی سایر بخش‌ها زیاد بوده و سایر بخش‌ها متاثر از عرصه‌های منابع طبیعی در بخش مرتع، کشاورزی و ... است.

وی با تاکید بر تغییر رویکرد نسبت به وضعیت موجود و شرایط آب و هوایی ادامه داد: باید رویکردمان را نسبت به وضعیت موجود و شرایط آب و هوایی که در دنیا حاکم است در رابطه با استفاده از آب و خاک تغییر دهیم.

پیرمرادی تصریح کرد: تا زمانی که رویکرد و دیدگاه‌ها نسبت به استفاده بهینه از منابع پایه تغییر نیابد دچار مشکل خواهیم شد؛ لذا با توجه به نرخ رشد جمعیت در جهان و به تبع آن در کشور نیاز به مواد غذایی رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 2 میلیون و 750 هزار هکتار مساحت منابع طبیعی در استان است، اضافه کرد: از این رقم 2 میلیون و 650 هزار هکتار جزء عرصه مرتعی است.

پیرمرادی ادامه داد: نزدیک 9 میلیون واحد دامی در استان موجود بوده و پنج میلیون واحد دامی وابسته به عرصه‌های منابع طبیعی است و دو برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراتع در تولید آب، اکسیژن، جذب دی اکسید کربن و نیز تولید بارندگی موثر است، خاطرنشان کرد: به دلیل پوشش گیاهی، بارندگی در سردشت و پیرانشهر بالای 700 تا یک‌هزار و 200 میلی‌متر است.

پیرمرادی ادامه داد: تخریب پوشش گیاهی در استان ایجاد بحران کرده و در این راستا باید با توجه به وضعیت آب و خاک از ارقام پرمحصول و گیاهان مقاوم به خشکی که با وضعیت جغرافیایی استان سازگاری داشته باشد، استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی استفاده از گیاهان با طول دوره رشد کم، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تبدیل دامداری‌های سنتی به دامداری‌های صنعتی را از دیگر موارد عنوان کرد که در کاهش مصرف آب موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح آبخیزداری در منطقه خانقاه سرخ ارومیه در حال انجام است، تصریح کرد: بخش آبخیزداری یکی از بخش‌های مهم در حفاظت از خاک و توسعه پوشش سبز عرصه‌های منابع طبیعی است و می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای توسعه عرصه‌های ملی باشد.


4633231
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است