فرهنگی‌هنری 10:46 - 12 مرداد 1394
در نشست مشترک رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و «عادل فهد الشرشاب»، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق بر امضای سند تفاهم همکاری در راستای بر طرف شدن موانع و ساماندهی ورود گردشگران عراقی به ایران تاکید شد.

تاکید بر ساماندهی ورود گردشگران عراقی به ایران

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رییس جمهور در نشستی که پیش از اولین کمیته فنی مشترک گردشگری و میراث فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق با حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی این کشور برگزار شد، گفت: طی جلسات و هماهنگی‌هایی که ظرف یک سال گذشته در جهت گسترش همکاری‌های گردشگری و میراث فرهنگی بین دو کشور صورت گرفته، با حضور هیات‌های کارشناسی دو طرف، زمینه‌های کاری و اجرایی تحقق شرایط بهتر برای همکاری دو طرف در یک یادداشت تفاهم مشخص خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه با مشخص شدن چگونگی همکاری‌های گسترده بین دو کشور در پایان جلسات کمیته فنی، سند همکاری‌ ایران و عراق به امضاء خواهد رسید، افزود: برطرف شدن موانع و ساماندهی ورود گردشگران عراقی به ایران از مهمترین مواردی است که در این سند تفاهم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 این توافق را یک پیروزی بزرگ دانست که باعث به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای کشورمان در جهان شد و بر اساس آن تمامی تحریم‌های ناعادلانه که به کشور ما اعمال شده بود از میان برداشته می‌شود.

سلطانی‌فر تصریح کرد: دنیا پذیرفت که ایران یک کشور اهل تعامل، منطق، گفت‌وگو و دیپلماسی است و زبان منطق و دیپلماسی را به هر زبان دیگری ترجیح می‌دهد، ایران همواره با حوصله و خویشتن‌داری آماده است در مقابله با کشورهای دیگر سیاست‌ُهای منطقی و معقول را تبیین و به عنوان یک کانون ثبات و تعادل در منطقه ایفای نقش کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: از گذشته‌های بعد از پیروزی انقلاب، سیاست ما به سمت ایجاد تعادل، ثبات و آرامش در منطقه سوق پیدا کرده است، امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه که دارای تاریخ، فرهنگ و هویت مشترک هستند تامین شود.

سلطانی‌فر گفت: ما با همه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای مسلمان اطراف دارای منافع مشترک هستیم، لذا باور و اعتقاد داریم که می‌توان با اتکا به خداوند و نیرو و پشتیبانی مردم با همه کشورهای جهان، خصوصا کشورهای منطقه و همسایه تعامل داشته باشیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: دستاوردهای ایران به‌ویژه در 22 ماه اخیر و توافق هسته‌ای به دست آمده متعلق به همه مردم ایران و کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای مسلمان است.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به اشتراکات و روابط دیرینه دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و افزود: مردم ایران و عراق با داشتن اعتقادات مذهبی و فرهنگ مشترک در طول قرون مختلف به غیر از دوران جنگ عراق علیه ایران که جنگ تخریب‌کننده را آغاز کرد، همواره ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بسیار نزدیک داشته اند و مردم دو کشور کاملا یکدیگر را می‌شناسند.

سلطانی‌فر ادامه داد: کشور عراق به دلیل دارا بودن اماکن مذهبی، وجود عتبات عالیات، مقبره 6 امام شیعیان و بسیاری از بزرگان صدر اسلام دارای جاذبه‌های قابل توجهی برای مسلمانان و مردم ایران است و جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل وجود مرقد مطهر امام هشتم شیعیان حضرت امام‌ُرضا(ع) و مرقد حضرت معصومه(س) در قم مورد توجه بسیاری از مسلمانان و به ویژه شیعیان عراق است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از آغاز به کار دولت یازدهم روند ورود گردشگر به کشور رو به رشد بوده اظهار کرد: یقین داریم در فضای سیاسی کنونی پس از توافق و تکمیل آن، بخش‌های مختلف اقتصاد ایران شاهد یک رونق ویژه خواهد بود و گردشگری بیش از سایر بخش ها از اثرات این توافق منتفع خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: ایران با داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی، زیارتی و توانمندی‌های بخش گردشگری سلامت هر ساله میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران کشورهای مختلف است، به طوری که در سال 93 کشور ما میزبان بیش از 5 میلیون گردشگر بود و بنا داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سال 2025 میلادی تعداد گردشگران را به 20 میلیون نفر افزایش دهیم.

وی گفت: بر اساس آمار موجود 50 درصد گردشگران ورودی به کشور ما گردشگران مذهبی و زیارتی هستند و 50 درصد دیگر نیز گردشگران فرهنگی، تاریخی، طبیعی و گردشگری سلامت را تشکیل می‌دهند.

معاون رییس جمهور همچنین به بضاعت کشورمان در عرصه گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: امکانات بهداشتی و درمانی کشور ما با کیفیت بسیار بالا و هزینه‌ُای کمتر از یک چهارم کشورهای غربی در اختیار گردشگران کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

سلطانی‌فر ادامه داد: سالانه بیش از چهار میلیون نفر بین دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند، 2 میلیون و 200 هزار نفر ایرانی سالانه برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند و نزدیک به دو میلیون عراقی هم هر سال برای استفاده از جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و گردشگری سلامت به ایران سفر می‌کنند.

وی تاکید کرد: از حدود یک سال قبل برنامه‌ریزی برای ساماندهی سرویس‌دهی به گردشگران عراقی آغاز شد، چراکه جمع کثیری از گردشگران عراقی خارج از برنامه‌ریزی وارد ایران می‌شدند و این مساله باعث بروز برخی مشکلات شده است، با هماهنگی‌ُهای صورت گرفته و جزئیاتی که در سفر وزیر گردشگری عراق مشخص می‌شود، ورود بخش قابل توجهی از گردشگران عراقی در قالب دفاتر خدمات مسافرتی ساماندهی می شود تا سرویس دهی مناسبی به زائران صورت گیرد و از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاوش، مرمت، بازسازی و مسائل پژوهشی دارای توان کارشناسی خوبی است که چگونگی روند همکاری در این حوزه‌ُها در سند نهایی بین دو کشور ایران و عراق مشخص می شود.

سلطانی‌فر تصریح کرد: امنیت عراق، امنیت ما است و برای اینکه امنیت این کشور به خطر نیفتد از همه امکانات استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام


6850529
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است