فرهنگی‌هنری 01:59 - 01 مرداد 1393
احمد بیگدلی مطرح کرد
احمد بیگدلی با بیان این‌که ساخت فیلم اقتباسی به کارگردنی نیاز دارد که سینما و ادبیات را به خوبی بشناسد می‌گوید، اکنون ادبیات ما چندان به خلق آثار ماندگاری که منبع اقتباس قرار بگیرد، توجه ندارد.

چرا سینما از ادبیات استفاده نمی‌کند؟

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تجربه خود از اقتباس ادبی گفت: من تا الآن به آن شکل معمول تجربه اقتباس نداشته‌ام، اما 20 سال پیش یک فیلم‌نامه نوشتم به اسم «پسرکی به نام فلو». این فیلم‌نامه 20 سال پیش تصویب شد و قرار شد در بنیاد فارابی ساخته شود، اما تهیه‌کننده‌ای برای آن پیدا نشد و من چون دیدم کار دارد از بین می‌رود، اکنون در حال نوشتن رمانی بر اساس آن هستم به نام «فیلم-داستانی به نام نیمرخی از آن فلو». این رمان مانند فیلم‌نامه‌ای دکوپاژشده است. شاید این کار من هم نوعی اقتباس ادبی باشد.

او همچنین درباره اهمیت اقتباس ادبی گفت: اقتباس ادبی کار بسیار دشواری است و سینماگری چون ناصر تقوایی بر اساس «داشتن و نداشتن» همینگوی فیلم «ناخدا خورشید» را می‌سازد، زیرا همان‌قدر که با سینما آشناست، ادبیات را می‌شناسد و پیش از این‌که سینماگر باشد، نویسنده است و رمانی مانند «تابستان آن سال» را با حال و هوای داستان‌های همینگوی نوشته است. او با هر دو سوی ماجرا آشناست و از هر دو سو دستش پر است، برای همین می‌تواند بر اساس ادبیات کار اقتباسی بسازد.

بیگدلی ادامه داد: برای ساخت کار اقتباسی باید به خیلی از شگردها و بخش‌های رمان وفادار ماند، این وفاداری به متن اصلی کار کارگردان را سخت می‌کند، خصوصا اگر کارگردان کم‌سابقه باشد. با توانی که الآن سینمای ما دارد، ساخت فیلم اقتباسی خیلی سخت است. زمانی بهمن فرمان‌آرا «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری را می‌سازد و یا از روی «ترس و لرز» غلامحسن ساعدی فیلم ساخته می‌شود، اما الآن این توان در سینمای ما نیست؛ چون کار اقتباسی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، اما در کارهای دیگر فیلم‌نامه خودش یا فیلم‌نامه سفارشی را آن‌طور که می‌خواهد، تغییر می‌دهد.

این نویسنده همچنین درباره علت موفقیت و مقبولیت فیلم‌های اقتباسی گفت: این موضوع به دلیل صمیمیتی است که فیلم اقتباسی ایجاد می‌کند. نویسنده قبلا کار بسیار زیادی روی داستان انجام داده، فراز و فرودها را طی کرده است و شخصیت‌ها ایجاد شده‌اند و لازم نیست کارگردان شخصیت را خلق کند. در واقع سینماگر از پیشینه ادبی یک نویسنده برای فیلم‌سازی استفاده می‌کند.

او درباره ویژگی‌های آثار داستانی که می‌توانند مورد اقتباس قرار بگیرند هم گفت: فیلم‌نامه با داستان تفاوت دارد؛ در فیلم‌نامه همه چیز باید مابه ازای خارجی داشته باشد، اما در داستان توصیف فضا را شکل می‌دهد. اگر این اتفاق در داستان به خوبی بیفتد، کارگردان می‌تواند از ادبیات برای فیلم‌سازی بهره بگیرد. اما متأسفانه داستان‌نویسی ما اکنون حول چاپ و انتشار است تا نوشتن آثار ماندگار. همین سبب شده که ادبیات ما ادبیات پخته‌ای که 25 سال پیش سینما را تغذیه می‌کرد نباشد. سینمای ما هم به سوی هزل و کمدی رفته و از جدیتش فاصله گرفته است.

بیگدلی در پایان تأکید کرد: برای داشتن سینمای اقتباسی قدرتمند، باید داستان‌های ما جاندار و توصیفی و خوندار باشند و مایه‌هایی برای جنبش داشته باشند. پرسش و پاسخی که در سینما مطرح می‌شود، مخاطب را جلب می‌کند و داستان مونوتونِ بی‌اوج و فرود و بی‌روح نمی‌تواند در سینما مطرح شود.

انتهای پیام


4302537
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است