علمی فناوری 20:00 - 04 شهریور 1395
هرچند که تمام جوانان در فکر ساخت زندگی مشترک رویایی و ازدواجی موفق هستند اما این امر بدون توجه و رعایت برخی نکات میسر نمی شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، خیلی از جوانان نسل امروز برای تشکیل خانواده تردید دارند، نه اینکه آن را بد بدانند بلکه نمی دانند ازدواج کلید خوشبختی است یا اینکه کلیدهای خوشبختی را باید در ازدواج جستجو کرد، درواقع دختران و پسران نگران از آینده خود به نسلهای قدیم غبطه می خورند که چقدر ازدواج در زمان آنها آسان بود.


اما ازدواج هم رسم و آیین خود را دارد از نحوه آشنایی تا تشکیل خانواده، همه می تواند به نوعی زندگی دوران متاهلی را شیرین تر از دوران مجردی کند همچنان که عکس آن هم اصلا بعید نیست.


خشت اول ازدواج را اینگونه روی هم گذارید


بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده بر برخی جوانان خرده می گیرند که چرا تصورشان به یکسان بودن زندگی امروز با زندگی مادران و پدرانشان است. درواقع به عقیده آنها افزایش آمار طلاق یا کاهش آمار ازدواج، همه دلیل تغییر شرایط ازدواج در سالهای اخیر نسبت به گذشته است.


با این حال هنوز هم راههای طلایی متعددی برای خوشبختی در زندگی مشترک وجود دارد که با کمی آگاهی و مشورت درباره آنها می توان با پایه ریزی صحیح ازدواج، آینده ای رویایی را برای خود رقم زد.


رمز ازدواج موفق چیست؟
علی باجلان متخصص روانشناسی و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هرچند که در گذشته دختران و پسران بدون مشاوره و آموزش، ازدواج می کردند اما واقعیت این است که اگر قرار به زندگی مانند قدیم بود، دیگر آمار شکست در ازدواج بالا نمی رفت.


وی افزایش آمار طلاق را نشان از عدم انتخاب هر دو طرف دانست و افزود: برای ازدواجی موفق، باید یکسری اصول اساسی و مهم در نظر گرفته شود.


درحقیقت این اصول همان راههای طلایی هستند که می تواند شرایط ازدواج و زندگی متاهلی را به کام شما تغییر دهند. 


اول تکلیفتان را با خودتان روشن کنید 
این متخصص روانشناسی درباره اولین اصل ازدواج اظهار داشت: خودآگاهی و داشتن درک درستی از خود (اینکه از زندگی چه می خواهد و هدفش چیست)، باید مهمترین فاکتور مدنظر برای فرد قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه فرد باید تکلیفش با خودش مشخص باشد، بیان کرد: طبق مشاوره‌ها، متاسفانه تنها درصد کمی از افراد می توانند بیشتراز سه ویژگی مثبت خود را معرفی کنند و درصورتی که مشکلاتی از قبیل افسردگی داشته باشند معمولا فقط به ویژگی های منفی اشاره می کنند.


باجلان ادامه داد: فردی که با عدم خودشناسی ازدواج می کند، نمی تواند به درستی فرد مقابل خود را هم بشناسد،لذا این عدم ناهماهنگی منجر به لجبازی، گوشه گیری، دعوا و درنهایت طلاق زوجین می شود.


خواستگاری را با این سوال شروع کنید
این مشاور خانواده درباره دومین فاکتور ازدواج عنوان کرد: مشخص بودن هدف ازدواج، سوال مهمی است که معمولا در اتاقهای مشاوره پرسیده می شود و باتوجه به پاسخ می توان سرانجام آن را پیش بینی کرد، درواقع زندگی با افرادی که فشارهای خانواده، بالارفتن سن، بیرون آمدن از تنهایی و سروسامان گرفتن کاری را در پاسخ عنوان می کنند، ختم به موفقیت نمی شود.


وی با اشاره به اینکه هدف درست، ازدواج را به سمت خوشبختی هدایت می کند، افزود: باید هدف از ازدواج رفع نیازهای درونی همچون رسیدن به کمال باشد تا بتوان عاقبت آن را خوشبختی و موفقیت دید.


باورهایی که کار دست زندگیتان می دهد 
این متخصص روانشناسی با توجه به باورهای اشتباهی که یک زندگی را به سمت نابودی می کشاند، بیان کرد: متاسفانه باورهایی همچون سروسامان گرفتن کار و زندگی، رفع سربه هوایی یا کنارگذاشتن رفیق بازی برخی پسران و دختران با ازدواج، اشتباه است و زندگی زن و مرد را محکوم به شکست می کند.


برخی افراد ازدواج را درمانگاه می بینند و معتقدند بسیاری از مشکلات زوجین را حل و درمان می کند، درحالیکه چنین نیست، وی نیزگفت: اینکه زوجین باید از نگاه یکدیگر، نیازهای خود و طرف مقابلشان را تشخیص دهند، از دیگر باورهای اشتباه است که ورود به زندگی با آنها، ناکامی را به ارمغان می آورد.


کمک والدین تا کی؟
باجلان اعلام کرد: دختر و پسری که تصمیم به ازدواج می گیرند باید به هم کفو بودن (هماهنگی از نظر اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و تحصیلی) توجه خاص داشته باشند چرا که بعنوان مثال انتخاب همسری با تحصیلات عالیه برای فردی دیپلمه درآینده مشکل ساز خواهد شد.


وی با اشاره به ازدواجهای امروزی، ادامه داد: متاسفانه ازدواجهای امروز بیشتر با حساب و کتاب مالی هر دو خانواده جلو می رود و با این باور اشتباه، زندگی شکست می خورد.


این متخصص روانشناسی بیان کرد: فاکتور پنجم برای ازدواج، توجه به بلوغ کامل اجتماعی، اقتصادی، عاطفی، روانی و جنسی طرف مقابل است چرا که وقتی دختر یا پسر نسبت به برقراری روابط اجتماعی و ابراز احساسات آشنایی نداشته باشند، خود و همسرشان را در زندگی با مشکل مواجه می کنند.


وی بیان کرد: بعضی از پسران متاسفانه نمی توانند منبع درآمد مستقلی را برای خود ایجاد کنند و با کمک و حمایت های والدین (وابسته به جیب پدرو مادر هستند)، زندگی خود را پیش می برند که طبیعی است چنین فردی برای یک ازدواج موفق، مناسب نیست.


عدم رضایت خانواده ها زنگ خطر یک ازدواج
باجلان با اشاره به رابطه مستقیم حمایت روانی خانواده ها با دوام زندگی جوانان گفت: درکنار تمام نکات و اصول مطرح شده، رضایت خانواده زوجین نقش موثری در عاقبت خوش و بقای یک زندگی دارد درواقع ازدواج، رابطه دو خانواده با یکدیگر است نه رابطه زن و مرد. جدا از مواردی که به دلایل مختلف مثل لجبازی جلوی پای ازدواج جوانان سنگ انداخته می شود اما عدم رضایت خانواده یک علامت هشداردهنده است.


این متخصص روانشناسی افزود: شش اصل مطرح شده بعنوان خشتهای اولیه ازدواج هستند که درست روی هم قرار نگرفتن آنها، ازدواج را به سرانجامی تلخ سوق می دهد. 


وی یادآور شد: هرچند که طبق آمارهای اعلام شده از هر چهار ازدواج یکی به طلاق (حدود 25 درصد) ختم می شود اما طبق تجربیات با اضافه شدن طلاقهای عاطفی به آنها، آمار ازدواجهای موفق (تقریبا 33درصد) اندکی پایین تر می آید.


ازدواج سرنوشت سازترین مرحله زندگی یک دختر و پسر است، بنابراین توجه به برخی اصول اولیه و مشورت گرفتن از کارشناسان این حوزه برای داشتن یک زندگی موفق می تواند بسیار موثر باشد. بهتر است خشت خشت زندگیتان را با فکر و منطق روی هم بچینید تا خوشبختی آن زبانزد همگان شده و با هر باد و سیلی هم ویران نشود.


گزارش از محیامعصومی 


انتهای پیام/

8120535
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است