وبگردی 09:19 - 09 مهر 1393
هیأت وزیران در نشست یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد، همه جوانب طرح اخذ کارمزد از کارتخوان‌ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان گرفتن کارمزد را منعکس و پس از تصویب آن در این شورا، اقدام کند. ‌

توقف واقعی دریافت کارمزد از تراکنش‌ها یا حرکت چراغ خاموش!

تابناک در گزارشی نوشت: توقف دریافت کارمزد از تراکنش ها واقعی یا حرکت چراغ خاموش!سه ‌ماه پیش، نخستین فاز اخذ کارمزد در شبکه بانکی از تراکنش مانده‌گیری از حساب‌ها کلید خورد. بنا بر تصمیم‌ بانک مرکزی‌، قرار بود از آغاز آبان ماه سال جاری به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، 100 تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت و این کارمزد از حساب بانکی آن‌ها کسر شود.

این کار بانک مرکزی، موج مخالفت شدید ‌مردم و همچنین اعتراضات گسترده بازاریان و کسبه را به همراه داشت و آن‌ها نسبت به دریافت کارمزدهای متعدد بانک‌ها که به اشکال گوناگون از مردم دریافت می‌شود، اعتراض و مطرح کردند که مبالغ کارمزدی که قرار است از آن‌ها کسر شود، مشکلاتی را در بر خواهد داشت؛ هرچند بانک مرکزی اعلام کرده ‌این کارمزد از خریداران کسر نمی‌شود و از حساب فروشنده کم می‌شود.

اما کار‌شناسان بر این باور بودند که مطمئناً فروشندگان هزینه کارمزد را به راه‌های گوناگون از مردم ‌خواهند گرفت و از طرف دیگر احتمالاً گردش پول کاغذی و صف‌های طولانی در کنار دستگاه‌های خود‌پرداز بیشتر خواهد شد.

در پی این اعتراضات، هیأت وزیران در نشست یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد همه جوانب طرح گرفتن کارمزد ازکارتخوان‌ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در این شور، اقدام کند. در واقع گویا طرحی که قرار بود بانک مرکزی از اوایل آبان ماه امسال اجرایی کند، با ورود دولت به تأخیر افتاده است‌ تا پس از بررسی‌های بیشتر برای آن تصمیم‌گیری شود.

بنا بر این گزارش، بانک مرکزی یکی از دلایل خود برای گرفتن کارمزد ‌هر تراکنش را با این دلیل که در سطح دنیا هیچ خدماتی در بانکداری الکترونیک رایگان ارائه نمی‌شود، توجیه می‌کرد‌. این در حالی است که باید از مسئولین بانک مرکزی ‌پرسید، کجای بانکداری در ایران شبیه به همه جای دنیاست که موضوع گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها باید شبیه همه دنیا باشد؟ در کدام سیستم بانکی در جهان وام با بهره بالای 25 درصد به متقاضیان با این همه بروکراسی داده می‌شود؟!

حال باید دید، آیا عقب‌نشینی دولت و دستور به بانک مرکزی تنها برای پایان دادن به اعتراضات و فراموشی این موضوع است تا در آینده نزدیک به صورت چراغ خاموش طرح گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها را اجرایی کنند یا واقعا بانک مرکزی تصمیم گرفته با یک ارزیابی کار‌شناسانه و بی‌طرفانه، راهکاری برای جبران هزینه‌ها بدون فشار به مصرف کنندگان پیدا کند؟

یک راهکار ساده این است؛ با توجه به اینکه بانک‌ها، سودهای کلانی از این کارتخوان‌ها به دست می‌آورند ـ که نمونه آن تبلیغات گسترده‌ای است که برای خرید از کارت خوان‌های بانک‌های خودشان انجام می‌دهند ـ همان بانک‌ها با چشم‌پوشی از بخشی از سود‌هایشان هزینه‌های پرداخت‌های الکترونیکی و هزینه استهلاک شبکه را پرداخت کنند.

‌بانک مرکزی باید تمهیدات ویژه‌تری در نظر بگیرد تا دستاوردهای بانکداری الکترونیک ـ که طی سال‌ها تلاش و فرهنگ‌سازی به دست آمده ـ در مدت کوتاهی دچار خدشه و آسیب نشود و مردم بتوانند مبادلات اقتصادی خود را با کمترین هزینه و صرف وقت کمتر انجام دهند و هم سیستم بانکی از این خدمات سود ببرد.

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد وخبر گزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است


4844536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بهترین کاری که والدین می‌توانند در جستجوی پتانسیل‌های پنهان انجام دهند آن است که فرزندشان را با معلم یا مربی مرتبط سازند که به پتانسیل‌های آنان ایمان دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ماه رمضان، ماه مغفرت و برآورده شدن آرزوها و دعاهای انسان است؛ اینکه در این ماه که مهمان خداوند باری تعالی هستیم، از خدا چه بخواهیم، پرسشی است که در این نوشتار با استفاده از آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و‌سر هر مسئله‌ای سریع خشمگین می‌شوید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با تضعیف شدن قدرت آمریکا در کنترل و دیکته کردن امور جهانی، جهان جدیدی در حال ظهور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سوره‌های قرآن پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است