بین‌الملل 16:37 - 02 آبان 1393
وان – ایرنا – نخستین مجمع عمق بخشیدن به همکاری های بخشی و مالی ایران و ترکیه با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران IPIS ، مرکز پژوهش های استراتژیک ترک آسیا ( تاسام TASAM ) استانداری وان، آژانس توسعه آناتولی شرقی در شهر وان تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، در مراسم افتتاحیه این مجمع علی رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران، روسای تاسام و 'ای.پی.آی.اس، استاندار وان، مقاماتی از ایران و ترکیه، اساتید و کارشناسان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور، کار آفرینان و اصحاب رسانه ها حضور داشتند.



نشست عمومی با عنوان دیپلماسی عمومی روز جمعه با سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران، استاندار وان و روسای 'ای.پی.آی.اس و تاسام آغاز شد.



همزمان با نشست عمومی،نشست دیگری با عنوان امکانات و مشکلات و چشم انداز همکاری های فرهنگی وگردشگری ایران و ترکیه تشکیل شد که در این نشست نمایندگان بخش های فرهنگی و گردشگری دوکشور حضور داشتند.



زبان، انرژی و پتروشیمی، بانکداری، فاینانس و صنایع عناوین دیگر نشست های مجمع یادشده را تشکیل می دهد.



قرار است فردا در آخرین روز مجمع، با موضوع های گفتمان تمدن ایران – ترکیه، لجستیک و حمل و نقل، اقتصاد و تجارت، علم و فناوری، بهداشت و سلامت و توریسم سلامت، رسانه ها و ارتباطات، نشست های مختلفی برگزار شود.



'مصطفی زهرانی' مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مراسم آغازین این مجمع از پیشنهاد تاسام برای برگزاری دومین مجمع ایران – ترکیه در اصفهان استقبال کرد و گفت: این ابتکار به دنبال آن است که ایده ها را تبدیل به عمل کند. می خواهیم از مفهوم همسایگی استفاده کرده و بگوییم همسایگی قابل جابجایی نیست و اجباری است ولی ما این اختیار را داریم که گفتمان داشته و یا چالش داشته باشیم. ما گفتمان و همزیستی مسالمت آمیز و وابستگی متقابل را برگزیده ایم.



زهرایی با تاکید بر نقش نخبگان در تصمیم سازی و تصمیم گیران جوامع امروزی گفت: در گفتمان ما کلام به معنی اقدام است. ساختار روابط ما باید ساختار گفتمانی باشد نه ساختار قدرتی.خوشبختانه ایران و ترکیه دوکشور سامان یافته بوده و ظرفیت گفتمان وتعامل را دارند.



وی تصریح کرد: ما باید به دنبال جمع جبری مثبت ( سیاست برد برد ) باشیم. نباید روابط را امنیتی کنیم. در گفتمان امنیتی تخریب و تهدید است و موجب می شود هر کار مثبتی را که طرف انجام می دهد آن را امنیتی توجیه کرده و بر خلاف آن پاسخ دهد.



مدیرکل آی.پی.آی.اس تصریح کرد. باید سازنده فکر کرد و نقاط مثبت ذکر و روابط را توسعه دهیم. ایران وترکیه دو بازیگر مهم منطقه هستند که می توانند به یک بازیگر تبدیل شوند. در دنیای امروز یک قدرت با هر ظرفیت و توانایی که باشد نمی تواند به تنهایی مشکلات را حل کند.



زهرایی با تاکید بر اینکه کلامی که از دو طرف بر می آید باید سازنده باشد، گفت که این کلام معادل اقدام است و در جمع بعدی باید به توان این ایده ها را به عرصه عمل رساند.



'سلیمان شنسوی' رییس تاسام ایران و ترکیه نیز دو کشور را قدرتمند در منطقه توصیف کرد و گفت: دوکشور همسایه در آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، خاورمیانه و قفقاز دارای منابع مشترک، تاریخ و ارزش های مشترک هستند. روابط دوکشور راهبردی بوده و نیاز مبرمی به همکاریهای عمیق و گسترده دوکشور در حل مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی احساس می شود.



وی توضیح داد: برای ارتقای روابط ایران و ترکیه به نقطه ایده آل در نظام جهانی که به سوی چندقطبی شدن گرایش یافته، باید ساختار روابط را از بعد های محدود سیاسی و راهبردی بنیان به ایجاد تنوع و عمق بخشی در هر پارامتری از روابط توسعه داد.



شنسوی با یادآوری اینکه روابط ایران و ترکیه به رغم تمامی تلاش ها، در معادله 'حرف زیاد – نتیجه کم' نشانده شده و هر از گاهی با نشیب و فرازهایی روبه رو می شود، گفت: در دوره جدید پاسخ عبور از این فرایند در مناسبات به قدری اهمیت دارد که در چشم انداز مدیریت مسایل و بحران های منطقه ای تعیین کننده خواهد بود.



خاورم/2011**1010

انتهای پیام /*


5027837
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مقاومت فلسطین جمعه شب اعلام کردند که به پایگاه نظامیان صهیونیست در استان جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی‌ان‌ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است