استانی 11:16 - 28 مهر 1393
گزارش خبری/
گرگان - خبرگزاری مهر: یازدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای بسیج با حضور 130 هنرمند از پنج استان کشور در گرگان برگزار شد.

حضور 130 هنرمند در جشنواره تئاتر منطقه ای بسیج / آموزش نیاز اساسی تئاتر کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای بسیج از 26 مهر و با حضور 130 هنرمند دربخش های صحنه ای و خیابانی از استان های سمنان ، مازندران ، خراسان شمالی و رضوی و همچنین استان گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.

رئیس انجمن های نمایشی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این جشنواره گفت: در این جشنواره ، گروه های نمایشی در یک رقابت فشرده ، صمیمانه و دوستانه شرکت و رقابت کردند در آن 10 نمایش صحنه ای و هشت نمایش خیابانی اجرا شد.

الله قلی نظری افزود: در طول این مدت و طبق برنامه ریزی ، چند نمایش خیابانی در اطراف تالار فخرالدین به انتخاب کارگردان ها اجرا شده است. همچنین تاکنون 14 نمایش صحنه ای اجرا شده و در بعد ظهر دوشنبه نیز دو نمایش خیابانی اجرا خواهد شد.

وی از منطقه ای بودن این جشنواره خبر داد و درباره سطح کیفی این جشنواره گفت: باید اعتراف کنیم که نمایش ها نسبت به سالهای گذشته ، سطح کیفی بهتری را برخوردار است، زیرا طبق رصد و ارزیابی نمایش ها تا کنون مشهود بوده که قالب نمایش ها چه در بخش خیابانی و چه در بخش صحنه ای از فرآیند مناسب تری از لحاظ کیفی و محتوایی داشته است.

آموزش نیاز اساسی همه هنرمندان است

به گفته وی ارتقای کیفی نمایش ها نشان از این دارد که هنرمندان بسیجی با تکنیک های جدید ، محتوای ارزشمندتر و شرایط بهتر تلاش می کنند تا آثار نمایشی را به مخاطبین خود عرضه کنند.

نظری درباره ی نیازهای اساسی استان گلستان در بخش تئاتر گفت: انسان به  طور کلی در هر بخشی که مسئول است و کار می کند به آموزش ، فراگیری و مطالب جدید را آموختن نیاز دارد و به ویژه هنرمندان تئاتر که همیشه از فضاهای اموزشی  و دوره های آموزشی برخوردار باشند.

وی افزود: تشکیل دوره های آموزشی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در تئاتر موجب افزایش آگاهی و آشنا شدن با مبانی و پدیده های متعدد تئاتری است.امروزه نیاز اساسی کل استان و شهرستان آموزش است و آموزش.

نظری درباره تاثیر آموزش گفت: بطور کلی وقتی فرد آموزش دیده و آگاه باشد و همزمان از تجربیات دیگران استفاده کند ما به شکوفایی ، رشد وتعالی مناسبتری دست پیدا می کنیم.

وی افزود: امیدوارم در مراسم اختتامیه رای داوران این جشنواره که از بزرگان تئاتر کشور هستند ، دلنشین باشد.

لازم به ذکر است داوران این جشنواره سعید نجفیان ، حسین پارسایی و محمد بیاتی و همچنین آقای محسن سلیمانی بعنوان ناظر داوران هستند.

در ادامه کارگردان نمایش" روزی، روزی آبادان " درباره نمایش خود که در صبح روز یکشنبه اجرا شد گفت: نمایش "روزی ، روزی آبادان" به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ است که در تمام صحنه ها قصد داشتیم  زندگی یک خانواده را نشان دهیم. خانواده ای که مهر و محبت در بین آنهاست اما در شرایط سخت جنگ به سر می برند.

منصوره داوری نژاد متولد 1366 درباره ی جزئیات نمایش "روزی ، روزی آبادان "  افزود: موضوع نمایش درباره جنگ بین آمریکا و عراق بود اما بمبی به خانه این خانواده ایرانی سقوط می کند که بسیار رنج آور است.

وی با بیان این که به مدت چهار ماه ناپیوسته برای اجرای این نمایش تمرین کردیم، درباره شخصیت های نمایش گفت : هر شخصیت در نمایش بطور کامل مشخص بوده  بعنوان مثال نقش "سهیله" که هم زمان با شور به دانشگاه رفتن درگیر حادثه می شود یا نقش "مصیب" که با وجود معتاد بودن در پایان قصه رنگ عوض می کند و شخصیتش بگونه ای دیگر می شود.

افزایش سطح کیفی نمایش ها در دستور کار برنامه های آینده باشد

داوری نژاد درباره سطح یازدهمین جشنواره منطقه ای بسیج بیان کرد: این جشنواره از سطح کیفی و کمی خوبی برخوردار بوده اما نیاز اساسی آن برای اجرا در سال های آتی توجه بیشتر به سطح کیفی کارها است.

کارگردان نمایش " روزی ، روزی آبادان " درباره ی جشنواره ها یی که اجرا می شود گفت: به نظرمن این اشتباه است که می گویند جشنواره ها فرصتی را برای هنرمند ایجاد می کند، تنها نباید برای حضور در جشنواره کار کرد بلکه باید برای اجرای عموم تلاش کرد و برنامه ریزی کرد.

داوری نژاد با توجه به اینکه از سال 83 در تئاتر فعالیت می کند، درباره فرصت سازی جشنواره ها افزود: شاید بتوان گفت که تنها فرصت جشنواره ها ، همان رقابت کوتاه مدت است.

وی که از مشهد مقدس در این جشنواره و برای اولین بار شرکت کرده است، افزود: حمایتی خوبی را  برای اجرای این نمایش نداشتیم. بعنوان مثال آوردن گروه موسیقی با هزینه شخصی خودم بوده و مسئولین این هزینه را نپذیرفتند.

به گفته وی ملاک مهمی که تماشاگر را پای صحنه نگه می دارد ریتم نمایش است و وجود گروه موسیقی ، فرصتی برای بهتر نشان دادن نمایش و جذب مخاطب بود.

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین جشنواره تئاتر منطقه ای بسیج گلستان از 26 مهر تا 28 مهر ماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. مراسم اختتامیه این جشنواره هم ظهر دوشنبه در تالار فخرالدین اسعد گرگان برگزار می شود.


4990848
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است