فرهنگی‌هنری 07:34 - 06 فروردین 1395
برای بازیگر شدن یک ریال پول به شریفی‌نیا نداده‌ام و ایشان هم هرگز هیچ توقعی از من نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرعلی دانایی، بازیگر جوان سینما، تئاتر و تلویزیون با ایفای نقش اصلی در مجموعه پرمخاطب "کلاه پهلوی" به دنیای بازیگری وارد شد.


این بازیگر پس از ایفای نقش «فرخ باستانی» در کلاه پهلوی در فیلم‌های «اشباح» داریوش مهرجویی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی و «این سیب هم برای تو» سیروس الوند حضور یافت.


وی متولد 1359، فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع دانشگاه تهران و دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است. دانایی در دو نمایش به کارگردانی ایوب آقاخانی نیز به اجرای نقش پرداخته است.


آنچه در ادامه این گزارش می خوانید، ماحصل گفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با این بازیگر گزیده کار است:


پس از سه فیلم سینمایی و همکاری با کارگردان‌های مطرح سینما، این بار با فیلم یک کارگردان فیلم اولی همکاری کردید. ویژگی این انتخاب چه بود؟


حضور در «آپاندیس» را به خاطر فیلمنامه خوب آن پذیرفتم. پس از ایفای نقش در «این سیب هم برای تو» در فیلمی حضور نداشتم چون فیلمنامه‌ها را نمی پسندیدم، اما آپاندیس فیلمنامه خوب و چارچوب و شروع و پایان مناسبی دارد. برای یک بازیگر در درجه اول فیلمنامه اهمیت دارد و سپس کارگردان و سایر فاکتورهای سینما.


پیش‌بینی شما از موفقیت این فیلم در سینما و جشنواره فجر چیست؟


جشنواره فیلم فجر غیرقابل پیش‌بینی است و شرایط خاص خود را دارد. با اینکه پیش از این شناختی از کارگردان این فیلم نداشتم اما آنچه را می‌بینم فیلمبرداری و کارگردانی خوب است و بنظرم آینده خوبی خواهد داشت. معادلات اکران و جشنواره فیلم فجر پیچیده است اما من آینده درخشانی را برای «آپاندیس» پیش‌بینی می‌کنم.


به عنوان یک بازیگر سینما فضای هنر هفتم در کشور را چطور می بینید؟


سینما بیشتر به سمت باندبازی رفته است، زمانی می‌گفتند فلانی پدرخوانده سینما است و باند دارد به نظرم اتفاقاً آن آدم باند نداشت و اینهایی که می‌گویند او باند داشته خودشان باندبازی می‌کنند.


و بازیگری چطور؟ فضای بازیگری در مقایسه با دهه 80 و 70 چه تفاوتی دارد؟


از نظر من جذب مخاطب سینما ربطی به بازیگری ندارد، بازیگر تنها 30 درصد در موفقیت فیلم تأثیر دارد. جذب مخاطب چه در سینما چه ورزش و چه عرصه‌های دیگر به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه هم برمی‌گردد. هم اکنون آنقدر مشکلات و دغدغه‌ها آنقدر زیاد شده که ممکن است مخاطبان دیگر حوصله فیلم دیدن نداشته باشند، نمی‌توان همه تقصیر را به گردن کیفیت فیلم ها و بازیگران انداخت بلکه شرایط جامعه هم دخیل است.


سال 94 برای شما چگونه بود؟


94 سال خوبی برای کشورمان بود، چون با روی کار آمدن دولت جدید فضای راحت‌تری برای زندگی مردم جامعه فراهم شد. با اتفاقاتی مثل مذاکرات و برجام و غیره فضای صادقانه‌تری در جامعه می‌بینم و امیدوارم تأثیرات مثبتی را در سال‌های بعد شاهد باشیم.


به ایده‌ال خود در بازیگری رسیده‌اید؟


رسیدن به آنچه که انتظار دارم، فقط بستگی به خودم ندارد به عوامل و شرایط بیرونی هم وابسته است. ورود من به بازیگری عجیب است، من با نقش اصلی یک مجموعه به دنیای بازیگری وارد و با 80-70 بازیگر بزرگ تاریخ سینما و تلویزیون همبازی شدم. من همیشه سالم کار کردم نه در باندی بودم و نه با پول وارد شدم و نه پولی به کسی دادم تا بازیگر شوم. از تمام کارگردان‌هایی که با آنها کار کردم پولم را گرفته‌ام، درست است که به خاطر نام‌هایی چون مهرجویی بزرگ، افخمی و سیروس الوند در مبلغ قراردادم تخفیف دادم و همه دستمزد را نگرفتم اما حتی در مجموعه کلاه پهلوی هم که اولین کارم بود دستمزد گرفتم و قرارداد هم امضا کردم. سلامت کار برایم اهمیت زیادی دارد هیچ وقت نانی را از سفره کسی در سفره خودم نگذاشتم و با باج دادن نقشی را نخریدم و همین خصلت است که به من اعتماد به نفس می‌دهد. تابحال افتخار داشتم با کارگردان‌های بزرگ و مطرح کار کنم و هدف‌ بزرگم همکاری با کارگردان‌های بزرگ بوده و هست. من برای بازیگری هیچ‌وقت از اصولم نمی‌گذرم و همیشه بر اصولم پایبند هستم و هیچ‌گاه نخواستم از راه غیراصولی کسب درآمد کنم.


اگر بخواهید خود را نقد کنید چه می‌گویید؟


من همیشه سعی می‌کنم که مطالعه داشته باشم و با دانش و مطالعه، بازیگر بهتری باشم البته نظر دادن راجع به بازیگری، سلیقه‌ای است و ممکن است کسی بازیگری مرا بپسندد و شخص دیگری نپسندد. گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم می‌توانستم در آن هشت سال که در کلاه‌پهلوی بودم در آثار دیگر هم بازی کنم، اما گاهی هم می‌گویم خوب شد که این کار را نکردم. من بر اساس هدف‌گذاری‌ام حرکت کرده‌ام و نقدپذیر هستم.


تا بحال شده شما را برای در پروژه‌ای انتخاب کنند و به خاطر بازیگر دیگری حذفتان کنند؟


بله خیلی اتفاق افتاده است، اما برایم اهمیتی ندارد. هیچ وقت با زیر آب زنی نقشی را نگرفته ام و در هر کاری که همکاری داشتم، خود کارگردان‌ها از من دعوت کردند.


نحوه ورودتان به دنیای بازیگری چگونه بود؟ با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما سینما و بازیگری نیست...


من در زمینه مدلنیگ مشغول به فعالیت بودم که به شکل خیلی اتفاقی فردی مرا به آقای شریفی‌نیا معرفی کرد. ایشان هم مرا به آقای ضیاء‌الدین دری معرفی کرد، من قرارداد مالی داشتم و حتی تست بازیگری ندادم و در یک ساعت ملاقات با آقای دری و با پوشیدن یک کت و شلوار پذیرفته شدم. من کاری ندارم دیگران چه حرفهایی در مورد آقای شریفی‌نیا می‌گویند اما ورود من به بازیگری از طریق ایشان بسیار سالم بود. یک ریال بابت بازیگری به ایشان ندادم و ایشان هم هیچگاه هیچ توقعی از من نداشته است. این موضوع در مورد دو نفر دیگر که کار اولشان در کلاه پهلوی بود صدق می‌کند و آنها هم سالم وارد شدند. در سینما همیشه راه درست را رفته‌ام، بالاخره هر کس راهی را می‌رود و ما در کشوری نیستیم که همه راه‌ها باز باشد و استعدادها شناخته و پرورش داده شوند. آنقدر درها و راه‌ها بسته است که شاید گاهی عده‌ای مجبور شوند از راه‌های دیگر وارد شوند، برای من راه سالم و مسیر سلامت مهم است. رشته‌های تحصیلی من در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ربطی به سینما نداشت، اما چون راه راست و صحیح را رفتم خدا هم برایم خواست. خوشبختانه خانواده‌ام هم مشکلی نداشتند.


آرزوی امیرعلی دانایی برای خودش و سینما در سال 95؟


تجربه به من ثابت کرده آرزوهایم را به زبان نیاورم، اما آرزو می‌کنم همه بازیگرانمان، همه فیلمسازان و همه اهالی سینما موفق باشند و به چیزهایی که می‌خواهند برسند. فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند مخاطب خود را پیدا کنند و فروش خوب داشته باشند تا چرخ سینما بچرخد و رونق پیدا کند.








انتهای پیام/

7777008
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است