علمی فناوری 15:21 - 10 آبان 1393
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:
تهران - ایرنا - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اعلام کرد: ویژه برنامه های بزرگداشت روز جهانی علم و هفته ترویج علم در ایران از فردا 11 آبان ماه با برگزاری نشست تخصصی 'ارتقای کیفیت آموزش علم، آینده پایدار برای همه' آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمدرضا سعیدآبادی روز شنبه در نشست خبری ضمن تشریح ویژه برنامه های بزرگداشت روز جهانی علم در ایران گفت: یونسکو از سال 2001، تاریخ 10 نوامبر برابر با 19 آبان ماه را به عنوان 'روز جهانی علم در خدمت علم و توسعه' معرفی و اعلام کرد و همه ساله به همین مناسبت برنامه های مختلفی در سراسر جهان برگزار می شود.



وی تبیین نقش علم در بهبود زندگی مردم و روند توسعه، عمومی کردن و ترویج علم و ضرورت همراهی علم با اخلاق و خرد را مهم ترین اهداف برگزاری روز جهانی علم عنوان کرد.



سعیدآبادی خاطرنشان کرد: علم نافع، علمی است که درد و رنجی از رنج های بشریت را کم کند و درعین حال کاربردی باشد به عنوان مثال اگر بهترین دانشگاه را داشته باشیم اما فارغ التحصیلان آن فقط به درد دانشگاه های خارج کشور و شرکت ها و کمپانی های بزرگ دنیا بخورند معلوم نیست علم آنها نافع باشد.



وی با یادآوری اینکه 'ارتقای کیفیت آموزش علم، آینده پایدار برای همه' به عنوان شعار و موضوع برنامه های روز جهانی علم 2014 انتخاب و معرفی شده است، گفت: اولین برنامه ای که در ایران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی علم درنظر گرفته شده است فردا 11 آبان ماه در قالب نشست تخصصی 'ارتقای کیفیت آموزش علم، آینده پایدار برای همه' در محل سالن اجتماعات صلح کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار می شود.



به گفته سعیدآبادی، معاونان وزارتخانه های علوم، امور خارجه، نیرو و ورزش و جوانان، روسای کمیته های ملی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، روسای کمیته های دانشگاهی یونسکو در ایران، روسای مراکز منطقه ای و بین المللی یونسکو در ایران، استادان دانشگاه، تعدادی از مدیران مدارس، محققان و پژوهشگران جوان و برندگان جوایز یونسکو در این نشست تخصصی حضور خواهند داشت و دیدگاه های خود را به صورت مشخص و جمع بندی شده ارائه خواهند کرد.







**برگزاری 'همایش روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه' در برج میلاد



دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: برنامه های بزرگداشت روز جهانی علم در ایران در طول یک هفته برگزار می شود که در همین راستا همایش 'روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه' در محل برج میلاد تهران با قرائت پیام مدیرکل یونسکو آغاز به کار خواهد کرد.



کمیسیون ملی یونسکو در ایران و انجمن ترویج علم ایران از برگزار کنندگان اصلی این همایش تخصصی هستند.







**کارگاه روزنامه نگاری علم با حضور استاد بین المللی یونسکو



سعیدآبادی برگزاری کارگاه آموزشی روزنامه نگاری علم را یکی دیگر از برنامه های هفته ترویج علم در ایران برشمرد و گفت: این کارگاه دو روزه در طول هفته ترویج علم ( 19 تا 23 آبان ماه ) با حضور یک متخصص از یونسکو برگزار می شود.



وی درباره جزییات این کارگاه آموزشی اظهار کرد: آن دسته از خبرنگاران علمی که از طرف رسانه ها به کمیسیون ملی یونسکو در ایران معرفی می شوند در این کارگاه تخصصی آموزش خواهند دید و با مباحث مربوط به ویژگی های روزنامه نگاری علم، چگونگی ترویج علم از طریق رسانه، چگونگی تهیه یک متن علمی به گونه ای که برای همگان قابل فهم باشد آشنا خواهند شد.



سعیدآبادی برپایی نشست های مختلف علمی و برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشجویان ایران با همکاری انجمن های علمی دانشکده های فیزیک و محیط زیست دانشگاه تهران و دانشگاه شهید رجایی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای هفته ترویج علم در ایران معرفی کرد.



به گفته وی در ابعاد دانش آموزی نیز کمیسیون ملی یونسکو با همکاری مدرسه شهید دانش قلهک و مدرسه شهید مهدوی، رقابت های علمی و نشست های تخصصی برگزار خواهد کرد که هنوز تاریخ دقیق برگزاری آنها نهایی نشده است.



دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران از همایش 'نقش علم در صلح' با همکاری کرسی صلح و حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 25 آبان ماه به عنوان دیگر برنامه های ویژه بزرگداشت هفته ترویج علم در ایران یاد کرد.



وی ادامه داد: برگزاری برنامه های هفته ترویج علم در شهرستان ها نیز پیگیری شده و اجرای آنها در شهر رشت برای امسال نهایی شده و برای برگزاری برنامه ها در شهر شیراز نیز رایزنی هایی صورت گرفته است.







**گردهمایی وزیران آموزش و پرورش کشورهای دنیا در پایان دهه 'آموزش برای توسعه پایدار'



دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه یونسکو از سال 2005 تا 2014 را به عنوان دهه آموزش برای توسعه پایدار نامگذاری کرده است، گفت: امسال در پایان این دهه هستیم و وزیران آموزش و پرورش تمام کشورها همزمان با روز جهانی علم در اجلاس جهانی آموزش برای توسعه پایدار گردهم می آیند و اقدامات و دستاوردهای کشور خود در طول این دهه را ارائه خواهند کرد.



وی اضافه کرد:اجلاس جهانی آموزش برای توسعه پایدار به همت سازمان یونسکو از 19 تا 21 آبان ماه در ناگویا ژاپن برگزار می شود و دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در راس یک هیات به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.



سعیدآبادی بیان داشت: نتایج این اجلاس در اجلاس جهانی آموزش که 22 ماه مه 2015 به میزبانی کره جنوبی برگزار می شود مطرح خواهد شد.



وی افتتاح یک کتابخانه آنلاین علمی برای استفاده همگان، نمایشگاه تاریخ ژنتیک و کارگاه آموزشی 'تجربه کردن علم ریاضیات' در مقر سازمان یونسکو در پاریس را از دیگر برنامه های بزرگداشت روز جهانی علم در سال جاری ذکر کرد.



علمی (3)**1055**1440

انتهای پیام /*


5091142
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است