استانی 09:56 - 11 اسفند 1399
/گزارش میدانی ایسنا از وضعیت عرضه مرغ در مشهد/
خبرگزاری ایسنا دریغ از یک کیلو مرغ...
ایسنا/خراسان رضوی در روزهایی که مردم فشار اقتصادی زیادی را به دوش می‌کشند و قیمت کالاهای مصرفی و اساسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز و ماهی مهمان منصفانه‌تری می‌تواند برای سفره‌های مردم باشد.

دریغ از یک کیلو مرغ...

این در حالی است که قیمت مرغ در یک سال گذشته نوسانات زیادی داشته و با وجود تلاش مسوولان برای تنظیم بازار و عرضه آن با قیمت مصوب، قیمت این محصول در بعضی مواقع از کیلویی 40 هزار تومان نیز فراتر رفته است.

در حال حاضر ماجرای مرغ نیز چیزی شبیه به موضوع دو نرخی شدن ارز شده، مرغ با قیمت مصوب و قیمت آزاد. در مشهد برای هرکیلو مرغ باید حدودا 30 تا 35 هزارتومان هزینه کنید اما اگر قرار است مرغ با قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان خریداری کنید باید آماده باشید تا در شرایط کرونایی که امروز با آن مواجه هستیم چند ساعتی در صف‌های طویل و پرازدحام مردمی که جز "مرغ" انتخاب دیگری ندارند بایستید، چراکه این محصول با قیمت مصوب تنها در چند فروشگاه محدود عرضه می‌شود.



آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش میدانی خبرنگاران ایسنا است از میدان استقلال مشهد که یکی از مراکز عمده عرضه گوشت و مرغ در مشهد است؛



وارد خیابان استقلال می‌شویم، اکثر فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی مملو از گوشت‌ گوساله و گوسفند هستند، اما دریغ از یک کیلو مرغ، بازار فروش گوشت گوسفند ، گوساله و ماهی تقریبا کساد بود و در این میان تنها دو فروشگاه شلوغ وجود داشت که صف‌های طویلی داشتند.

به سمت یکی از فروشگاهایی که مرغ را با قیمت مصوب عرضه می‌کنند رفته و  در کنار مردمی که بدون هیچ فاصله گذاری اجتماعی در صف بودند قرار می‌گیریم. سالمندان زیادی در صف به چشم می‌خورند که مثل سایر مردم ناراضی، شاکی و عصبی هستند.

یک ساعت و نیم در صف ایستاده‌ام برای فقط دو عدد مرغ!

زن مسنی با دو بسته مرغ در دست از فروشگاه خارج می‌شود از او درباره مدت زمانی که در صف ایستاده بود پرسیدیم، می‌گوید : یک ساعت و نیم در صف ایستاده‌ام. خسته و هلاک شدم و حالا دو مرغ به قیمت کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خریده‌ام  که بسیار کوچک‌اند و هر دوتایشان باهم شاید اندازه یک مرغ با معمولی شوند. اصلا برایمان به صرفه نیست.



پیرمردی شاکی و عصبانی از ما پرسید: گزارش تهیه می‌کنید؟ گزارش شما مگر برای ما نان و آب می‌شود؟ مگر جلوی شرمندگی ما جلوی خانواده‌مان را می‌گیرد؟



یک زن میانسال به جمع می‌پیوندد و می‌گوید: با این شرایط کرونا، ناچاریم در چنین صف شلوغ و پر ازدحامی بایستیم چون پول نداریم که مرغ را به قیمت آزاد خریداری کنیم.دیروز هم همینجا آمدم و مرغ نداشتند، برای همین امروز آمده‌ام.



او ادامه می‌دهد: مرغ با قیمت آزاد کیلویی ۳۵ هزار تومان است، وضع مالی خوبی نداریم که مرغ آزاد بخریم وگرنه هرگز این همه در صف نمی‌ایستادیم.

زن میانسال دیگری که با کلافگی از فروشگاه خارج شده است، می‌گوید: دو ساعت بود که در صف شلوغ برای خرید مرغ ایستاده بودم، حالا سه کیلو مرغ خریدم و قیمت آن شده ۶۸ هزار تومان، شرایط واقعا سرسام‌آور است. ای کاش کسی به داد ما می‌رسید.

مرد جوان دیگری می‌گوید: دو عدد مرغ برای یک خانواده چهار نفره  کفاف خوراکِ یک هفته‌ را هم نمی‌دهد، اما برای خریدش باید در این شرایط کرونا و عدم رعایت پروتکل‌ها، ساعت‌ها در یک صف شلوغ بایستیم. چون در توانمان نیست مرغ را با قیمت آزاد تهیه کنیم.



زمزمه هایی میان مردم است که می‌گویند که همین دو عدد مرغ را با کارت ملی می‌دهند. از فروشنده مغازه می‌پرسیم که آیا کارت ملی هم برای خرید مرغ الزامی است؟ می‌گوید: خیر.

زن جوانی می‌گوید: نیم‌ ساعتی هست که آمده‌ام اما می‌دانم تا به جلو صف برسم دو ساعتی معطل می‌شوم.

ساعت یازده و نیم ظهر است و این صف مدام طولانی‌تر می‌شود، در این میان چشم‌مان به یک پیرزن ناتوان خورد که با چهره‌ای خسته و درهم رفته در اواسط صف ایستاده بود. از او پرسیدیم « ساعت چند به این صف ملحق شدید» گفت :  از ساعت 9صبح.

مرغ  با قیمت مصوب نخواستیم، اجازه عرضه بدهند



یک زن مسن ایستاده در انتهای صف، با بیان  این که همسرش عمل جراحی داشته و مجبور است گوشت و مرغ تهیه کند، گفت: مجبورم، بدن شوهرم ضعیف شده است و دکتر می‌گوید فقط باید مرغ و ماهی بخورد. ناچارم برای تهیه مرغ با قیمت ۱۰هزار تومان ارزان‌تر در صف بایستم.

او ادامه می‌دهد : همین چند روز پیش ران و سینه مرغ در بعضی از این مغازه‌ها به صورت فله وجود داشته است. چطور ران و سینه مرغ به صورت فله با قیمت بالا در بازار وجود دارد اما خود مرغ نیست؟

پیرزنی حدودا ۶۵ ساله که توان ایستادن در صف را نداشت و روی پله‌ای نشسته بود و کسی جایش را در صف نگه داشته بود، با دیدن ما می‌گوید: من کارمند بودم، اکنون بازنشسته‌ام، شرایط اقتصادی یک کارمند بازنشسته چگونه است؟ نمی‌توانیم بخریم، باید نگاه کنیم و هر روز توان و تحمل‌مان را برای حمل این فشار عظیم بیشتر کنیم. آن‌هایی که وضعشان خوب است و نان‌شان در روغن که غم‌شان نیست و فشاری را تحمل نمی‌کنند، فقط ما هستیم که هر روز زیر بار گرانی کالاها، ناتوانی در خرید کردن و شرمندگی در برابر نوه‌ها و فرزندانمان، پیر و پیرتر می‌شویم... فعلا که ارزان‌ترین کالای مصرفی در مقایسه با گوشت گاو و گوساله، گوشت مرغ است و ناچاریم برای خریدش در صف بایستیم.

یک  خانم جوان دیگری که از ایستادن در صف کلافه شده است، وقتی متوجه حضور ما می‌شود صدایش را بلند می‌کند و می‌گوید: مرغ با قیمت مصوب نخواستیم، قیمتش را بالاتر ببرند فقط بگذارند بقیه فروشگاه‌ها هم بفروشند که ما مجبور نباشیم چند ساعت در صف بایستیم، تمام استقلال را بروید، فقط همین دو فروشگاه مرغ عرضه می‌کنند.

وارد یک  فروشگاه پروتئینی شده و از فروشنده می‌پرسم آیا مرغ دارند، ناراضی و شاکی گفت: مرغ نمی‌آوریم. فعلا فقط دو فروشگاه‌ مرغ را با قیمت مصوب عرضه می‌کنند.کمی پایین‌تر بروید و در صف بایستید.

این فروشنده در ادامه افزود : روزانه به هر نفر فقط دو عدد مرغ تعلق می‌گیرد و هر کشتارگاه بسته به شرایط و ظرفیت مرغ می‌آورد، برای کشتار مرغ مقدار مشخصی تعیین نشده است.



هیچ فروشگاهی حق ندارد مرغ را با قیمت آزاد بفروشد

از فروشنده دیگری  دلیل کمبود مرغ را پرسیدیم، عنوان می‌کند : کشتار کم است. کسی هم حق ندارد مرغ را با قمیت آزاد بفروشد، چراکه قیمت آزاد مرغ  بین ۳۴ و ۳۵ هزار تومان است.



فروشنده جوان دیگری در مورد دلیل شلوغ بودن این دو مغازه و چگونگی فروش مرغ اظهار کرد : آن‌ها خودشان کشتارگاه دارند و زیر نظر تعزیرات هستند و این که بقیه مغازه‌ها نمی‌توانند مرغ بفروشند به این خاطر است که تعزیرات به آنها اخطار می‌دهد.



پس از این گزارش به سراغ مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی رفتیم و از او در خصوص تامین مرغ در استان و عدم کمبود آن در بازار  سوال کردیم، او اظهار کرد: در بهمن ماه سال جاری  9 میلیون و 400 هزار  قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که این مقدار چیزی بالاتر از نیاز بوده است و در تامین مرغ استان هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در داخل کشتارگارهای استان نماینده جهاد کشاورزی و نماینده دامپزشکی مستقر هستند و بعد صورت جلسه کردن این مرغ برای توزیع به سازمان صمت تحویل داده می‌شود. شب گذشته 360 هزار قطعه مرغ در استان کشتار شده است.



معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان بیان کرد:  کشتارگاه‌ها  بر اساس ظرفیت موجود و اعلام تعاونی شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.



وی  خاطر نشان کرد: در کل استان 14 کشتارگاه فعال وجود دارد. این تعداد  چهار کشتارگاه در مشهد فعالیت می‌کنند که مسلما نیاز استان را نمی‌توانند تامین کنند. بنابراین تامین مرغ مشهد از سایر کشتارگاه‌ها نیز انجام می‌شود. بحث توزیع مرغ کشوری و استانی است. سازمان صمت استان برنامه‌ریزی توزیع استانی را انجام می‌دهد.



اما علی غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره کمبود مرغ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چندروز گذشته در زمینه مرغ چندین جلسه با جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شده است که در این جلسات از دستگاه‌های دیگر نیز حضور داشته‌اند.

وی افزود: بحث تامین مرغ توسط جهاد کشاورزی استان پیگیری می‌شود تا مرغ زنده با قیمت مصوب  14 هزار و  410 تومان به حلقه بعدی یعنی کشتارگاه تحویل داده شود تا این مرغ در 14 کشتارگاه استان که دارای مجوز هستند کشتار شده و سپس مرغ با قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان در  شبکه توزیع شود. این هماهنگی‌ها در حال حاضر در حال انجام است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  ادامه داد: توزیع مرغ از طریق شبکه صنفی دو روز است که در مشهد شروع شده است. این مرغ از طریق اتحادیه مرغ و ماهی توزیع می‌شود. برای  شهرستان‌ها نیز چنین فرایندی از امروز شروع شده است. شهرستان‌ها باید مباشر توزیع معرفی کرده و  از طرفی شرکت تعاونی کشتارکنان نیز باید لیست کشتارکنان مجاز را معرفی کنند.



 

همه واحدهای صنفی نمی‌توانند مرغ را با قیمت مصوب عرضه کنند



وی در مورد علت توزیع مرغ در معدود فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در مشهد گفت: همه واحدهای صنفی نمی‌توانند با قیمت مصوب مرغ را تامین کنند. بخشی از واحدهای مرغداری که مرغ قابل عرضه دارند باید با قیمت مصوب مرغ را از طریق جهاد کشاورزی به شبکه کشتارگاه ارائه دهند. اگر مرغ به مقدار کافی در اختیار کشتارکنان قرار گیرد  توزیع مرغ به روال طبیعی خود بازمی‌گردد. از آنجایی که این میزان محدود است مرغ در شبکه‌ای توزیع می‌شود که سازمان صمت تعریف کرده است.



غفوری مقدم ادامه داد: نیاز روزانه مرغ در استان روزانه 400 تن است تا توزیع مرغ به روال خود بازگردد. بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان مرغ مشهد در طول دو روز گذشته در  روز اول 60  تن و  در روز دوم 80 تن مرغ توزیع شده است که برای بازگشت به روال عادی توزیع  مرغ در مشهد روزانه 200 تن مرغ نیاز است.

همه این مشکلات در حالی است که چندی پیش(28 بهمن ماه سال جاری)، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه ستاد تنظیم بازار استان اظهار کرده بود که خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور با توجه به تولید مازاد بر نیاز، علاوه بر تامین نیاز داخلی، گوشت مرغ را به برخی استان‌ها صادر می‌کند.



سوالی که باید از مسوولین پرسید این است که اگر در استان ظرفیت و پناسیل جوجه‌ریزی به اندازه کافی وجود دارد به طوری که خراسان رضوی قادر است مازاد مرغ تولیدش را به سایر استانها ارسال کند پس دلیل صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و عدم عرضه این محصول در بسیاری از فروشگاه‌های پروتئینی شهر چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

گزارش از نگار نقیبی و لعیا فضیلت



انتهای پیام


10971728
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است