بین‌الملل 13:14 - 28 آذر 1393
تحلیل گر پاکستانی
اسلام آباد - ایرنا - یک کارشناس ارشد روابط بین الملل و روزنامه نگار صاحب نام پاکستانی معتقد است اگر آمریکا می خواهد رسوایی دیگری نظیر رسوایی افشای توطئه سازمان 'سیا' علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران رخ ندهد، چاره ای جز امضای توافقنامه هسته ای جامع با ایران ندارد.

'جاوید صدیق' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درصورتی که توافقنامه جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و به ویژه آمریکا امضا شود، این توافقنامه به معنای حل و فصل موضوع هسته ای ایران خواهد بود و باعث می شود واشنگتن تا حدودی، از رسوایی های بیشری در امان بماند.



سردبیر ارشد روزنامه 'نوای وقت' با اشاره به شکست عملیات سازمان 'سیا' برای انتقال اطلاعات مخدوش هسته ای به ایران و به دادگاه کشیدن 'جیمز رایزن' روزنامه نگاری که این توطئه ناکام سیا را در کتاب خود افشار کرد، گفت: اگر واشنگتن می خواهد آبرو و اعتبارش بیش از این نزد افکار عمومی جهان مخدوش نشود و افشارگری های بیشتری درباره دیگر توطئه های احتمالی آن علیه ایران صورت نگیرد، باید در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به امضای توافقنامه جامع هسته ای با ایران کند.



جاوید صدیق تاکید کرد: تردیدی نیست که آمریکا در گذشته بارها تلاش کرده است تا اقدام به خرابکاری در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران کند.



وی با اشاره افشاگری های صورت گرفته از سوی جمیز رایزن علیه تلاش های ناکام سازمان سیا برای ضربه زدن به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته حتی به صراحت تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ایران کرده اند.



این کارشناس رسانه و امور بین الملل معتقد است: آمریکا و چند قدرت جهان به دنبال آن هستند تا فناوری هسته ای را بطور انحصاری در اختیار خود داشته باشند و به همین دلیل برای جلوگیری از پیشرفت های هسته ای ایران در زمینه های صلح آمیز، علاوه بر تلاش های سیاسی، دست به برخی اقدامات خرابکارانه نیز زده اند.



وی در ادامه به ترور چند نفر از دانشمندان هسته ای ایران در سال های اخیر اشاره کرد و این اقدام را نیز توطئه ای دیگر از سوی رژیم صهیونیستی و بزرگترین هم پیمان غربی آن (آمریکا) برای ضربه زدن به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دانست.



جاوید صدیق گفت: آمریکا و برخی قدرت های غربی نمی خواهند کشورهای مسلمان به رشد و توسعه دست یابند و به همین دلیل سال ها تلاش کرده اند تا مانع از پیشرفت های هسته ای ایران به عنوان یک کشور مسلمان شوند.



وی اظهار داشت: امروز افکار عمومی جهان همه چیز را درباره نقشه های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران می داند و این همان چیزی است که روزنامه نگار آمریکایی هم در کتابش به آن اشاره کرده است.



این کارشناس روابط بین الملل در خصوص احضار شدن جیمز رایزن به دادگاه و تحت فشار قرار دادن او برای افشای نام کسانی که اطلاعات مربوط به توطئه سیا را در اختیار وی گذاشته اند گفت: این گونه اقدامات نقض صریح آزادی بیان است و طبق اصول حرفه ای روزنامه نگاری، یک روزنامه نگار قرار نیست که هویت منابع خبری خود را فاش کند و کسی حق ندارد یک روزنامه نگار را مجبور به این کار کند.



وی گفت: آمریکا مدعی است که در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان یک قهرمان است اما در اینگونه موارد، آزادی بیان و حقوق بشر را به سادگی لگدمال می کند.



این کارشناس روابط بین الملل و روزنامه نگار صاحب نام پاکستانی افزود: طبق مقررات معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای که ایران جزو نخستین امضا کنندگان آن است، این کشور حق دارد فناوری صلح آمیز هسته ای داشته باشد و هیچ کشوری نمی توان این حق مسلم را انکار کند.



وی به آمریکا و غرب توصیه کرد که هر چه زودتر با ایران به یک توافق جامع در زمینه موضوع هسته ای ایران برسند و به مشاجرات و اختلافات با این کشور خاتمه دهند.



سردبیر ارشد روزنامه نوای وقت تاکید کرد: آمریکا باید بداند که امروز جهان تغییر کرده و این کشور دیگر نمی تواند دیگر کشورها را وادار به خواسته های غیرمنطقی خود کند. ایران یک کشور صلح طلب است که به جهان اطمینان داده و ثابت کرده است که برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است و قصد تولید سلاح اتمی ندارد.



جاوید صدیق گفت: دیگر وقت آن است که تبلغیات علیه برنامه صلح هسته ای ایران خاتمه یابد زیرا ادامه این روند فقط وقت تلف کردن است.



وی توطئه سازمان سیا برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران را دلیلی بر صلح آمیز بودن این فعالیت ها دانست و گفت: اگر ثابت می شد فعالیت های ایران غیرصلح آمیز است، نیازی به توطئه های پنهانی آمریکا برای متوقف کردن آن نبود و نهادهای بین المللی ذیربط اقدام لازم را در این زمینه انجام می دادند.



یک قاضی فدرال آمریکا «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز را به دادگاه احضار کرده تا در مورد درز کردن موضوع شکست عملیات سیا برای انتقال اطلاعات مخدوش هسته ای به ایران در کتابش پاسخ دهد.



خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داده که پرونده روی میز بررسی قاضی فدرال در باره این خبرنگار که در کتاب خود جزییاتی از این عملیات ناموفق را منتشر کرده به معیار سنجش آزادی رسانه ها در آمریکا تبدیل شده است.



بی بی سی با انتشار گزارشی در این باره نوشت: در این کتاب آمده است که سازمان سیا در صدد بود با اجیر کردن یک متخصص هسته ای روس برای انتقال اطلاعات گمراه کننده و دارای مشکل در زمینه ساخت سلاح هسته ای به ایران، نقشه های خود را عملی کند که با آگاه شدن تهران از این ترفند ، نقشه ضدایرانی آمریکایی ها نقش برآب شد.



آساق *3**272**1723

انتهای پیام /*


5448237
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن گفت مدیریت تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن هدف دیدارها در این میزبانی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه و وزارت خارجه قطر هر دو گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد رهبران حماس را اخراج کند، رد کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از ارائه گزارش‌های مستقل پیرامون رفع اتهام از آنروا، آلمان کمک‌رسانی به آنروا را از سر گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی از پایگاهی در نیوزیلند نانوماهواره خود را با هدف رصد شبه جزیره کره پرتاب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی ویدیویی خطاب به شرکت‌کنندگان در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیت در سن‌پترزبورگ اعلام کرد: روسیه آماده همکاری نزدیک با همه شرکای ذی‌نفع در تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای در شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی ج...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور‌های ارشد جمهوری‌خواه از دولت جو بایدن خواسته‌اند نیرو‌های پلیس فدرال را برای سرکوب دانشجویان اعزام کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر نخست‌وزیری جامائیکا از تصمیم کشورش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به سفر ماه آینده اردوغان به آمریکا از سنگ اندازی اسرائیل برای لغو آن خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در سخنانی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بخشی از نبرد جاری علیه رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه گسترش اعتراضات دانشجویی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز با برنامه ویژه‌ای به این اقدامات اعتراضی پیوستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است