استانی 08:57 - 12 مرداد 1394
معاون خدمات شهری شهرداری ساوه از کاهش شاخص آلودگی و بازگشت هوای سالم به این شهر خبر داد.

هوای ساوه به شرایط سالم بازگشت

"مصطفی احمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: بر اساس گزارش ایستگاه سنجش کیفی هوا، از 8 مردادماه کیفیت هوای ساوه با خروج از حالت ناسالمی که از اردیبهشت‌ماه با آن مواجه بوده‌ایم، برای تمامی گروه‌های حساس در شرایط سالم شهر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تیر‌ماه گذشته هوای ساوه تنها چهار روز سالم و 27 روز آلوده بود، گفت: در روزهای ناسالم به شهروندان بویژه گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر چون کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی توصیه می‌شود از فعالیت‌های طولانی و سنگین خود در معابر بکاهند.

احمدی ادامه داد: بر اساس آمار بدست آمده از دستگاه سنجش آلودگی هوا علت بیشترین میزان آلودگی هوا در ساوه وجود ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بود و عواملی چون دی‌اکسیدنیتروژن و ازن نیز سهم کمتری داشتند.

وی درخصوص این آلاینده‌ها افزود: آلودگی بیش از 70 درصد روزهای آلوده ساوه در این مدت ناشی از افزایش ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بود. این ذرات که با نام "ریزگرد" شناخته می‌شوند، چند سالی است که گریبان شهر ما را نیز گرفته‌اند.

به گفته وی، این ذرات هم منابع طبیعی و هم منابع مصنوعی دارند. منابع طبیعی بروز این ذرات، ریزگردهای منطقه‌ای و محلی است و منابع مصنوعی آن احتراق وسایل نقلیه سبک و سنگین است. ذرات ناشی از احتراق سوخت، ریزتر، سمی‌تر و خطرناک‌تر از ریزگردها هستند.

احمدی اضافه کرد: نمونه‌برداری و بررسی ترکیب گرد و غبارهای اخیر نشان می‌دهد که این ذرات صرفاً متشکل از دانه‌های خاک، شن، ماسه و ذرات خاک نیستند، بلکه ترکیب پیچیده‌ای از عناصر شیمیایی هستند و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون به علت سبکی می‌توانند تا عمق دستگاه تنفسی نفوذ کرده و حتی وارد جریان خون شوند.

وی ضمن درخواست از شهروندان برای گرایش به حمل و نقل عمومی و خودداری از استفاده از اتومبیل شخصی تک سرنشین، بر معاینه فنی خودرو تاکید کرد و گفت: انجام به موقع معاینه فنی و تنظیم موتور خودروها تا 20 درصد موجب کاهش آلودگی هوا در شهر می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه شهروندان به سلامت خودرو و همکاری با پلیس راهور در خروج خودروهای فرسوده و دودزا، نقش موثری در ارتقای کیفیت هوا در بیشتر روزهای سال خواهد داشت.

انتهای پیام


6849693
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است