گوناگون 10:57 - 10 اسفند 1399
معامله قولنامه ای یکی از معامله هایی می باشد که اسم آن را بارها شنیده اید.

معامله قولنامه ای چگونه معامله ای می باشد؟

به گزارش ایسنا،بنابراعلام سوله تاپ، شاید برخی از شما به درستی از ویژگی های معامله قولنامه ای آگاه نباشید. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا معامله قولنامه ای ارزش قانونی دارد یا نه ؟ آیا معامله ملک صنعتی که قولنامه ای است مثل اجاره سوله قانونی است؟ آیا استعلام ملک قولنامه ای میسر است یا نه؟

به جهت چنین سوالاتی است که توصیه اکید ما این است که  چنانچه قصد خرید و فروش و یا رهن و اجاره هر نوع ملکی دارید چه از نوع املاک مسکونی باشد و چه املاک صنعتی و تجاری مثل اجاره سوله و یا خرید مغازه، حتما با کارشناسان خبره مشورت کنید.

معامله قولنامه ای 

در حوزه املاک صنعتی که نسبت به سایر حوزه ها مهم تر است برخی از آنها مثل مجموعه سوله تاپ دارای چند کارشناس حقوقی و حتی وکیل دادگستری هستد که بعد از انجام فرایند معامله ملک هیچگونه مسئله و یا مشکلی بوجود نیاید.

 معامله قولنامه ای چیست؟

آن چیزی را که بیشتر افراد در زبان حقیقی خود مبایعه نامه می گویند دقیقا همان چیزی است که در عرف آن را به نام معامله قولنامه ای می شناسند. به همین دلیل است که دو لفظ قولنامه و مبایعه نامه با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

معامله قولنامه ای یکی از قراردادهایی می باشد که طرفین آن را تنظیم می کنند برای انجام تعهدی که دارند، قولنامه در دادگاه اعتبار دارد و مفاد آن را باید اجرا کنید. به موجب معامله قولنامه ای اگر یکی از طرفین از اجرای تعهد خود خودداری کند دادگاه او را احضار می‌کند تا دلیل خودداری خود را بیان کند.

بدین ترتیب اگر فروشنده آن ملکی که معامله قولنامه ای را انجام داده است، از حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال رسمی آن ملک که می خواهد به خریدار بفروشد خودداری کند باید به دادگاه برود و پاسخگوی خودداری خود باشد. خریدار می تواند از دادگاه درخواست نماید که فروشنده را برای آمدن به دفترخانه برای زدن سند مجبور کند.

آیا معامله قولنامه ای بهتر است یا سند ؟

آن چیزی که امروزه در کشور ما برای ثبت سند ملک های تجاری و مسکونی رایج می باشد این است که ملک مورد نظر یا سند تک برگ دارد و یا اینکه به صورت معامله قولنامه ای ثبت می شود.

باید بدانید که مسلما بهترین ثبتی که برای اسناد مطمئن می باشد سند تک برگی می باشد که به شما ارائه می دهند، پس در نتیجه بهترین انتخاب شما در هر شرایطی خرید ملک هایی می باشد که سند دارند.

 نحوه خرید معامله قولنامه ای به چه صورت است ؟

تمامی ملک ها و زمین هایی که به صورت قانونی نمی باشند و ویژگی های تمام و کمال خود را ندارند قابل انتقال به سند نیستند و باید در معامله قولنامه ای به ثبت برسند. عوامل بسیاری وجود دارد که مانع ارائه سند می شود و کسی که صاحب ملک است مجبور می شود ملک خود را به صورت قولنامه ای با خریدار معامله کند.

ساختمان هایی که به آنها انتقال سند صورت نمی گیرد ویژگی هایی دارند که شامل عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای تمامی واحدها، ساخت طبقات غیر مجاز، پیش روی بیش از حد ساختمان در زمین، ساخت غیر قانونی یک واحد در همکف و …. می باشد. تا زمانی که یک ساختمان دارای این تخلفات باشد نمی تواند سند دریافت کند.

در اینگونه شرایط کسی که صاحب ملک است خانه خود را با قیمت پایین تری به خریدار می فروشد. بسیاری از افراد هستند که در این معامله قولنامه ای شرکت می کنند و خانه یا ملک مورد نظر خود را خریداری می کنند.

 البته به غیر از دلایلی که بیان کردیم دلایل دیگری هم وجود دارد که مانع انتقال ثبت سند می شود، عواملی که به غیر از عوامل ذکر شده مانع انتقال ثبت سند می شود شامل قرار گرفتن در طرح های شهرداری، بافت فرسوده خانه، تعویض خیابان و … می باشد. در نهایت هم تمامی این موردهایی که بیان کردیم سند دریافت نمی کنند و به صورت معامله قولنامه ای مورد معامله قرار می گیرند.

 شما اگر اطلاعات کامل را در مورد ساختمان های قولنامه ای داشته باشید به راحتی می توانید ضرر و زیان آن ساختمان ها را برای خود مورد بررسی قرار دهید و با آگاهی کامل و همه جانبه تصمیم بگیرید.

برخی نکات در مورد معامله قولنامه ای:

 زمانی که قصد دارید مسکن خود را به صورت قولنامه ای معامله کنید باید مشخصات مالی آن را با آنچه که در سند قید شده است مطابقت دهید تا متوجه شوید آن ملک آزاد می باشد یا خیر و اینکه  در وثیقه یا رهن قرار نگرفته باشد. همچنین شما باید به مواردی مانند آب، گاز، برق، پارکینگ، انباری، تلفن و …دقت داشته باشید که به طور کامل در سند قید شده باشد.

اگر کسی که معامله قولنامه ای ملک را با شما انجام می دهد صاحب آن ملک نباشد و وکیل صاحب ملک باشد باید دلیل احراز سمت خود را بیان کند که بررسی شود آیا آن وکیل صلاحیت معامله دارد یا ندارد ؟ حتما دقت داشته باشید که تاریخ وکالت وکیل را مورد بررسی قرار دهید.

اگر ملکی را که می خواهید خریداری کنید از طریق ارث به فروشنده رسیده باشد باید گواهی انحصار وراثت را ارائه دهد تا از صحت آن مطمئن شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی


10970193
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است