استانی 14:40 - 30 بهمن 1398
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی خبر داد
ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان این‌که به 20 سایت، پایگاه خبری و شبکه‌های اجتماعی در استان به دلیل تبلیغات زودهنگام یا غیرمجاز و غیرقانونی تذکر داده‌ایم، گفت: همچنین 100 مورد تذکر نیز به نامزدها و طرفدارانشان در سطح استان داده‌ایم که اکثرا در مورد تبلیغات غیرمجاز بوده است.

صدور 100 تذکر به نامزدها و طرفدارانشان در آذربایجان شرقی

علیار راستگو روز چهارشنبه 30 بهمن، در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با بیان این‌که لیست نهایی تایید صلاحیت‌ها در استان برابر با 323 نامزد انتخاباتی است، اظهار کرد: از مجموع نامزدهای استان، 37 نفر کاندیدای زن هستند.

وی با بیان این‌که برای هر کرسی در سطح استان ۱۷ کاندیدا رقابت می‌کند، افزود: دو میلیون و ۹۷۷ هزار و ۸۹۶ نفر در سطح استان واجد شرایط رای دادن هستند؛ همچنین تعداد رای اولی‌های استان نیز برابر ۱۴۵ هزار و ۲۹۳ نفر است.

سه هزار و ۵۳ شعبه اخذ رای در سطح استان وجود دارد

وی با تاکید بر این‌که سه هزار و ۵۳ شعبه اخذ رای در سطح استان وجود دارد که یکی از شعبات مخصوص اقلیت‌های دینی است، افزود: ۶۲ هزار نفر عوامل دست اندرکار انتخابات در آذربایجان شرقی هستند و در هر شعبه ۲۰ نفر عوامل دست اندرکار حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد انتخابات استان با بیان این‌که تمامی مقدمات برای برگزاری انتخابات در استان انجام شده و هیچ مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد، افزود: در سه حوزه انتخابیه " ملکان، بناب و بستان‌آباد" کاندیدای زن نداریم و در شهرستان بناب حتی ثبت‌نام کننده زن هم وجود نداشت.

وی با بیان این‌که از 25 فرآیند انتخابات، روند اخذ رای و شمارش آرا دستی بوده و بقیه فرآیندها الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: استفاده از دستگاه احراز هویت در تمامی شعب اخذ رای از شاخص‌های اصلی این دوره از انتخابات بوده و برای اولین بار است در انتخابات مجلس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مورد ویژگی‌های دستگاه احراز هویت اظهار کرد: این دستگاه نشان می‌دهد که فرد اجازه رای دادن دارد یا خیر و اشخاص تکراری در این دستگاه مشخص شده و همچنین افرادی که زیر سن قانونی هستند نیز مشخص می‌شوند، از این رو این‌گونه تخلفات از بین می‌رود.

راستگو با بیان این‌که این دستگاه احراز هویت تا دور افتاده ترین نقاط استان نیز توزیع شده است، افزود: در تامین امنیت انتخابات هیچ مشکلی در استان نداشته و برای تمامی حوزه‌ها طرح و برنامه داریم.

وی با بیان این‌که زمان تبلیغات فردا پنجشنبه از صبح ساعت 8 چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی ممنوع است، افزود: 725 صندوق سیار نیز در سطح استان اقدام به اخذ رای خواهند کرد؛ همچنین برای شرایط خاص آب و هوایی خاص(درصورت نیاز) نیز بالگرد پیش بینی کرده‌ایم.

وی گفت: نحوه اعلام نتایج در استان به همان شیوه ستاد انتخابات کشور بوده و هر زمان که شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه انجام شود، اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها خواهیم گذاشت.

اهمیت و ضرورت شرکت در انتخابات

راستگو با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: طبق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اساسی دارد که یکی قانون گذاری و دیگر نظارت بر حُسن اجرای قوانین بوده که وظایف بسیار مهمی هستند؛ طبق قانون، تمامی تصمیمات مهم و کلان کشور، تمامی قرادادها، عهدنامه‌ها و حتی تغییر در خطوط مرزی کشور همگی با تصویب مجلس انجام می‌شود و این موارد نشان دهنده جایگاه مهم مجلس در امورکشور است، از این رو شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح امری بسیار مهم و حساس است.

وی با بیان این‌که تصویب قانون بودجه به عبارتی تصویب دخل و خرج کشور بر عهده مجلس شورای اسلامی بوده که وظیفه بسیار بزرگی است، افزود: سوال، تذکر، استیضاح مقامات، رای اعتماد به وزار از جمله وظایف مجلس بوده و همچنین مجلس، قدرت و حق تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور را دارد.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: بر این اساس، شرکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان فرآیند بسیار مهمی بوده و مشارکت حداکثری را می‌طلبد. مقام معظم رهبری نیز در دیدار مردم تبریز بر انتخاب نماینده خوب تاکید کردند و با توجه به این‌که مجلس در راس امور قرار دارد و تا این حد اهمیت دارد، لاجرم مردم باید در این عرصه حضور حداکثری داشته باشند و در سرنوشت خود دخالت کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان با بیان این‌که عدم مشارکت یا مشارکت کم در انتخابات تاثیرات مهمی برجای خواهد گذاشت، افزود: مشارکت کم و عدم مشارکت، توان قدرت ملی کشور در مواجه با چالش‌های جهانی، تهدیدها و رفع مشکلات داخلی کشور را کاهش می‌دهد و همچنین منجر به فرصت سوزی شده و منافع نسل‌های آینده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: خواستاریم روز جمعه تمامی اقشار پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شوند و با انتخاب افراد صلاحیت دار و توانمند، در سرنوشت کشور خود مشارکت کنند.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم انتخاباتی پرشور داشته باشیم، اظهار کرد: باتوجه به شرایط جوی و بارش برف، اقداماتی برای بازگشایی مسیرها و توزیع صندوق به دورترین نقاط انجام شده و اکنون نیز در حال انجام است.

توصیه‌های رییس ستاد انتخابات استان به مردم

راستگو خطاب به مردم استان گفت: در اولین ساعات رای گیری پای صندوق‌ها حاضر شده و فرآیند رای دادن را به آخر وقت موکول نکنند؛ حتما اصل شناسنامه و شماره ملی خود را به همراه داشته باشند؛ کارت ملی الزامی نبوده اما به همراه داشتن شماره ملی الزامی است. از گفتن نام کاندیدای منتخب خود در شعبات اخذی رای اجتناب کرده و همچنین نام و نام خانوادگی نامزد را خوانا و بدون قلم خورد بنویسند. از تجمع در بیرون شعبه خودداری کنند تا نظم و انضباط رعایت شود.

وی با بیان این‌که نتیجه انتخابات صرفا از ستاد انتخابات اعلام می‌شود، از این رو مردم نتایج را فقط از طریق منابع رسمی و یا فرماندار مرکز حوزه انتخابیه دنبال کنند، گفت: زمان شروع رای‌گیری ساعت ۸ صبح روز جمعه دوم اسفند ماه بوده و مدت زمان قانونی انتخابات نیز 10 ساعت خواهد بود که در صورت نیاز، طبق تشخیص وزارت کشور تمدید می‌شود.

نامزدها از تبلیغات در زمان غیرقانونی پرهیز کنند

رئیس ستاد انتخابات استان در ادامه خطاب به نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد: بعد از پایان زمان تبلیغات، از تبلیغات و چسباندن عکس روی ماشین‌ها پرهیز کنند و قوانین را به طور کامل رعایت کنند؛ به جد این موارد را رصد خواهیم کرد و طبق قانون جدید انتخابات مجلس، مرجع اداری(ستاد انتخابات)، مرجع انتظامی و قضایی، در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با تبلیغات غیرقانونی برخورد کنند.

انتهای پیام


10401764
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است