اقتصادی 00:08 - 13 مهر 1394
گاردین:
گاردین با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی انرژی در ایران نوشت: تحریم‌ها هنوز پابرجاست و قوانین محدود‌کننده می‌تواند سریع بازگردد (مکانیزم ماشه)، این احتمال وجود دارد تجار محتاطانه با ایران تجارت کنند و در قراردادهای خود محتاطانه عمل کنند.

«مکانیزم ماشه »ریسک تجارت با ایران را بالا می‌برد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، با انتشار خبری مبنی بر احداث 100 جایگاه ارائه سوخت در ایران توسط شرکت انگلیسی هلندی شل در رسانه‌ها، روزنامه گاردین طی گزارشی به حضور شرکت‌های خارجی در بازار خرده‌فروشی انرژی ایران پرداخت.

خبری که البته امروز تکذیب شد و روزنامه گاردین نیز در ادامه گزارش خود به تکذیب این خبر از سوی شرکت شل نیز پرداخته است.

گاردین این خبر تکذیب شده را مبنای گزارش خود قرار داد و با اشاره به حضور شرکت‌های انرژی خارجی در ایران نوشت: احتمال دستیابی دوباره به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هیدروکربنی جهان یعنی ایران افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است، بریتیش پترولیوم نیز تایید کرد که این شرکت گروهی از مدیران را به این کشور اعزام کرده است. این تحولات با ورود هیئت 30 نفر تجار انگلیسی به پایتخت ایران برای سفری 4 روزه و ملاقات با مقامات ایرانی همزمان شده است.

علی‌رغم توافق ماه جولای ایران و غرب در مورد کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های اتحادیه اروپا هنوز پابرجاست اما ایران تلاش می‌کند تا هرچه سریع تر این تحریم‌ها را لغو کند.

شرکت شل که به همراه هیئت انگلیسی برای بازگشایی سفارت کشورش در ماه آگوست به تهران سفر کرده بود، در مورد احداث جایگاه‌های سوخت در ایران اعلام کرد: ما از هیچ‌گونه توسعه بیشتری (در روابط) با ایران خبر نداریم.

سخنگوی این شرکت در لندن گفت: «ما درخواست (احداث جایگاه سوخت) نکرده‌ایم یا هیچ امتیازی برای فعالیت سایت‌های خرده‌فروشی در ایران به ما داده نشده است. ما به تمام تحریم‌های بین‌المللی به طور کامل پایبندیم.»

به نوشته گاردین، اگر هرگونه توافقی باشد، نشان‌دهنده این است که برای نخستین بار ایران بر عدم تمایل پیشین خود برای حضور شرکت‌های خارجی در بازار خرده فروشی انرژی این کشور غلبه کرده است. مقامات اتحادیه‌های تجاری تاثیر به سزایی در امضا چنین قراردادهایی دارند.

بی‌پی که فعالیت خود را (قبل از انقلاب) با کمپانی نفت ایران و انگلیس (Anglo-Persian Oil company) در ایران آغاز کرد، مدیران فنی و تجاری خود را ماه گذشته تحت هیئت تحقیق به ایران اعزام کرده است.

سخنگوی این شرکت در این‌باره گفت: «بی‌پی اخیرا با مقامات صنعت نفت ایران ملاقات کرده است. جزئیات این مذاکرات محرمانه است. ما بارها گفته‌ایم که به بررسی فرصت‌ها در ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها علاقمندیم. ما کاملا به رژیم تحریم‌هایی کنونی پایبندیم.»

به نوشته گاردین، ایران بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز جهان را را در اختیار دارد که به قیمت به نسبت ارزانی قابل دستیابی است. صنعت نفت ایران در اواخر دهه 1970 ملی شد و مشارکت بریتیش پترولیوم در تولید نفت در ایران در ان زمان پایان یافت.

این شرکت انگلیسی تا سال 2011 با ایران همکاری داشت. شل نیز در دهه 1990 به ایران بازگشت اما با تشدید تحریم‌ها از ایران خارج شد.

عباس بیات مدیر تحولات تجارت بین‌الملل در شرکت پشتیبانی حفاری «بریتانیا پترولیوم» در این‌باره گفت: شرکت متبوعش امسال بارها به ایران سفر داشته است و امید دارد که بخشی از هیئت تجاری همراه جورج اسبرون وزیر دارایی انگلیسی در سفر اوایل سال آینده به ایران باشد.

وی افزود: «توافق هسته‌ای با ایران به میزان زیادی راه را به سوی غول خفته و آخرین بازار نوظهور بزرگ دست نخورده باز کرده است...  ایران یک اقتصاد 400 میلیارد دلاری است که حتی با وجود سخت‌ترین تحریم‌هایی که می‌شد علیه هر کشوری اعمال شود، پتانسیل پیوستن به گروه جی 20 در کوتاه مدت به محض برداشته شدن تحریم‌ها را دارد.»

البته این گزارش در بخشی دیگر با استناد به اظهارات یک کارشناس شرکت حقوقی کینگ و وود مالسونس می‌نویسد، مهم است که به خاطر داشته باشیم که هنوز تحریم‌ها پابرجاست و مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا به اجرای آن متعهد هستند.

به گفته وی، «موانع راه به دلایلی هنوز پابرجاست – در نهایت تمامی قوانین محدودیت‌زا موجود می‌تواند دوباره بازگردد که از آن با عنوان «مکانیزم ماشه» یاد می‌کنند... این احتمال، سبب می‌شود که تجار با احتیاط با ایران تجارت کنند و حمایت‌های کامل و قوی قراردادی در صورت بازگشت تحریم‌ها را درنظر بگیرند و ایران نیز در حوزه با ریسک بالا باقی بماند.»

بانک‌ها و دیگر موسسات مالی که تمامی تجارت خود را با کشورهای با ریسک بالا و تحریمی متوقف کرده‌اند احتمالا تمایلی به مدیریت تراکنش‌های مربوط به ایران ندارند به ویژه اینکه تحریم‌های آمریکا در جای خود باقی مانده است. حقیقتا، ممکن است ورود به تجارت با ایران در واقع نقض پیمان‌های سخت مالی و بانکداری باشد

انتهای پیام/

 


7163607
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است