سیاسی 12:21 - 07 آذر 1394
مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات آمانو که گفته، آژانس آماده ارائه ارزیابی نهایی خود است، گفت: تا آنجا که تحولات نشان می‌دهند همه امور به سمت بسته شدن پرونده PMD در حرکت است.

بعیدی نژاد: امور به سمت بسته شدن پرونده PMD در حرکت است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود با اشاره در خصوص گزارش جمع بندی آژانس که قرار است 11 آذر منتشر شود و نیز اظهارات آمانو درباره این گزارش، گفت: این نظر آمانو که ارزیابی نهایی آژانس در مورد بحث پی.ام.دی یک گزارش سیاه و سفید نخواهد بود، قبلاً هم گفته شده است.

وی افزود: سیاه که مشخص است نخواهد بود به دلیل اینکه همکاری ایران با آژانس یک روند کاملاً مثبتی داشته، اما اینکه گزارش کاملاً سفید را نیز خود آمانو در نشست مطبوعاتی توضیح داد که پرونده پی.ام.دی یک پرونده بسیار پیچیده‌ای است که قریب به 12 سال در دست بررسی است و در قالب آن صدها اتهام علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح است که عملاً پاسخ قاطع به تمام آن ادعاها اصلاً عملی نیست.

مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از این ادعاها و اتهامات در حوزه مسائل نظامی و دفاعی ایران قرار می‌گیرد و رفع این اتهامات به دسترسی‌ها و اطلاعاتی نیاز دارد که به هیچ وجه ایران نمی‌تواند آنها را به آژانس اعطا کند، یادآور شد: بنابر این، اینکه آمانو می‌گوید این گزارش کاملاً سفید نخواهد بود به این معناست که به تمام ادعاها و ابهامات قرار نیست پاسخ روشن و قطعی داده شود، بلکه قرار است آژانس با توجه به اطلاعاتی که در اثر اجرای نقشه راه از ایران بدست آورده یک ارزیابی نهایی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند.

بعیدی نژاد ادامه داد: اگر حالا در برخی از موارد ابهامات، آژانس نتواند جواب قطعی آن سوالات را پیدا کند، با توجه به کلیت تصویری که با دریافت این اطلاعات بدست می‌آورد، ارزیابی خود را ارائه خواهد کرد. یعنی نداشتن جواب قطعی برای برخی از سوالات آسیبی به ارزیابی نهایی آژانس وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به مثالی که آمانو ذکر کرده است، گفت: مثال گویایی است که مانند پازلهای تصویری است. شما در ابتدا با تصویری در هم ریخته مواجه هستید که به هیچ وجه نمی‌توانید از شکلی که آن پازل تصویری در نهایت به شما می‌دهد مطلع شوید، ولی وقتی این پازلها را در کنار هم قرار می‌دهید، امکان دارد که در برابر این هزار پازلی که روی این تصویر قرار می‌دهید، جای برخی از آنها پیدا نشوند ولی شما کلیت تصویر را می‌بینید.

مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این مثال با واقعیات بحث پی ام دی منطبق است، چراکه این امکان ماهیتاً وجود ندارد که بتوان به تمام این ابهامات و ادعاها پاسخ روشن و دقیق داد.

بعیدی نژاد با ذکر این نکته که مهم آن است که آمانو به صراحت اعلام کرده، آژانس آماده ارائه ارزیابی نهایی خود است، افزود: با این ارزیابی نهایی ابهامات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده خواهند شد و با حل این نگرانی‌ها، شورای حکام در مرحله بعد در روز پانزده دسامبر پرونده پی ام دی را مختومه خواهد کرد؛ تا آنجا که تحولات نشان می‌دهند همه امور به این سمت در حرکت است.

http://fna.ir/LI1EYS

7438617
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی رئیس جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه ها توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملازهی گفت: ایران و پاکستان در قبال مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه دیدگاه‌های مشترکی دارند که در سیاست منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر هم مسیر باشم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران و گسترش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت در انتخابات دور دوم مجلس را بسیار مهم تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است