علمی فناوری 09:10 - 10 آبان 1393
از آن جایی که در حال حاضر نیروگاه های متمرکزکننده انرژی خورشیدی حدود 3.5 گیگاوات برق در سراسر جهان تولید می کنند، چشم انداز حذف قطع فعالیت سالانه و افزایش فاصله برنامه تعمیر و نگهداری به چندین سال تفاوتی بزرگ در میزان برق تولیدی نیروگاه ها ایجاد خواهد کرد.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نانوماده کامپوزیتی جدیدی را توسعه داده اند که توانایی تبدیل 90 درصد نور خورشید جذب شده به حرارت را دارد. این ویژگی آن را به نامزدی ایده آل برای جذب نور خورشید در نیروگاه های متمرکزکننده انرژی خورشیدی (CSP) تبدیل می کند. در حقیقت، پژوهشگران در پی تولید ماده ای با توانایی جذب نور خورشید و عدم اجازه فرار به آن بوده اند.

افزایش کارایی نیروگاه‌های خورشیدی با نانوماده جدید

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، ماده هیبریدی جدید که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا تولید شده نانوسیم های اکسید مس را با نانوذرات اکسید کبالت ترکیب می کند تا سطحی چند مقیاسی برای ماده ای با ابعاد بین 10 نانومتر تا میکرومتر شکل بگیرد. این سطح چند مقیاسی بهره‌وری و کارایی فوق العاده برای به دام انداختن و جذب نور را ارائه می دهد.

طی پژوهش های پیشین استفاده از نانوسیم ها برای تمرکز پرتوهای خورشیدی در ناحیه کوچکی از سلول های خورشیدی بررسی شده بود و کارایی نانوذرات سولفید مس در ترکیب با نانولوله های کربن تک دیواره به منظور تبدیل نور و تابش حرارتی به برق ثابت شده بود.

در مقابل آن نانو مواد دیگر که برای استفاده در سیستم های فتوولتائیک به منظور تبدیل مستقیم نور به برق در نظر گرفته شده بودند، ماده هیبریدی توسعه داده شده توسط تیم دانشگاه کالیفرنیا جذب نور خورشید و تولید حرارت را هدف گذاری کرده است. حرارت برای جوشاندن آب استفاده می شود که به نوبه خود بخار تولید کرده و بخار تولیدی با گردش توربین ها موجب تولید برق می شود.

در حال حاضر، موادی که برای جذب انرژی خورشیدی استفاده می شوند فاقد مقاومت در برابر دماهای بالا مورد نیاز هستند و از این رو هر ساله باید تعویض شوند. اما این ماده هیبریدی جدید ویژگی منحصر به فرد دیگری دارد و می تواند دمایی تا 700 درجه سلسیوس را تحمل کند.

افزایش کارایی نیروگاه‌های خورشیدی با نانوماده جدید

این ویژگی تفاوتی قابل توجه ای برای نیروگاه های متمرکزکننده انرژی خورشیدی ایجاد می کند که در حال حاضر هر ساله باید فعالیت خود را برای جمع آوری مواد جاذب نور خورشید تخریب شده و به کارگیری پوشش جدید متوقف کنند. طی فرآیند تعویض، هیچ نیرویی توسط نیروگاه تولید نمی شود و از این رو وزارت انرژی آمریکا مشتاق پشتیبانی از پژوهش جدید برای یافتن ماده ای شده است که از طول عمر به مراتب طولانی‌تر برخوردار خواهد بود.

از آن جایی که در حال حاضر نیروگاه های متمرکزکننده انرژی خورشیدی حدود 3.5 گیگاوات برق در سراسر جهان تولید می کنند، چشم انداز حذف قطع فعالیت سالانه و افزایش فاصله برنامه تعمیر و نگهداری به چندین سال تفاوتی بزرگ در میزان برق تولیدی نیروگاه ها ایجاد خواهد کرد و اعتماد مردم به این منبع تولید برق نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.


5086389
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است