اجتماعی 23:05 - 27 خرداد 1397

بررسی پرونده‌های قاچاق سرعت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، تفاهم نامه همکاری چهارجانبه به منظور تسریع در پیگیری پرونده های قاچاق با امضای فرود عسگری رئیس کل گمرک، علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سردار سرتیپ پاسدار ایوب سلیمانی معاون هماهنگ کننده ناجا و جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی منعقد شد.

این تفاهم نامه در راستای اجرای مصوبه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد بند ب ردیف ۸ و ردیف ۱۷ ماده (۴) قانون نیروی انتظامی ایران در مبارزه با قاچاق منعقد شد. تفاهم نامه همکاری چهارجانبه در جهت رفع مشکلات و افزایش ضریب دقت کارشناسی در تشکیل پرونده های قاچاق کالا و همچنین سرعت در رسیدگی و حذف اطاله مراحل رسیدگی ، رعایت حقوق شهروندی و کاهش آثار و تبعات روانی و اجتماعی حاصل از ورود اتهام بی دلیل به مردم ، کاهش هزینه نگهداری توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به سبب دقت در کشف قاچاق و افزایش ضریب سلامت اداری و کاهش تخلفات منعقد شده است .

بر اساس این تفاهم نامه، از این پس کارشناسان امور گمرکی و فنی گمرک با حکم مدیرکل یا ناظر گمرکات استان می توانند در ایستگاه های ایست و بازرسی در راستای ماموریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقر شوند. 

به همین ترتیب در صورت مواجهه موارد مظنون به قاچاق در صورت ارائه هرگونه سند مثبته گمرکی، نماینده گمرک با استفاده از دسترسی های موجود به سامانه های الکترونیکی گمرک ، نسبت به بررسی اصالت و انطباق یا عدم انطباق کالا با سند ابزاری اقدام خواهد کرد. و در غیر این صورت و در صورت جاسازی کالا و فقدان سند مثبته گمرکی نماینده ناجا بررسی و اظهار نظر خواهد کرد. 

همچنین براساس این تفاهم نامه، در صورت عدم انطباق اسناد مثبته گمرکی با کالا یا عدم ارائه این اسناد، ضمن ارزش گذاری کالای مکشوفه، صورت جلسه ای تنظیم و با درج جزییات جزییات مقرر به امضاء نمایندگان گمرک و ناجا رسیده و به صورت جلسه کشف که توسط ناجا مطابق فرم پیوست آیین نامه اجرایی مواد ۶ و ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیوست خواهد شد. 

در حالتی که اسناد ارائه شده از سوی اشخاص مظنون به قاچاق به تشخیص کارشناس فنی گمرک منطبق با محموله موجود باشد، پس از تنظیم صورت جلسه توسط گمرک،ناجا و تعزیرات ادامه مسیر حامل کالا بلا مانع خواهد بود. 

همچنین در مواردی که با وجود نظریه کارشناس فنی گمرک مبنی بر انطباق سند با کالای مظنون به قاچاق ، دستگاه کاشف مستنداتی دایر بر ارتکاب قاچاق در اختیار داشته باشد، در بدو امر نسبت به ارائه مستندات به کارشناسان  فنی گمرک، جهت بررسی و اظهار نظر اقدام و سپس مستندات موضوف ضم پرونده به شعبه تعزیرات مستقر در گلوگاه ها جهت اتخاذ تصمیم ارجاع خواهد شد. 

با توجه به تفاهم نامه همکاری چهارجانبه ، در صورتی که حامل کالا، اسناد مثبته گمرکی را همراه نداشته باشد، ضابط ظرف حداکثر ۲۴ ساعت نسبت به نگهداری کالا به منظور ارائه سند توسط حامل مبادرت می کند . در صورت عدم ارائه سند مثبته طی این مدت نسبت به تشکیل پرونده مطابق ترتیبات مقرر قانونی اقدام می شود.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در ماههای گذشته برخی محموله ها به ظن قاچاق توقیف و با وجود داشتن اسناد مثبته گمرکی مبنی بر واردات کالا از طریق گمرکات همچنان بلاتکلیف هستند که این اقدام موجب وارد آمدن میلیارد ها تومان ضرر و زیان به صاحبان کالا شده است.


9813230
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است