فرهنگی‌هنری 12:22 - 22 مهر 1398
داوری مرحله نخست ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی آغاز شد.

آغاز داوری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر جشنواره، از آغاز ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 700 فرد و گروه با قریب به هزار طرح و ایده و فعالیت ترویجی کتاب از  شهرهای و روستاهای مختلف ایران و همچنین ایرانی‌های خارج از کشور در این رقابت شرکت کرده‌اند و هنوز آثار متعددی برای شرکت در این رقابت به دبیرخانه جشنواره می‌رسد.

او افزود: در این دوره از رقابت، علاوه بر بخش‌هایی فعال در دوره‌های پیش، بخش‌های دیگری هم ایجاد شده است تا این رقابت شمار بیشتری از مروجان کتابخوانی را دربرگیرد. بر این اساس ذیل بخش‌هایی به فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی نابینایان و ناشنوایان هم توجه شده است و آن‌ها نیز می‌توانند در این رقابت شرکت کنند. از سوی دیگر نظر به این‌که گروه‌ها و اقوام زبانی مختلفی در ایران زندگی می‌کنند، ما در بخشی ویژه به فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، مناطق کردنشین و ترک‌نشین نیز توجه کرده‌ایم. بررسی فعالیت‌های مروجان کتابخوانی سیار  هم دیگر بخش تازه‌تاسیس این رقابت است. افراد و گروه‌های مختلف با استفاده از وسایل نقلیه کتاب را به مناطق کمتر برخوردار و فاقد کتابخانه می‌رسانند و  فعالان مروج کتابخوانی سیار ذیل این بخش می‌توانند فعالیت‌ها و اقدام‌های‌شان را معرفی کنند. بیش‌ترین اثر  ارائه‌شده و فعالیت‌های صورت‌گرفته در این دوره از رقابت مروجان کتابخوانی، در بخش نشان استمرار است. بر این اساس می‌توان گفت جشنواره  در ششمین دوره به بالندگی رسیده است و افراد و گروه‌هایی که پیش‌تر در این رقابت شرکت کرده‌اند در این دوره نیز  فعالیت‌های ترویجی‌شان را برای بررسی و داوری به دبیرخانه فرستادند و استمرار حضور گروه‌های مختلف مایه دلگرمی ما  است و نشان از اهمیت این رویداد برای فعالان ترویج کتابخوانی است.



فرمهر منجزی عضو شورای سیاست گذاری این رقابت نیز  گفت: در دو مرحله نخست و  نهایی  فعالیت‌های ترویج کتابخوانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مرحله نخست داوری  شروع شده است و بر اساس مولفه‌ها و شاخص‌های تبیین‌شده در فراخوان، آثار و فعالیت‌ها ارزیابی می‌شود و با غربال آثار تکلیف مروجان کتابخوانی معلوم خواهد شد. پس از  بررسی در مرحله نهایی برگزیده‌ها اعلام خواهند شد. داورهای بخش نهایی پنج تا هفت نفر خواهند بود.



این رقابت به همت شبکه گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی و با  حمایت و مساعد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را انتخاب و معرفی می‌کند.

رقابت در بخش گروه‌ها و افراد، نهادهای دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و سازمان‌های مردم‌نهاد، واحدهای صنفی مانند؛ مراکز توانبخشی، خیریه‌ها، نانوایی‌ها، مغازه‌داران، آرایشگاه‌ها و…، بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی مانند؛ بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آموزشکده‌ها، مراکز تفریحی و…، فضاهای مجازی و مروجان الکترونیکی مانند؛ فعالان شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مطبوعات، اپلیکیشن‌های کتابخوانی و پادکست‌ها از جمله گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در این رقابت هستند.

 

در بخش افراد نیز هر فردی که ‌در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت داوطلبانه داشته باشد می‌تواند در رقابت شرکت کند. افرادی مانند استادان دانشگاه و مراکز آموزشی، مادران، زنان خانه‌دار، کشاورزان، مروجان عشایر، کارکنان بیمارستان‌ها اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و …، رانندگان، نانواها، معلمان، دانش‌آموزان، امامان‌ جماعت، کتابداران، مربیان مهد کودک، هنرمندان، کتابفروشان، نویسندگان، مترجمان، قضات، کسبه، دانشجویان، بازنشستگان، کتابداران مدارس و …افرادی بودند که به این رقابت پیوستند.

بخش دیگر جشنواره، رقابت در بخش بین‌الملل است و دربرگیرنده این گروه‌هاست؛ افراد فارسی‌زبانِ مروج کتاب در خارج از کشور،گروه‌ها و افراد خارجیِ فعال مروج کتاب در ایران، فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در کشورهای فارسی‌زبان یا دارای جمعیت‌های بزرگ فارسی‌زبان.

انتهای پیام


10265966
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است