سیاسی 18:41 - 07 شهریور 1394
نشست خبری رئیس جمهور همچنان ادامه دارد.

سه چاله پر نشده دولت به تعبیر روحانی/گاهی من مثال می زنم همه اصل را ول می کنند/ 6

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اهم سخنان روحانی در این بخش از نشست خبری به شرح زیر است:

{در پاسخ به سوالی درباره چرایی پاسخ ندادن به شکایت های مسئولان دولت قبل}

هر کسی از نظر حقوقی آزاد است که شکایت را مطرح کند و ما هم ابایی نداریم که فردی از مقام دولتی شکایت کند. اما اینکه فرمودید که شفاف شود، بهتر است؛ باید بگویم اینکه مدام تشریح کنیم که در دولت قبل چه مشکلات و مسائلی بوده است، نه خواست مردم است و نه دولت برای این کار فرصت دارد. من خطاب به رهبری هم گفتم که با سه تا چاله مواجهیم که هنوز پر نشده است. اول بدهی های دولت قبل، دوم پرداخت غیرقانونی یارانه و سوم مسکن مهر. ما چاره ای نداریم جز اینکه این مسکن ها را بسازیم و به مردم ارائه دهیم.

{درباره ایران هراسی و برداشته شدن سایه جنگ}

همیشه ممکن است تهدید باشد، اگر نبود که ما نیازی به وزارت دفاع و موشک و هواپیما و... نداشتیم اما سایه غیر از تهدید است. سایه وقتی است که ابر سیاهی روی سر شما قرار می گیرد اما تهدید ابر دوری است. سایه جنگ در حدی روی سرما قرار داشت که در شش قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل، تحت فصل هفت بر مبنای صلح و امنیت نوشته شده بود. امروز قطعنامه بر مبنای برجام است. امروز این سایه از سر ملت ایران برداشته شده است اما به این معنا نیست که خودمان را آماده نکنیم.. امیدواریم هیچوقت کشور ما تهدید نشود و بتوانیم.

اصل مسئله که ما باید حواسمان را جمع بکنیم برای نفوذ قدرت های بزرگ مخصوصا آمریکا حرف درستی است. آن چیزی که رهبری مطرح کردند یک رهنمود ملی است. ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این نفوذ را بگیریم و سد ایجاد کنیم. هر مقدار اقتصاد شما پیشرفت کند، هر مقدار انسجام ملی بیشتر شود و سرمایه اجتماعی بیشتر شود احتمال نفوذ از بین می رود. اگر رابطه دولت ملت و نظام از بین برود راه ورود باز نکردید اتوبان باز کردید. هر مقدار قدرت ملی را بالا ببریم و تعامل ما با دنبال تعامل بیشتری شود، رخنه سیاسی، فرهنگی و امنیتی کمتر خواهد شد. در شرایط پساتحریم ممکن است برخی بگویند شرایط باز می شود و می آییم و میرویم و نفوذ بیشتر می شود. ما باید کاری کنیم که نفوذ ایران در منطقه و جهان بیشتر شود. منظور من دخالت نیست. یعنی نفوذ فرهنگی، علمی و فناوری ما بیشتر شود. اینکه در برخی از رشته های علمی مانند نانوتکنولوژی رده 7 دنیا هستیم این قدرت ماست. هرچه روابط مردم بهتر بشود سد دربرابر رخنه آنهاست. ما باید به این نکته مقام معظم رهبری توجه داشته باشیم. ما نه تنها دستور کار داریم، بلکه از ابتدا برنامه ما همین بوده است. اینکه ما می خواهیم اقتصاد ایران را احیا کنیم، اخلاق بیشتر شود، مبنا همین بوده است.

ما در یک کشوری هستیم که مبنا ما بر مبنای آراست. رای پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی و سیاسی در کشور ماست. همه مقامات با رای انتخاب می شوند. وقتی رای مردم اساس است، چگونه می شود رقابت سالم ایجاد کرد؟ راه آن احزاب و تشکل های سیاسی است. حتی انجمن های صنفی هم مهم هستند. برنامه دولت از این نظر فراجناحی بوده و هنوز هم فراجناحی است. اتهام به این دولت سخت است. اگر جناحی بودیم متهم بودیم که الآن به نفع این جناح عمل می کند. در دولت ما افرادی هستیم که برخی مربوط به این جناح هستند و برخی مربوط به آن جناح هستند. امسال دو انتخابات برگزار می شود. این مهم است که کاری کنیم که رقابت ها بیشتر می شود و حس کنند که همه هستند. بگذارید مثال بزنم. البته برخی اوقات آن مثال را می چسبند و اصل را ول می کنند. وقتی شما وارد مغازه می شوید، اگر یک نوع یخچال باشد، شما نمی توانید انتخاب کنید. اما اگر 10 نوع باشد ممکن است همان یک دانه را انتخاب کنید اما اینبار انتخاب می کنید. انتخاب خیلی مهم است. هرچه شما فضا را برای فعالیت بیشتر احزاب و گروه ها فراهم کنید مردم با یک نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می کنند و بهانه ها از دست برخی که بهانه می گیرند گرفته می شود.

29213

 


6975972
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است