بین‌الملل 15:25 - 08 آبان 1393
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به اختلافات اخیر ترکیه و آمریکا در خصوص موضوع سوریه اشاره کرد و نوشت این اختلافات به گونه‌ای است که گویی ائتلاف ۶۰ ساله دو کشور در حال فروپاشی است.

واشنگتن‌پست: ائتلاف ۶۰ ساله واشنگتن-آنکارا در حال فروپاشی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اختلاف عقاید خصمانه دو کشور آمریکا و ترکیه در خصوص مسئله سوریه که به طرز چشمگیری رو به افزایش است، ائتلاف 60 ساله دو کشور را محک می‌زند به طوریکه برخی این سوال برایشان پیش آمده است که آیا این دو کشور را می‌توان هنوز همپیمان دانست.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با این مقدمه به اختلافات به وجود آمده بین آمریکا و ترکیه اشاره کرد و نوشت که ممانعت ترکیه از صدور مجوز برای آمریکا به منظور استفاده از پایگاههای ترکیه برای حمله به داعش، جدال بر سر چگونگی مهار درگیری‌ها در شهر مرزی کوبانی و همچنین لحن تند لفاظی‌های ضدآمریکایی مقامات ارشد ترکیه برای محکوم کردن سیاست‌های آمریکا نمایانگر اختلافات دو کشور برای رویارویی با تهدید افراط‌گرایان است.

این روزنامه سپس گزارش کرد که به اعتقاد کارشواشنگتن و آنکارا آشکارا از طریق توهین و تهمت دو طرفه اختلافات خود را به صورت آشکارا بیان می‌کنند، و آنچه که در معرض خطر قرار دارد، رابطه 6 دهه‌ای این دو کشور است که در حین جنگ سرد شکل گرفت و هم‌اکنون یک بعد متفاوت اما استراتژیک به خود گرفته است. ترکیه در خط مقدم جنگ علیه داعش قرار گرفته است و مرز 780 مایلی با عراق و سوریه را کنترل می‌کند و سیاست آمریکا برای برقراری صلح در منطقه، بدون همکاری ترکیه موفق نمی‌شود.

«فارنسیس ریکاردون» که تا تابستان سال جاری بعنوان سفیر آمریکا در ترکیه فعالیت می‌کرد، می‌گوید: اگر ترکیه همپیمان نباشد، ما و ترکیه در مشکل خواهیم بود. این کشور مهم‌ترین همپیمان آمریکا است.

ارسال کمک هوایی آمریکا به کردهای کوبانی که ترکیه آنها را یک سازمان تروریستی می‌داند، متبلور اختلافات ظاهری دو طرف است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه خشم خود را به شیوه‌ای که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دستور کمک هوایی را صادر کرد، پنهان نکرد. رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود را به صورت تلفنی درست یکساعت بعد از آن به گوش او رساند که اردوغان به خبرنگاران گفت که هرگز اجازه نمی‌دهد که چنین کمک‌رسانی صورت پذیرد.

اردوغان در سفر هفته گذشته خود به بالتیک در هر توقفی که در سفرش داشت، اوباما را محکوم کرد و گفت:‌ » آقای اوباما هنوز مکالمه ما تأیید نشده بود، به سه جنگنده "سی 130" فرمان داد تا تسلیحات و تجهیزات را از طریق هوایی به کوبانی ارسال کند. آمریکا برخلاف نظر ترکیه این کار را انجام داد.»

«بولنت علیرضا» یک تحلیلگر ترک در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن‌ در اینباره می‌گوید: « بحران سوریه حقایق ناخوشایند ناگفته‌ای را به نمایش کشید. »

پیش از این نیز آمریکا ترکیه را بعد از آن تحریم تسلیحاتی کرد که ارتش ترکیه در سال 1974 به قبرس حمله کرد. در سال 2003، واشنگتن بعد از بسیار خشمگین شد که پارلمان ترکیه به ارتش آمریکا اجازه استفاده از خاک ترکیه برای حمله به عراق استفاده کند.

آمریکا و ترکیه علیرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، به نوشته واشنگتن‌پست، بحران سوریه تا حدودی موجب شد که واشنگتن و آنکارا به یکدیگر تاحدودی نزدیک شوند. اوباما و اردوغان از ماه ژانویه سال جاری میلادی با یکدیگر دیدار نداشتند تا اینکه در ماه سپتامبر در ولز با یکدیگر دیدار کردند و در خصوص ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه داعش گفت‌وگو کردند.

پایان این گزارش با جمله‌ای از رئیس دانشگاهی در آنکارا به پایان رسید که می‌گوید ترکیه و آمریکا در مسیرهای جداگانه و موازی در حال حرکت هستند و از هم‌اکنون، رابطه آنها در حد ضرورت است و این دو کشور از نظر ایدئولوژیکی هیچ اشتراکاتی با یکدیگر ندارند.


5078305
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۳۱ پهپاد آن را ساقط کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمیت هالیوی در یک گزارش به پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان آغاز جنگ پس از هفتم اکتبر، جنبش حماس ده دستاورد محقق کرده است، در حالی که این رژیم فقط یک دستاورد داشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که اوکراین محدودیت زیادی درباره پوشش رسانه‌ای جنگ اعمال می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است