بین‌الملل 10:36 - 05 اردیبهشت 1397
معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد، عربستان در تنگنای یمن گیر افتاده و نمی‌تواند نیروهای نظامی به سوریه اعزام کند.

مالکی: ریاض قدرت اعزام نیرو به سوریه را ندارد/عربستان تاثیر زیادی بر انتخابات عراق دارد

به گزارش ایسنا، نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق با حضور در برنامه "انتخابات عراق" به شبکه المیادین گفت، برنامه ائتلافش این است که دولت آتی دولت خدمت‌گزار و حافظ امنیت و ثبات باشد.

مالکی گفت: هیچ اشکالی ندارد که حزب الدعوه دو لیست در انتخابات داشته باشد.

وی افزود: تجربه دولت در سیستم سهمیه‌بندی نشان داده که این عمل موجب شکوفایی کشور نشده است.

مالکی با بیان اینکه مساله گذار سیاسی ضرورت دارد، بر وجود تفاهم‌ها پیرامون اکثریت سیاسی میان ائتلاف، برخی گروه‌ها، فراکسیون‌های سنی، شیعه و کرد تاکید کرد.

وی گفت: در حال حاضر صحبت درباره اکثریت سیاسی ملی است نه اکثریت سیاسی با گرایش‌های دینی یا قومی یا طایفه‌ای‌. برخی گروه‌های سیاسی تصمیم‌شان در گرو این دولت یا آن دولت است.

رئیس ائتلاف دولت قانون تاکید کرد: رای ملت عراق در حال حاضر اهمیت دارد و مخالفت برخی با من به دلیل موضعم درباره برخی مسائل از جمله خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق است.

وی گفت: حمایت و پشتیبانی از برخی کشورها به این معنی است که این کشورها قصد دارند اوضاع را براساس نظر خود اداره کنند.

مالکی ادامه داد، موضعش درباره بحران سوریه خشم بسیاری از کشورهای عربی را برانگیخت.

وی افزود: به کشورهایی که بر سر سقوط نظام سوریه شرط بسته بودند، گفتم چنین اتفاقی نمی‌افتد. این اتفاق به معنای مصادره منطقه است و هرگز چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد و به این کشورها گفتم به منظور جلوگیری از سقوط دمشق به دست تروریست‌ها آماده اعزام ارتش عراق به سوریه هستم.

مالکی گفت، به واشنگتن ابلاغ کرده که سوریه، لیبی نیست زیرا این کشور یک کشور محوری بوده و سلاح موضوع را حل نخواهد کرد و اگر آمریکا قصد داشته باشد خودش را از بحران سوریه بیرون بکشد جانشینی عربستان به جای آمریکا نامعقول خواهد بود.

مالکی گفت: عربستان که در تنگنای یمن گیر افتاده توان اعزام نیرو به سوریه را ندارد و به چه حقی دست به چنین تجاوز آشکاری در یمن زده است.

وی خطاب به عربستان و قطر گفت: اعزام نیروهای مسلح به سوریه با گزینه نظامیان این کشور مواجه خواهد شد و تنها راه حل بحران این کشور راه حل سیاسی است.

وی درخصوص پرونده کردها نیز تاکید کرد: رای دادگاه فدرال عراق مبنی بر بطلان همه‌پرسی اقلیم کردستان،‌ کردها را به عنوان بخشی از ملت این کشور بازگرداند و امروز روابط با احزاب کرد آرام است.

مالکی تاکید کرد: اقلیم کردستان عراق بخشی از این کشور است و نباید در امور داخلی احزاب آن دخالت کرد. هیچ مشکلی ندارد که کردها بخشی از اکثریت سیاسی باشند.

وی درخصوص اسرائیل نیز تصریح کرد: کسی در مورد رژیم صهیونیستی تعارف ندارد، به منطقه‌ای که در آن رژیم صهیونیستی نقش داشته باشد امیدی نیست. برخی از کردها وجود روابط خود با اسرائیل را انکار نمی‌کنند که امیدواریم این موضوع پایان یابد.

مالکی افزود: عربستان دیدگاه خود را درخصوص عراق تغییر نداده و در براندازی نظام سوریه و لبنان شکست خورده است. ریاض معتقد است که می‌تواند عراق را عضوی از ائتلاف خود کند. عربستان تاثیر بسیار زیادی بر انتخابات عراق از طریق حمایت مالی و رسانه‌ای از برخی فراکسیون‌ها دارد. عربستان گمان کرده که می‌تواند در عراق از طریق تلاش برای گشودن کنسولگری خود در نجف، بصره و دعوت از سوی مسؤولان در این کشور نفوذ کند.

وی گفت: بغداد از پایان دادن عربستان به خط‌ مشی فرقه‌ای و حمایت از سازمان‌های تروریستی استقبال می‌کند.

مالکی موضوع دوری خودش از کشورهای عربی را تکذیب کرد و گفت، در سال ۲۰۰۶ در نخستین سفر خارجی به ریاض رفته است.

وی گفت: بغداد خواهان برقراری روابط مثبت با ایران است. همانطور که خواهان روابط با عربستان و ترکیه براساس منافع کشور است.

انتهای پیام


9757673
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است