استانی 11:34 - 09 بهمن 1393
فارس گزارش می‌دهد
تذهیب همچون نقاشی، دارای مکتب‌ها و دوره‌های خاصی است و در حقیقت هرکدام بیان کننده حالات و روحیات دوره‌ای خاص است،امروزه نیز این هنر با شیوه‌های جدید و با استفاده از تلفیق معماری اسلامی و مدرنیته صورت می‌گیرد که به بررسی این نوع آثار پرداخته‌ایم.

تلفیق معماری اسلامی با مدرنیته / گذر از آیینه هنر با جلوه‌های تذهیب

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تذهیب از جمله هنرهای سنتی اسلامی در کشور محسوب می‌شود که با وجود نهادهایی همچون آستان‌ قدس رضوی و میراث فرهنگی به عنوان متولیان این رشته، بازهم احتمال فراموشی آن برای نسل جدید وجود دارد؛ اما برگزاری نمایشگاه آثار تذهیب در مشهد با استفاده از تلفیق آن با شیوه‌های جدید هنری توسط دو بانوی جوان و خوش ذوق مهتاب خاکپور و زهره کشتگر در گالری آذر نور و با عنوان آیینه در آیینه هنر، تصور فراموش شدن هنرهای اسلامی برای نسل جوان را کمی از خاطره‌ها پاک می‌کند.

 

*نمایشگاهی با 16 اثر تذهیب



وارد نگارخانه که می‌شویم، فضایی دنج با دیوارهایی سفید و نورپردازی متنوع به چشم می‌خورد و آثار روی دیوار، آیینه‌هایی است که اطراف آن را چوب‌هایی خشک از درختان در برگرفتند، اما تفاوت این چوب‌ها با سایر مدل‌های خود، نقش‌های تذهیبی (همچون گل و مرغ، گره) است که با رنگ‌بندی‌های خاص خود نظر تماشاگر را به خود جلب می‌کند.

در این نمایشگاه 16 اثر در ابعاد مختلف قرار دارد، اما آیینه ویژگی مشترک همه آنها است و انتخاب عنوان «آیینه در آیینه هنر» برای این مکان بی علت نیست.



* تلفیق آیینه و تذهیب؛ نماد زیبایی و پاکی

یکی از بانوان جوان هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه تحصیلات خود را در رشته‌های هنر تجسمی و گرافیک تصویرسازی در مقاطع کاردانی و کارشناسی گذرانده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تذهیب، هنری است که بیشتر در خوشنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین به این فکر افتادیم که با تلفیق شیوه‌های جدید به این هنر اسلامی سنتی و در راستای عدم فراموشی آن در جامعه، نمایشگاهی در این بخش برگزار کنیم.



مهتاب خاک‌پور با اشاره به اینکه شیوه‌های جدید در این آثار، استفاده از آیینه به عنوان نماد پاکی است، افزود: برای کشیدن نقاشی‌های مخصوص تذهیب روی آیینه و چوب، باید از مواد خاصی استفاده کرد که با ابزار تذهیب کاملا متفاوت هستند بنابراین ما این مواد را تغییر دادیم و با استفاده از تحقیقات مختلف، موفق شدیم با متریال مورد استفاده در شیشه و آیینه، تذهیب را روی چوب بیاوریم که در مدت دو سال فعالیت فشرده، این امر انجام شد.



* اقتصاد هنر باید مورد توجه هنرمند قرار گیرد

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز که از مهمانان ویژه این نمایشگاه بود با ابراز خرسندی از آثار ابتکاری این دو هنرمند در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: زبان مکالمه و تعامل جهان از سیاست به هنر تغییر کرده است بنابراین هنرمندان باید در راستای گسترش این زبان، اعتماد به نفس داشته باشند و هنرمندانه مبارزه کنند.



سید جواد رفائی با بیان اینکه در همه جهان، مدیران فرهنگی ارائه‌دهنده فکر و مسیر سیاستگذاری هستند، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما، مدیران فرهنگی با تعداد برگزاری جشنواره‌ها شناخته می‌شوند اما به میزان تربیت و آموزش نیرو توجهی نمی‌شود.



رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، شناسایی استعدادها و سرمایه‌گذاری روی هنر هنرمندان را از مهم‌ترین وظایف مدیران فرهنگی دانست و بیان کرد: هنرمندی در عرصه هنر موفق است که با استعداد و پشتکار خود بتواند مولف هنر باشد زیرا دنیای امروز، فضایی برای آزمون و خطا نیست.

رفائی تاکید کرد: باید جامعه به سمتی حرکت کند که شهروندان، هنر را بشناسند و آن را در سبد اقتصادی خانواده خود قرار دهند تا به این ترتیب لطافت هنر درک شود و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کند.



وی سرمایه‌گذاری در هنر را پس از نفت، مهم‌ترین عامل در پیشرفت اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: هنرمندان باید در کنار ارائه آثار فاخر به دنبال فضای کسب و کار و تولید اقتصاد در هنر باشند و برای این امر نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه و حمایت مسئولان فرهنگی از هنر و هنرمندان هستیم.

*******************

گزارش از: مهدیه قمری

*******************

انتهای پیام/3138/صا40


5728158
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است