گوناگون 18:00 - 09 شهریور 1394
محمد بن زاید و محمد بن سلمان دو شاهزادی سلطه‌جو و قدرت‌طلب اعراب حوزه خلیج فارس این روزها رقابتی تنگاتنگ بر سر ویران کردن یمن و تبدیل آن به مستعمره‌ای تکه‌تکه شده، آغاز کرده‌اند.

بن زاید، پسر حاکم امارات تلاش می‌کند تا به فضل حضور قوی کشورش در تجاوز نظامی علیه یمن به یکی از مهم‌ترین قدرت‌های تاثیرگذار در آینده سیاسی- اقتصادی این کشور تبدیل شود، و بن سلمان، پسر شاه سعودی که تمام یمن را ملک خود و خاندانش می‌داند و نشان داده که تقسیم این "غنیمت" را بر نمی‌تابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری الشعب یمن در تحلیلی با عنوان «دعوای امارات و عربستان بر سر یمن» نوشته است: نقش امارات متحده عربی در بحران یمن بیانگر بالا رفتن سقف بلندپروازی‌های ابوظبی است تا حدی که بر سر نفوذ در یمن با عربستان به رقابت پرداخته که همسایه جنوبی خود را یک عمق استراتژیک به حساب می‌آورد.

  • ایفای نقش سیاسی که هدف آن اقتصادی است

«نبیل الشرجبی»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه حدیده یمن معتقد است هیچ کشوری در حوزه خلیج فارس نمی‌تواند سیاستی را در پیش بگیرد که عربستان از آن راضی نباشد. این مساله به صورت اصلی شناخته شده در سیاست خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آمده. زمانی که عربستان موضعی اتخاذ می‌کند در بیشتر مواقع کشورهای عربی از آن پیروی می‌کنند.

وی می‌گوید: افزایش نقش امارات در مساله یمن ناشی از چند مساله است که بر درگیری داخلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر سر پرونده یمن متمرکز است. مهم‌ترین این مسائل محافظه‌کاری قوی عربستان در قبال قطر است که بر لزوم مشارکت در اداره پرونده یمن با عربستان تاکید دارد اما عربستان این نقش را به طور کامل به قطر نمی‌دهد. این مساله باعث شده تا امارات براساس توافق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرونده یمن را به جای قطر تحویل بگیرد.

  • حل و فصل مسائل موجود

نظام حاکم بر امارات می‌تواند نقش مهمی را در حل و فصل مسائل موجود که احتمالاً به حل و فصل نهایی مساله علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن منجر شود، ایفا کند. البته این موضع امارات تا حدود زیادی با هدف استفاده از ثروت‌های عظیم ناشی از تجارت آتی با یمن نیز هست.

استاد روابط بین‌الملل حدیده پیش‌بینی کرد که دولت امارات به دستاوردهای اقتصادی بزرگی از طریق نظارت بر منافع اقتصادی یمن به ویژه، بنادر، شیلات و جزیره سقطری، دست یابد.

  • اهداف شبهه‌برانگیز امارات

از سوی دیگر علی الفقیه، معاون سردبیر روزنامه المصدر یمن معتقد است که امارات به نقش خود در چارچوب ائتلاف عربی می‌پردازد که از همان آغاز براساس اهداف آشکار و شناخته شده شکل گرفته است. برجسته شدن نقش قوی امارات در یمن دلیلی برای تردید در اهداف امارات نیست و امارات جزو ائتلافی است که به بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن و دولت مستعفی وی به یمن امید بسته است.

  • درگیری میان ریاض و ابوظبی

الفقیه وقوع درگیری میان ریاض و ابوظبی را بعید دانست چراکه به نفع امارات نیست که با عربستان دربیفتد بلکه مصلحت ابوظبی در ایجاد شراکت فعالانه با عربستان نهفته است.

در مقابل ریاض الاحمدی، پژوهشگر سیاسی معتقد است که ریاض قادر است محاسبات هر طرفی را که بر سر نفوذ با این کشور درگیر شود، برهم بزند اما بحران احتمالا کشور را به میدان جنگ نیابتی تبدیل می‌کند که جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد. به نظر می‌رسد که مرزهای مداخله و ادامه عملیات نظامی مساله مورد اختلاف میان امارات و عربستان است. اولویت‌های عربستان در مناطق مرزی است اما امارات اولویت حل سیاسی را پس از آزادسازی جنوب یمن می‌داند.

وی به نزاع ناآشکار میان عربستان و امارات اشاره می‌کند. انتخاب امارات برای مداخله زمینی در عدن و دیگر استان‌ها در راستای توزیع نقش‌ها میان عربستان و هم‌پیمانانش است.

این پژوهشگر پیش‌بینی کرد که نزاع میان عربستان و امارات به ویژه به دلیل متفاوت بودن اولویت‌های دو طرف و مواضع آنها در قبال طرف‌های داخلی یمن آغاز شود چراکه امارات با جریان‌های سیاسی اسلام‌گرا بسیار محتاطانه برخورد می‌کند اما برعکس عربستان به جریان‌های سیاسی سکولار روی باز نشان می‌دهد و برای پیروزی علیه حوثی‌ها تلاش می‌کند.


6987484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است