سیاسی 01:10 - 10 آبان 1393
حسن هانی زاده در گفتگو با «فردا»
در ترکیه جناح‌ها و گروه‌هایی با ساخت این کاخ به شدت مخالفت کرده اند و در حال حاضر نیست علاقه‌ای به دیدن آن ندارند. تا جایی که حزب سکولار، بزرگترین حزب اپوزیسیون، مراسم روز ملی در آک‌سارای را تحریم کرده است و از باقی نمایندگان نیز خواسته است که در این تحریم شرکت کنند.

سرویس سیاسی «فردا»-  نقش مخرب ترکیه در تحولات اخیر منطقه امری نیست که پنهان و مکتوم مانده باشد.



حسن هانی زاده در این خصوص در گفتگو با «فردا»، با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان اکنون در منطقه نقش تخریبی ایفا می کند اظهار کرد: اردوغان در طول سال های گذشته مخصوصا از زمان شروع بحران سوریه به همراه قطر و عربستان، یک نقش کاملا تخریبی در منطقه ایفا کرده است. وی در تشکیل بحران سوریه نقش اساسی داشته و در کشتار 170 هزار نفری مردم سوریه نقش کاملا پررنگی را ایفا نموده است.



وی در ادامه افزود: از رجب طیب اردوغان باید به عنوان یک جنایتکار جنگی در بحران سوریه و عراق نام برد و باید از سوی کشورهای منطقه تحت پیگرد قرار گیرد. در شرایطی که ملت سوریه نیاز به ثبات و آرامش دارند متاسفانه از طریق تقویت داعش و جبهه النصره در تشدید و طولانی شدن بحران همراه با عربستان نقش ویژه ای داشته باشد.



این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: این حمایت ها باعث شد تا جایگاه ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان هم در بین مردم ترکیه و هم در کشوهای منطقه خصوصا سوریه  عراق  به شدت تنزل پیدا کرده است. او سطح خودش را در حد یک گروه تروریستی نازل داده است. بسیاری از مردم ترکیه امروز با سیاست های اردوغان به شدت مخالف هستند و با تصمیمات وی به عنوان رئیس جمهور به شدت مخالفند.



*قرار است کاخ سفید ترکیه ویترین سیاست های ترکیه شود



هانی زاده هدف رجب طیب اردوغان از افتتاح کاخ جدید که به کاخ سفید ترکیه مشهور شده است را گسترش نگاه نئوعثمانی دانست و تاکید کرد: ترکیه قصد دارد در حوزه شمال آفریقا نفوذ کند و نگاه نئو عثمانی خود را در این منطقه گسترش دهد. وی سعی دارد دوران امپراطوری عثمانی گذشته را تجدید کند و رویکردهای استعماری دارد. وی می خواهد این کاخ را به عنوان سمبل شکوه تاریخی ترک‌ها نشان دهد و در ویترین ترکیه قرار دهد. وقتی اردوان عنوان می کند که این کاخ که با هزینه چشمگیری ساخته شده است به حد کافی باشکوه نیست و در حد جمهوری ترکیه نمی باشد نشان می دهد که اردوغان در رویاهای خود به شکوه قدرت دوران عثمانی می اندیشد. اما به نظر می رسد سیاست های اردوغان در آینده نه چندان دور با شکست سنگینی مواجه خواهد شد.



وی در ادامه تصریح کرد: پایه های کاخ سفید ترکیه از همین امروز متزلزل است. وی از همان ابتدای به قدرت رسیدن با سه طیف بزرگ در تقابل بود. علوی ها که جمعیت 12 میلیونی را در بردارند و رگه های عقیدتی مشابهی با دولت سوریه دارند. گروه دوم، کردهای ترکیه که 20 میلیونی هستند و نزاع آنها با دولت ترکیه زبانزد است. همچنین سکولارهای ملی گرای ناراضی از سیاست اردوغان که از شیوه رفتاری و سیاسی وی به شدت ناراضی هستند و در آینده به طور حتم دولت را با چالش هایی جدی مواجه خواهند ساخت. آنها به شدت با شیوه سیاست خارجی نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان مخالف هستند.



این کارشناس سیاست خارجی همچنین با اشاره به مخالفت های بسیاری که با ساخت و افتتاح کاخ جدید ریاست جمهوری شده است ادامه داد: در ترکیه جناح‌ها و گروه‌هایی با ساخت این کاخ به شدت مخالفت کرده اند و در حال حاضر نیست علاقه‌ای به دیدن آن ندارند. تا جایی که حزب سکولار،  بزرگترین حزب اپوزیسیون، مراسم روز ملی در آک‌سارای را تحریم کرده است و از باقی نمایندگان نیز خواسته است که در این تحریم شرکت کنند.  



*ترکیه وارد مبارزه مستقیم با داعش نخواهد شد



وی اضافه کرد: رفتار پارادوکس گونه امروز ترکیه نشان می دهد که در سیاست های آینده این کشور هیچ گاه به طور جدی وارد مبارزه مستقیم با گروه تروریستی داعش نخواهد شد. زیرا اگر قصد چنین کاری داشت داعش را در حمله به کوبانی تشویق و حمایت نمی کرد و نقشه راه را برای آنها باز نمی گذاشت.



 حسن هانی زاده در پایان اظهاراتش تاکید کرد: ترکیه قصد دارد به نوعی زمام سوریه را در دست بگیرد و قصد دارد جایگاه سوریه را به شدت تنزل دهد. سیاست های وی به شدت غرب گرایانه است و تسلط بر بخش های شمالی سوریه را در سر می پروراند. لذا نگاه رجب طیب اردوغان نگاهی برخاسته از توسعه طلبی های وی و داوود اوغلو است که قطعا همین نگاه، عاملی برای کاهش قدرت آنها هم در میان احزاب و مردم ترکیه و هم در سطح منطقه و حتی در صحنه های بین المللی خواهد شد.

 

 




5085417
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی تصریح کرد: این سرکوب به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا به آزادی بیان است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  امیر سرتیپ آشتیانی به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی گفت: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است