اقتصادی 11:15 - 02 آذر 1393
در آستانه نشست روز پنچشنبه؛
کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) به زودی یکی از دشوارترین و مهم‌ترین نشست‌های خود را در چند سال اخیر برگزار خواهند کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) به زودی یکی از دشوارترین و مهم ترین نشست های خود را در چند سال اخیر برگزار خواهند کرد.



 اعضای اوپک در این نشست باید درباره کاهش تولید نفت خام این سازمان تصمیم گیری کنند. این در حالی است که بهای نفت به تازگی تا حد زیادی کاهش یافته است.



اعضای اوپک در آستانه نشست روز پنجشنبه در وین -مقر اوپک- بر سر سیاستی که در پی کاهش 30 درصدی بهای نفت خام از ماه ژوئن تاکنون و تاثیر آن بر درآمدهای نفتی این کشورها باید اتخاذ شود، اختلاف نظر دارند.



 اعضای فقیرتر اوپک که ونزوئلا و اکوادور در راس آنها قرار دارند به طور علنی خواستار کاهش تولید شده اند. در عین حال ایران نیز بر لزوم کاهش تولید نفت خام اوپک اشاره کرده است.



 اما به گفته تحلیلگران آن دسته از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که عضو اوپک هستند و عربستان در راس آنها قرار دارد، با رد درخواست ها برای کاهش تولید نفت خام، موافقت با این درخواست ها را مشروط به این دانسته اند که سهمشان در بازار به شدت رقابتی نفت خام حفظ شود.



از سوی دیگر روسیه - که عضو اوپک نیست اما یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده نفت خام در جهان به شمار می رود- روز جمعه اعلام کرد سرگرم بررسی درباره کاهش تولید نفت خود به منظور بازگرداندن قیمت ها به حالت قبل است.



 اوپک حدود یک سوم نفت خام جهان را که معادل سه میلیون بشکه نفت در روز است، تولید می کند. بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، اوپک ماه اکتبر روزانه 30 میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید کرد که فراتر از هدف تعیین شده در خصوص سقف تولید یعنی 30 میلیون بشکه نفت در روز است.



 تام پاف، تحلیلگر گروه پژوهشی «کپیتال اکونومیکس» اعلام کرد:  با توجه به تغییر سهم تولید کشورهای عضو اوپک در مقایسه با هدف تعیین شده درباره سقف تولید این سازمان در اوایل سال 2012، نشست آتی این سازمان بسیار جالب توجه خواهد بود.



 وی افزود: عامل اصلی (کاهش قیمت نفت خام) افزایش عرضه نفت به بازار بوده است. البته عوامل دیگری نیز در کاهش بهای نفت برنت دریای شمال از 115 دلار در هر بشکه در ماه ژوئن تاکنون دخیل بوده است که عبارتند از کاهش تقاضا، بویژه در اروپا و چین، و همچنین تقویت ارزش دلار هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه در برابر 79 دلار و 56 سنت به فروش رسید.



اوپک می تواند به جای کاهش سقف تولید رسمی خود، میزان مازاد تولید نفت را کاهش دهد. تحلیلگران کومرزبانک در بیانیه ای برای مشتریان خود اعلام کردند: احتمال اعضای اوپک در نشست آتی خود همچنان به هدف تعیین شده در خصوص سقف تولید معادل 30 میلیون بشکه نفت خام در روز پایبند خواهند ماند.



عربستان که بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان است در آستانه نشست اوپک، در اقدامی با هدف حفظ سهم خود در بازار به علت رویارویی با رقابت فزاینده ناشی از استخراج نفت در بسترهای رسی در آمریکا، بهای نفت را کاهش داده است.



 پاف تصریح کرد: هر گونه کاهش سقف تولید اوپک صرفاً پاسخ به کاهش تقاضا برای نفت خواهد بود تا تلاشی ملموس برای افزایش قیمت ها.



ونزوئلا که با افزایش تولید نفت خام در آمریکا رو به روست  پیش بینی می شود تولید نفت خام در آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را دارد، سال 2015 به بالاترین میزان در 45 سال گذشته یعنی رقم نه میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.خواستار برگزاری نشست اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک برای مقابله با کاهش قیمت نفت خام شده است.



این کشور برای تامین 96 درصد ارز خارجی خود نیازمند درآمد حاصل از صادرات نفت خام است. این در حالی است که کاهش بهای نفت مشکلات دولت ونزوئلا را در مهار تورم شدید و مقابله با کمبود شدید مواد غذایی و دارو، دوچندان کرده است.



اولی حسن، تحلیلگر ساکسوبانک گفت: مسئله قطعی این است که پس از سال ها داد و ستد نفت خام به بهای بیش از 100 دلار در هر بشکه، در حال حاضر تلاش هایی برای ایجاد توازن در قیمت نفت صورت می گیرد.



 افزایش قیمت ها در ابتدا ناشی از افزایش شدید تقاضا در کشورهای نوظهور اقتصادی بود. اما در پی  افزایش نفت خام، ما با ظهور منابع جدید تامین نفت خام، به ویژه از بسترهای رسی حاوی ذخایر نفت خام رو به رو شدیم.



انتهای پیام/

5247286
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است