استانی 12:19 - 25 مرداد 1397
امروز یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی فردوس که این شهر را به قطب گردشگری سلامت در شرق ایران تبدیل کرده، آبگرم هلال فردوس است.

آبگرم فردوس؛ قطب گردشگری سلامت در شرق ایران

به گزارش ایسنا، امروز یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی فردوس که این شهر را به قطب گردشگری سلامت در شرق ایران تبدیل کرده، آبگرم هلال فردوس است.

آبگرم معدنی به عنوان چشمه‌ای طبیعی در فاصله 22 کیلومتری شهرستان فردوس قرار دارد و با قدمت 200 ساله از جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری با خواص طبی و درمانی شگفت سالانه پذیرای تعداد بسیاری از مسافران است.

این آبگرم یکی از محدود چشمه‌های شفابخش کشور است که بیماران برای درمان دردهای مفصلی و روماتیسمی و... به این چشمه مراجعه می‌کنند.

محمد نبیلی‌مقدم مدیرعامل شرکت تفریحی و آب درمانی هلال فردوس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آبگرم معدنی فردوس در مسیر جاده اصلی و ترانزیتی استان‌های مرکزی و جنوبی به مشهد و استان‌های شمالی در کیلومتر ۲۲ جاده فردوس به بجستان   قرار دارد.

نبیلی‌مقدم بیان کرد: قدمت این آبگرم   به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد و  توجه افراد بسیاری از سراسر کشور به ویژه استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، کرمان و اصفهان را به خود جلب کرده است.

وی تصریح کرد:  آبگرم معدنی شهرستان فردوس بر بالای کوهی که آبگرم از آن جریان دارد  قرار گرفته و آثار برج و بارو در آن مشاهده می‌شود که بیانگر قدمت تاریخی آبگرم معدنی فردوس است.

مدیرعامل شرکت تفریحی و آب درمانی هلال فردوس افزود: در گذشته‌های دور دو باب حوضچه از سنگ و آهک توسط افراد خیر برای استفاده مسافران از آبگرم ساخته شد و سقف آن نیز به صورت گنبدی با آجر پوشش شد و تولیت آن را از سال ۱۳۴۵ هلال احمر فردوس عهده‍‌دار شد .

نبیلی‌مقدم گفت: با توجه به آزمایشات انجام شده این آبگرم برای امراض جلدی و کبدی و دردهای مفصلی، اتصاع عروق ، پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه، بیماری‌های رماتیسمی، دردهای مفصلی و عصبی، افزایش سوخت و سازبافت‌ها، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات، افزایش دامنه حرکتی اندام‌ها، بهبود دردهای ناحیه ستون فقرات و دیسک کمر و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات مفید است.

وی اظهار کرد: همه ساله بر تعداد مراجعین این مجموعه آب درمانی و توریستی   افزوده می‌شود، به همین لحاظ آبگرم معدنی فردوس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و قطب گردشگری سلامت و آب‌درمانی شرق کشور محسوب می‌شود که همه روزه پذیرای جمع کثیری از مردم ایران است و به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت تفریحی و آب درمانی هلال فردوس ادامه داد: در حال حاضر این مجموعه توریستی مجهز به استخرهای مجزای آب درمانی، وان‌های خصوصی لوکس همراه با سونای خشک و حوضچه آب گرم معدنی، سوئیت‌های ویلایی سه ستاره با تمام امکانات رفاهی، مجهزترین کمپ گردشگری استان، اتاق‌های ارزان قیمت،  تنها رستوران درجه 1 خراسان جنوبی ، طولانی‌ترین زیپلاین شرق کشور، فضاهای ورزشی، تفریحی است.

نبیلی‌مقدم با بیان اینکه آبگرم فردوس سالانه پذیرای بیش از 300 هزار گردشگر از سراسر ایران است، تصریح کرد: بر اثر زلزله سال ۴۷ آب آبگرم فردوس قطع و پس از آن بر اثر پس لرزه‌های بعدی به جریان می‌افتد که جریان دوباره آب آبگرم سبب خوشحالی مردم و به ویژه اهالی روستاهای برون و مهرانکوشک در مجاورت آبگرم فردوس است.

روح‌الله صداقت طالبی رئیس اداره میراث فرهنگی فردوس نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شهر فردوس تا سال ۱۳۰۸ به شهر تون شهرت داشته است؛ آن زمان تون شهری بزرگ و آباد بوده که قدمت آن، به دوره امپراطوری‌های بزرگ ایران می‌رسد .

صداقت طالبی افزود: این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران باستان بوده و در کتیبه معروف کوروش نیز از شهر فردوس با نام باستانی «استاگارتیه» یاد شده است، به همین دلیل، یکی از معروف‌ترین سایت‌های باستانی متعلق به دوره اشکانیان را می‌توان در شهر زیبای فردوس یافت.

وی تصریح کرد: بسیاری از بخش‌های شهر قدیمی «تون» در زمین لرزه وحشتناک سال 1347، به شدت آسیب دیده است و هنوز هم می‌توانید آثار به جا مانده از این شهر باستانی را در اطراف فردوس امروزی مشاهده کنید .

رئیس اداره میراث فرهنگی فردوس به مسافران و گردشگران توصیه کرد: در صورت سفر به شهرستان فردوس، علاوه بر آبگرم آن می‌توانید از جاذبه‌های دیگر این شهر که به سرزمین یاقوت سرخ هم معروف است دیدن کنید.

صداقت طالبی یادآورشد: جاذبه‌هایی مانند روستای ییلاقی باغستان که با داشتن قنات بلده، مناظر زیبا و دیدنی در اطراف مسیر حرکت آب و باغات متعدد میوه، به زیبایی گردشگری این شهرستان افزوده است .

گزارش از منصور کلاته نایبی

انتهای پیام


9876009
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است