استانی 23:15 - 10 آذر 1400

جشنواره پاییزی یاسوگواره طبیعت/بی تدبیری مدیران شهری بیداد می کند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: بالاخره و پس از مدت‌ها وعده و تبلیغات گسترده از سوی شهرداری گرگان و اعضای شورای شهر مرکز استان، ششمین «جشنواره پاییز هزار رنگ گرگان» با حضور بیش از سه هزار نفر، در منطقه جنگلی النگدره برگزار شد.

صرف میلیون‌ها تومان بودجه بیت المال برای برگزاری آیینی که قرار بود، معرف جاذبه‌های طبیعی و بکر مناطق جنگلی گرگان باشد اما به جولانگاه قلع و قمع طبیعت بدل شد.

هزاران نفر با تحمل چند ساعت ترافیک خود را به محل برگزاری این جشنواره در قلب جنگل النگدره رساندند تا دقایقی از برنامه‌های هنری پیش بینی شده برای این مراسم بهره مند شوند.

از همان ساعات ابتدایی این جشنواره، بی برنامگی در اجرای آن آشکار بود. صدها پیرمرد و پیرزن گلستانی و تعدادی از افراد معلول و کم توان مجبور شدند تا چند کیلومتر مسیر پر شیب و خم جاده جنگلی النگدره را به صورت پیاده طی کنند در حالی که با اندک خلاقیتی می‌شد که برای جابجایی این افراد از خودرو یا مینی بوس استفاده کرد؛ در هفته‌ای که به روز معلولان نامگذاری شدد، کمترین توجهی به نیازهای این افراد نشد.

جنگل النگدره گرگان یکی از زیستگاه‌های ارزشمند گونه‌های جانوری مانند قرقاول، شوکا، گراز، انواع کبوترسانان و پرندگان شکاری است که در کنار گونه‌های رویشی مانند انواع درختان و درختچه‌های پهن برگ و البته گونه‌های زیراشکوب علفی یکی از بوم سازگان‌های مهم گرگان محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای که به سبب چشم اندازهای بدیع بصری و نغمه پرندگان بی نظیرش به یکی از تفرجگاه‌های پرطرفدار کشور تبدیل شده است.

جشنواره پاییزی یاسوگواره طبیعت/بی تدبیری مدیران شهری بیداد می کند

جانمایی غلط جشنواره پاییز هزاررنگ

مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر گرگان امروز تلاش کردند تا با نصب صدها مترمربع بنر، نصب ده‌ها دستگاه باند و بلندگو برخی از جاذبه‌های النگدره و گرگان را بازگو کنند اما علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت می‌توانستند از ظرفیت کارشناسان و دلسوزان محیط زیست هم بهره بگیرند.

مدیران شهری گرگان باید بپذیرند مسیری که برای معرفی جاذبه‌های گردشگری انتخاب کرده‌اند، غیرکارشناسانه است فارغ از شرایط کرونایی که گردآوری هزاران نفر را در یک فضای محدود به عملی پرریسک و خطرآفرین تبدیل کرد، جانمایی نامناسب محل اجرای جشنواره در عرصه‌هایی که دارای نهال‌های کوچک بلوط و ممرز بود، یکی از اشتباهات فاحش مجریان این برنامه بود.

یکی از کارشناسان منابع طبیعی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حضور چند هزار نفر جمعیت در عرصه‌هایی که در آن نهال کاری و یا بذرپاشی انجام شده، به نابودی عملیات پرورش و احیا در جنگل منجر می‌شود.

قاسم آذریان ادامه داد: نهال‌های بلوط و ممرزی که در محل اجرای جشنواره سر از خاک بیرون زده بودندِ، زیر قدم‌های هزاران گرگانی و حتی اهالی سایر شهرها لگدمال شدند.

وی بیان کرد: حضور متراکم این افراد روی عرصه‌های منطقه، امکان رویش بلوط‌های کاشته شده در زمین پارک جنگلی النگدره را هم از بین برد.

ادارات متولی نباید مجوز صادر می‌کردند

آذریان گفت: جنگل‌های النگدره مامنی مناسب برای برخی از وحوش مانند تورنگ، پرندگان شکاری و حتی شغال و گراز است که اجرای چنین برنامه‌هایی که معمولاً با طنین موسیقی‌های بلند همراه می‌شود، آرامش آنها را از بین برده و مهاجرت موقت یا دائمی آنها را سبب می‌شود.

آذریان بیان کرد: ادارات منابع طبیعی و محیط زیست نباید مجوزی برای برگزاری این مراسم صادر می‌کردند زیرا در این بازه زمانی (اواخر پاییز) طبیعت رویشی منطقه و حیات وحش النگدره بیشترین خسارت را متحمل می‌شوند.

جشنواره پاییزی یاسوگواره طبیعت/بی تدبیری مدیران شهری بیداد می کند

مریم کریمی یکی از اعضای سمن‌های حافظ محیط زیست هم به خبرنگار مهر گفت: ثمره برگزاری این جشنواره برای طبیعت، حجم بسیاری بالایی از زباله بود.

وی بیان کرد: شکستن شاخه‌ها و آویزان کردن اقلام تبلیغی به درختان هم در سایه بی توجهی مدیران اتفاق افتاد که می‌شد آن را در فضای دیگری برگزار کرد.

خبرگزاری مهر چند هفته قبل در گزارشی به مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر پیشنهاد داد تا در اجرای جشنواره پاییز هزار رنگ از ظرفیت فکری مشاوران و نخبگان استفاده کنند که گوش شنوایی این فریاد را نشنید.

اجرای برنامه‌های تکراری و حیف و میل میلیون‌ها تومان از بودجه شهر در قالب یک جُنگ به اصطلاح شادی نهایت خلاقیت مجریان این برنامه بود.

بی تفاوتی برگزارکنندگان این جشنواره به شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا از نکاتی بود که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. در حالی که بنا بر گزارش دانشگاه علوم پزشکی گلستان میزان مبتلایان به کرونا در گلستان و البته شهر گرگان سیر صعودی به خود گرفته است، جشنواره پاییزه هزار رنگ، بدون کمترین ملاحظات بهداشتی برگزار شد.

جشنواره پاییزی یاسوگواره طبیعت/بی تدبیری مدیران شهری بیداد می کند

با وجود آنکه به استناد مصوبات ستاد کرونا، حضور و گردهمایی جمعیت در چنین مراسمی صرفاً برای افراد واکسینه شده برابر کرونا مجاز است، هیچ کنترلی در این خصوص انجام نشد و بسیاری از افراد حاضر در این مراسم و حتی برخی مدیران ماسک نداشتند.

تاسف بارترین بخش این جشنواره اظهارات مدیران شهری گرگان در پاسخ به منتقدان اجرای این برنامه در النگدره بود. برگزارکنندگان این برنامه به جای آنکه اشتباه فاحش خود را پذیرفته و در این خصوص از شهروندان و علاقه مندان به طبیعت عذرخواهی کنند، تلاش کردند با انحای مختلف و با بازی با کلمات عمل اشتباه خود را ماست مالی کنند.

مدیران شهرداری و شورای شهر گرگان باید بپذیرند که مسیری که برای معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری گرگان در پیش گرفته‌اند به ناکجاآباد ختم می‌شود و دستاوردی جز تخریب محیط زیست و طبیعت ندارد.

روایت دردناک تله کابین در ناهاخوران هم یکی از دیگر از رویکردهای ترسیمی غلط از سوی مدیریت شهری گرگان است که متاسفانه همراهی مدیران محیط زیست و منابع طبیعی استان را هم با خود همراه کرده و فریاد صد هزار علاقه مند به طبیعت و صدها استاد دانشگاه در شوی تبلیغاتی آنها گم شده است.

حرف پایانی آنکه، حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه با اتکا به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی شهر به پیش شرط‌های بسیاری نیاز دارد که ضرورت دارد مدیران شهر گرگان یا بر اطلاعات و آگاهی خود بیفزایند یا از مشاوران آگاه بهره مند شوند و کاری نکنند که میراث چند میلیون ساله هیرکانی با اشتباه ویران شود.


11346509
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است