علمی فناوری 22:46 - 04 اسفند 1395
مقام‌های ناسا در کنفرانس خبری مهم خود خبر از کشف ۷ سیاره فراخورشیدی و در حدود اندازه زمین دادند که به دور ستاره کوتوله‌ای در حال چرخش هستند. در همه این ۷ سیاره احتمال وجود آب مایع که نشانه حیات است وجود دارد. این شکف بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند: ما در این عالم تنها موجودات زنده هستیم یا فرازمینی‌هایی وجود دارند؟

خبر هیجان‌انگیز و بی‌سابقه ناسا: کشف ۷ سیاره سنگی شبیه به زمین/امکان وجود آب مایع و حیات در زمین دوم!

به گزارش خبرآنلاین،به کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزرِ ناسا که در نور فروسرخ فعالیت می‌کند، محققان موفق شده‌اند ۷ سیاره در حد و اندازه‌های زمین که به دور یک ستاره دوران می‌کنند را کشف کنند. سه سیاره از این از این سیا‌ره‌ها به طور یقین در کمربند حیات ستاره قرار دارند. کمربند حیات یک ستاره به این معنی‌ است که سیارات در فاصله‌ای از ستاره‌ قرار گرفته‌اند که احتمال وجود آب به صورت مایع در آن‌ها وجود دارد.

به گفته محققان ناسا با این کشف اما و اگرها درباره امکان کشف زمین دوم از بین رفته و تنها مسئله زمان این کشف مطرح است.  

این ستاره‌ کوتوله TRAPPIST1 نام گرفته در فاصله‌ی ۳۹ سال نوری از زمین  قرار دارد. این ستاره فقط هشت درصد جرم خورشید زمین را دارد و هفت سیاره‌اش هم به صورت حروف انگلیسی از b تا h شناخته می‌شوند؛ برای مثال TRAPPIST-1f، هفتمین سیاره در این منظومه به حساب می‌آید. این هفت سیاره بسیار به یکدیگر نزدیک‌اند؛ به طوری که اگر در سطح یکی از سیارات قرار داشته باشید، به راحتی سیاره‌های دیگر را خواهید دید!

به گفته داشمندان ناسا  در هر هفت سیاره امکان وجود آب مایع وجود دارد. آب مایع کلید اصلی وجود حیات به حساب می‌آید و  در شرایط جوی و اتمسفری خاص احتمال وجود حیات در سه سیاره‌ای که در کمربند حیات هستند وجود دارد.

رکوردهای زیادی با این کشف ثبت شده است؛ کشف سه سیاره در کمربند حیات یک ستاره برای اولین بار در تاریخ بشر اتفاق می‌افتد. به این فکر کنید که این منظومه فقط ۴۰ سال نوری دورتر از زمین است (۳۷۸ تریلیون کیلومتر).  تا ۲۲ سال پیش بشر هیچ سیاره‌ فراخورشیدی کشف نکرده بود.

ناسا در کنفرانس خبری گذشته خود درباره یافته‌های جدید ماموریت کپلر از کشف تائید شده ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی جدید خبر داده بود که حداقل ۵۵۰ مورد آنها سیاره‌های سنگی یا زمین‌سان هستند. این کشف‌های جدید امیدها برای پیدا کردن دوقلویی برای زمین را افزایش داده است.

سیارهٔ فراخورشیدی یا فراسیاره ( Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سیارهٔ فراخورشیدی کشف شده‌است و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. مطالعهٔ فراسیاره‌ها جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی‌است و شامل دو شاخهٔ کلی کشف و شخصیت پردازی فراسیاره می‌شود. نخستین فراسیاره‌ها در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی کشف شدند و از سال ۲۰۰۲ علاوه بر کشف، بررسی شخصیت پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد. رصدهای زمینی و فضایی سیارات فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست. نخست اینکه سیارات به طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع‌اند. دیگر اینکه سیارات با ستارهٔ میزبانشان اختلاف درخشندگی فوق‌العاده زیادی دارند.

۵۴۵۴ 


8845803
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است