استانی 10:53 - 30 مهر 1393
شهردار نور مطرح کرد
شهردار شهر نور گفت: با توجه به ضرورت وجود آب‌بندان برای ذخیره آبی کشاورزان، به دلیل عدم خروجی مناسب، این شهر در معرض خطر جدی قرار دارد.

تهدید شهر نور در صورت شکستن دیواره آب‌بندان

مرتضی مومنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نور اظهار داشت: در پی بارش شدید باران در دو روز گذشته شاهد خسارات و آبگرفتگی در بخش‌هایی از شهرستان نور بودیم و با وجود همه ملاحظات و اقدامات پیشگیرانه پارگی قسمتی از دیواره آب‌بندان شهر نور به دلیل حجم زیاد آب سبب آبگرفتگی و خسارات به تعدادی از واحدهای مسکونی این شهر شد.

 وی افزود: در ساعت پنج صبح روز گذشته پس از اعلام گزارش پارگی بخشی از دیواره آب‌بندان، مراتب به فرماندار و رئیس ستاد بحران اعلام که بلافاصله به همراه هلال‌احمر، آب و فاضلاب شهری، بخش خصوصی در محل حاضر و اقدامات لازم برای بستن قسمت پارگی و مهار آب انجام شد، لیکن حجم زیاد آب انباشته شده پشت دیواره از دیگر مسیرها سرریز و وارد شهر می‌شد که با بازگشایی برخی از خروجی‌ها و حفر کانال انتقال به طور موقت مشکل کاهش یافت.

شهردار نور تصریح کرد: متولی اصلی آب‌بندان، شرکت آب منطقه‌ای و امور منابع آب شهرستان است که با توجه به قدمت احداث این آب‌بندان که برای تامین آب زمین‌های زراعی زیرکشت در چند دهه قبل (اکنون به کمتر از نیم کاهش یافته)پیش‌بینی شد و از طرفی به دلیل آبریزهای متعدد از جمله سطح وسیع از جنگل متصل به آن، شاهد انباشته شدن حجم وسیعی از آب‌های رها شده در پشت دیواره آب‌بندان هستیم که به دلیل عدم وجود خروجی کارشناسی شده و کنترل شده بر اساس ورودی میزان آب و نیز خاکی بودن دیواره که تحمل فشار زیاد را ندارد، همواره برای شهر نور تهدید محسوب می‌شود.

مومنی خاطرنشان کرد: در زمان بحران سفید بهمن گذشته رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از وضعیت آب‌بندان بازدید و از نزدیک مشکلات را ملاحظه کردند و قول تخصیص اعتبار و تجهیزات دادند و از آن تاریخ مکاتبات زیادی با ستاد مدیریت بحران، استاندار و معاونت عمرانی انجام گرفت، لیکن اقدام جدی تاکنون صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: در زمان مدیریت قبلی ستاد مدیریت بحران استانداری، در فروردین ماه سال‌جاری به شهرداری نور اعلام شد چنانچه طرحی آماده برای حل این مسئله دارید استانداری آمادگی دارد که 60 درصد هزینه را پرداخت کند تا مشکل آب‌بندان این شهر حل شود.

شهردار نور ادامه داد: بر اساس همین نامه شهرداری ظرف 10روز طرح را آماده و نقشه اجرایی را به ستاد مدیریت استان اعلام کرد که این امر با تغییر و جابه‌جایی مدیریت وقت(فرماندار فعلی نور) تقارن پیدا کرد و مدیرکل جدید هنوز به این تعهد عمل نکرد.

مومنی گفت: در صورتی که مدیریت بحران به تعهد خود عمل کند، شهرداری آمادگی تامین سهم خود و اجرای طرح را برای تامین امنیت شهروندان را دارد.

به گزارش فارس، آب‌بندان شهر نور به مساحت 80 هکتار در ضلع جنوبی شهر واقع شده که طول دیواره خاکی آن حدود دو کیلومتر است.

 شهرداری نور با تملک زمین و احداث کانال دفع آب و نیز احداث دیواره بتنی با مشارکت مدیریت بحران استانداری مازندران آمادگی دارد تا شهر نور را از تهدید خارج کند.


5011605
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است