فرهنگی‌هنری 05:34 - 09 شهریور 1393
یکم و دوم شهریور ماه :
طی عملیاتی در روزهای یکم و دوم شهریور ماه تمامی فرش های کاخ سبز واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هوادهی و نظافت شدند.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، لیلی رئوف گفت: طی عملیاتی در روزهای یکم و دوم شهریور ماه تمامی فرش های کاخ سبز واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هوادهی و نظافت شدند.



در این عملیات تعداد 16 تخته فرش و قالیچه کاخ سبز جهت هوا دهی، غبار روبی و پاکسازی به ضلع غربی  این کاخ منتقل و در معرض هوای آزاد و نور قرار گرفتند، که از آن جمله می توان به تخته فرش تالار آیینه بافت عمواغلی مشهد به ابعاد 70 متر مربع، فرش اتاق انتظار بافت راور کرمان به ابعاد 66مترمربع و... اشاره کرد.



مسئول کاخ موزه سبز اظهار داشت: در این پروژه فرش هایی که در مخازن نگهداری می شوند و همچنین فرش های موجود در فضاهای نمایشی که به دلیل ویژگی های خاص معماری هوای مناسب در آن جریان ندارد، غبار روبی و هوادهی شدند. عملیات غبار روبی و هوادهی فرش ها از جمله راهکارهایی است که جهت پیشگیری از نفوذ و توقف گرد و غبار و رشد عوامل بیولوژیک در الیاف فرش ها به کار گرفته می شود.



وی افزود: اگرچه نور مستقیم آفتاب برای مدت طولانی موجب پریدگی رنگ آن می‌گردد اما لازم است که هرچند وقت یکبار (مثلاً 6 ماه یکبار) فرش ها را از داخل تالارها بیرون نمود و در معرض جریان هوا قرار داد و به اصطلاح فرش را هوا داد. مدت این کار هیچ گاه بیش از چند ساعت نیست و حداکثر نصف روز است.



رئوف تآکید کرد: به ویژه آفتاب دادن پشت فرش بسیار حائز اهمیت است. پشت فرش محل مناسب برای زندگی بید و موریانه و سایر حشرات است و همچنین انواع کپک ها و قارچ‌ها نیز در محیط تاریک پشت فرش بهتر رشد می‌نمایند. نور آفتاب باعث نابودی همگی این عوامل گردیده و برای سلامت و عمر بیشتر فرش لازم است. هنگام هوا دادن فرش در مقابل نور خورشید باید چند مرتبه فرش را جارو یا برس کشید تا عوامل گفته شده بهتر از فرش خارج شوند. 



گفتنی است؛ کاخ سبز یکی از کاخ موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است که در سال 1301-1307 جهت اقامت رضاخان ساخته شد و با هنرهای ایرانی نفیس از آن جمله آیینه کاری، حجاری، نقاشی های دیواری و فرش های دستباف نفیس مزین گردیده است.



انتهای پیام/ اس




4604994
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو قطعه از آثار عکاسی دانش آموز ایرانی، مورد پذیرش گروه داوری چهارمین دوره مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس ۲۰۲۴ Youth Photo Contest Noframes در کشور روسیه قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است