اقتصادی 21:46 - 01 مرداد 1396
علی ابراهیمی:با مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) شمارش معکوس برای اجرای طرح اینترنت نامحدود درحالی آغاز شده است.

البته هنوز نگرانی‌هایی در مورد قیمت، کیفیت و کم‌فروشی سرعت در این طرح وجود دارد. گلایه‌های مشترکان به‌ویژه کاربران خانگی از حجم خوری و کم‌فروشی اپراتورهای اینترنتی همچنان ادامه دارد اما با مصوبه دیروز رگولاتوری، مجوز فروش اینترنت نامحدود بر مبنای سرعت و جایگزینی آن با اینترنت حجمی صادر شده و حداقل انتظار آن است که از این پس کاربران نگرانی در زمینه حجم خوری اینترنتی نداشته باشند.

با وجود این دغدغه کم فروشی سرعت اینترنت نامحدود به قوت خود باقی است. اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس رگولاتوری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما از اتخاذ سازوکارهایی برای رفع نگرانی کم فروشی سرعت اینترنت نامحدود براساس مصوبه روز گذشته این سازمان خبر داد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه مراسم رونمایی از مرحله سوم شبکه ملی اطلاعات از تصویب ارائه‌ اینترنت نامحدود ثابت و تغییر مدل فروش اینترنت از حجمی به نامحدود با مصوبه دیروز رگولاتوری و اجرایی شدن آن تا یک‌ماه آینده خبر داد و گفت:

در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد تا به جای ارائه اینترنت برحسب حجم، از حجم فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت حرکت کنیم. در واقع برای نخستین بار مصوب شد تا مردم به جای خرید اینترنت حجمی، مطابق با نیازمندی‌های خود، نوع اتصال و سرعت اینترنت را خریداری کنند.

  • فیبرنوری روی شبکه سیم مسی

نگرانی از تکرار کم‌فروشی سرعت با اجرای طرح اینترنت نامحدود به‌دلیل وجود شبکه کابل مسی، فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها و ضعف نظارت برعملکرد اپراتورهای اینترنتی به قوت خود باقی است. اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد این نگرانی و هزینه پرداختی توسط مشترکان کم مصرف اینترنت نامحدود اعلام کرد که با توجه به مصوبه دیروز رگولاتوری مقرر شده تا اپراتورهای تلفن همراه (شرکت‌های اف سی پی) و شرکت مخابرات ایران با کار مشترکی که انجام می‌دهند شبکه کابل مسی(کافوها) را به فیبر نوری تبدیل کنند تا بتوانند روی همان شبکه سیم مسی خدمات وی دی اس‌ال (VDSL) یعنی اینترنت با سرعت خیلی بالاتر از ای دی‌اس‌ال را ارائه کنند که قبلا چنین امکانی وجود نداشته است.

همچنین تعرفه اینترنت نامحدود بر مبنای مصوبه رگولاتوری تعیین شده که برای اجرا به اپراتورها ابلاغ خواهد شد. علی اصغر عمیدیان، در مورد نحوه نصب نرم افزار تبدیل شبکه سیم مسی از ای‌دی‌اس‌ال به وی‌دی‌اس‌ال افزود: این کار یا توسط اپراتورهای اینترنتی انجام خواهد شد و یا اینکه برعکس، مخابرات تجهیزات فیبر نوری را در شبکه سیم مسی(کافو) نصب و اپراتورها(اف. سی. پی‌ها) براساس تعرفه‌ای که رگولاتوری مشخص کرده، هزینه استفاده از این تجهیزات را به شرکت مخابرات پرداخت خواهند کرد. با توجه به مصوبه و جدول تعرفه‌ای که در جلسه مذکور تصویب شد، کاربران یک اتصال با سرعت مشخص مثلا 2مگ را خریداری کرده که براساس جدول تعرفه این سرعت 2مگ شامل 40مگ داخلی و 20مگ خارجی خواهد بود و اپراتور به هیچ عنوان قادر نخواهد بود تا سرعت 2مگ را بالا و پایین کند.

  • اینترنت نامحدود تا 2هفته آینده

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربران اینترنت نامحدود می‌توانند موارد تخلف اپراتورها در زمینه کم‌فروشی سرعت اینترنت با فروش سرعتی کمتر از میزان خریداری شده در قرارداد خرید اینترنت نامحدود را رصد کنند، افزود: ارائه اینترنت نامحدود بر مبنای مصوبه روز گذشته رگولاتوری با نصب نرم‌افزار فیبر نوری روی شبکه کابل مسی تا پایان این هفته به امضای همه اعضای کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسیده و به اپراتورهای اینترنتی ابلاغ خواهد شد، این اپراتورها نیز یک هفته برای امضای قراردادها و اجرای این طرح فرصت دارند که با این روند عملا ارائه اینترنت نامحدود تا 2هفته آینده وارد مرحله اجرایی می‌شود.

  • کنترل آنلاین سرعت اینترنت نامحدود

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نحوه نظارت بر میزان سرعت اینترنت نامحدود فروخته شده به کاربران و رفع دغدغه کم فروشی سرعت توسط اپراتورهای اینترنتی اعلام کرد، در طرح اینترنت نامحدود نگرانی برای حجم اینترنت فروخته شده به کاربران وجود ندارد و کنترل سرعت اینترنت عرضه شده نیز به‌صورت آنلاین(برخط) خواهد بود و نرم افزار درنظر گرفته شده برای کنترل سرعت اینترنت نامحدود به‌گونه‌ای لحاظ شده که هم از طرف کاربر و هم از طرف رگولاتوری قابل پیگیری است و به سادگی می‌توان با تخلفات اپراتورهای اینترنتی برخورد کرد.

به گفته عمیدیان، در طرح اینترنت نامحدود هر کاربر می‌تواند با دانلود نرم افزار سرعت‌سنج از سایت رگولاتوری یا اپراتور مربوطه، میزان سرعت اینترنت خود بر مبنای اینترنت خریداری شده را کنترل کرده و تخلفات احتمالی را از طریق پیامک به رگولاتوری اطلاع دهد تا در اسرع وقت به تخلف اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی رسیدگی شود.


9287419
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با توجه به تمدید مهلت برای مودیان مالیاتی جهت تکمیل اظهارنامه‌های پیش فرض تا ۱۲ اردیبهشت ماه تابه امروز ۵۰ درصد از مودیانپیش فرص اظهار نامه‌های خود را تکمیل کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و آبگرفتگی فرودگاه‌ها امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به افزایش و تشدید بارش‌ها در سه استان جنوبی کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ در راستای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان مرغداران باید از سطح بازار جمع آوری شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت جدید پژو پارس ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدا تا ۲۸ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی تهدید کننده امنیت غذایی بوده و ممنوع است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل تجهیزات و ماشین آلات سازمان راهداری گفت: ۳۲ محور شریانی و غیرشریانی به دلیل بارش‌های اخیر مسدود شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر تشدید نظارت بر موج شکن‌ها تمامی سواحل و بنادر کشور ساماندهی شده و به پیشرفت ۹۴ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است