استانی 17:23 - 27 دی 1399

وزش باد و داستان تکراری آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هفته گذشته بود که اداره کل هواشناسی استان گیلان با اشاره فعال شدن جریانات جنوبی در منطقه از وزش باد گرم به ویژه در مناطق کوهستانی استان خبر داد و طی اطلاعیه‌ای خواستار اتخاذ تمهیدات لازم از سوی دستگاه‌های متولی برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق جنگلی شد.

شامگاه دوشنبه گذشته نیز خبر آتش‌سوزی در جنگل‌های حیران آستارا در فضای مجازی دست به دست شد که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار مهر و گفتگو با مدیرکل مدیریت بحران استان مشخص شد این آتش سوزی شدید در جنگل‌های جمهوری آذربایجان بوده و هنوز به مرز ایران و جنگل‌های آستارا نرسیده، اما همین آتش سوزی با توجه به وزش باد گرم زنگ‌های خطر و هشدار را برای مدیریت بحران استان گیلان به صدا درآورد.

از اواخر وقت چهارشنبه با شروع وزش باد در استان گیلان شاهد شعله ور شدن آتش در دل جنگل‌های استان گیلان بودیم که با توجه به وجود لاشه برگ‌ها و همچنین درختان کنده شده در کف جنگل‌ها و شدت وزش باد این آتش‌ها شعله ور شد و به گفته مسئولان امر تاکنون بیش از ۱۴۰ هکتار از جنگل‌های گیلان از هفته گذشته تاکنون طعمه حریق شده‌اند.

کمبود و فرسودگی امکانات، صعب‌العبور بودن برخی مناطق درگیر آتش و نبود تجهیزات به روز شاید از مهم‌ترین عوامل طولانی شدن اطفای آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها طی سال‌های گذشته بوده که متأسفانه همچنان و در آتش سوزی‌های روزهای گذشته نیز به خوبی نمایان بود. موضوعی که شاید بارها و بارها از سوی مسئولان اعلام شده، اما تاکنون اقدامی برای حل این مشکل به صورت عملی انجام نشده است.

وقوع ۸۱ فقره حریق در سطح گیلان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر تمامی حریق‌ها در سطح استان مهار شده است، اظهار کرد: البته دود از کنده‌های پوسیده‌ای که در ارتفاعات هستند و در آتش سوخته بودند دیده می‌شود اما حریق و حلقه آتش نداریم.

محمد قربانی‌لرد با اشاره به شروع وزش باد گرم از ۲۰ دی ماه در گیلان، افزود: از روز ۲۰ تا ۲۶ دی ماه حدود ۸۱ فقره حریق در استان گیلان رخ داد و تقریباً ۱۴۰ هکتار نیز طعمه حریق شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه تمام حریق‌ها سطحی بوده است، گفت: به دلیل شرایط جوی گیلان و مرطوب بودن سطح زمین، تنها برگ، لاشه برگ و تنه درختان پوسیده‌ای که افتاده بودند سوختند، اما درختان سالم آسیب جدی ندیدند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد حریق در شهرستان رودبار با ۲۳ فقره رخ داده است، اضافه کرد: از حیث مساحت نیز بیشترین حریق در سیاهکل اتفاق افتاده است.

کمبود امکانات مانع جدی برای اطفای سریع حریق

قربانی‌لرد افزود: در ارتفاعات اشکورات سرعت وزش باد بسیار زیاد بود و تعداد زیادی از جوانان منطقه برای اطفای حریق وارد میدان شدند، اما به دلیل کمبود امکانات نتوانستیم کاری انجام بدهیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با تاکید بر اینکه دهیاری‌ها باید به امکانات لازم برای اطفای حریق مجهز شوند، تصریح کرد: باید بستری فراهم شود تا در شرایط این‌چنینی از ظرفیت مردم و طبیعت دوستان بهره بگیریم‌.

وی با اشاره به سخت بودن تردد ماشین‌های اطفای حریق در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور، بیان کرد: امکانات و تجهیزات ما جوابگوی نیروهای خودمان است، اما برای داوطلبان امکانات لازم را نداریم، لذا در این‌باره باید بخشداری‌ها و دهیاری‌ها را تجهیز کنیم‌.

قربانی‌لرد با بیان اینکه هم اکنون در هیچ نقطه‌ای از استان آتش سوزی نداریم، عنوان کرد: در مناطقی مانند سیاهکل و اشکورات دود ناشی از سوختن کنده‌های قدیمی وجود دارد که خطرناک نیست.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تشدید وزش باد گرم از روز دوشنبه هفته جاری، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با مدیریت درست بتوانیم از پیشامدهای احتمالی جلوگیری کنیم.

استفاده از بالگرد منتفی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وزش باد گرم در استان، اظهار کرد: طی دو روز گذشته و با توجه به وجود لاشه برگ و کنده های درختان در مناطق جنگلی شاهد وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی بودیم.

امیر مرادی با بیان اینکه از پنج‌شنبه هفته گذشته، ۵۰ نقطه در استان درگیر آتش بوده‌اند، گفت: با اهتمام فرمانداران، تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست، هلال احمر، سپاه، بسیج، گروه‌های آفرودی و مشارکت مثال زدنی مردم، تمامی آتش‌ها مهار و اطفا شده است.

مرادی با اشاره به درگیری ۱۲ شهرستان از ۱۷ شهرستان استان گیلان با آتش، افزود: بیشترین آتش‌سوزی ها در جنگل شهرستان‌های رودسر، سیاهکل، املش و آستارا بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به درخواست بالگرد برای مهار آتش در روزهای گذشته اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اطفای حریق، استفاده از بالگرد نیز منتفی شده است.


10907080
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است