بین‌الملل 17:39 - 27 آذر 1393
'دهلی نو- ایرنا-' کارشناسان هندی و آمریکایی روز چهارشنبه با یکدیگر در دهلی نو در مورد روش های ممکن برای اجرای قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی بین دو کشور تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا ،هند و آمریکا این قرارداد را 9 سال پیش امضا کردند ولی تا کنون بخاطر مسائل گوناگون از جمله اداری، مسئولیت، فنی و صدور مجوز اجرا نشده است.



'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار مودی از آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری تصمیم گرفتند که یک گروه تماس را برای بررسی روش های مختلف برای اجرای قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی بین این دو کشور تشکیل دهند و این گروه روز چهارشنبه نخستین نشست خود را در پایتخت هند تشکیل داد.



وزارت خارجه هند اعلام کرد که این گروه به تفصیل در مورد موضوعات مربوط به اجرای قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی بین هند و آمریکا از قبیل اداری، مسئولیت فنی و نحوه صدور مجوز به منظور هموار سازی زمینه برای احداث نیروگاههای برق هسته ای آمریکایی در هند تبادل نظر کردند.



بنابه گفته این وزارتخانه، این مذاکرات مثبت و امیدوار کننده بودند و نمایندگان صنایع هسته ای هند و آمریکا در آنها شرکت کردند.



شرکت برق هسته ای هند از سوی هند و شرکت های وستینگهاوس (Westinghouse) و جی.ایی.-هیتاچی (GE-Hitachi) از سوی آمریکا در این نشست شرکت کردند.



نمایندگانی از بخش انرژی اتمی، وزارت خارجه و وزارت دارایی هند از سوی این کشور در این گروه تماس حضور دارند.



این گروه تماس در این نشست دو روزه توافق کرد که جلسه دیگری را در اوایل ژانویه 2015 به منظور پیشبرد مذاکرات در این خصوص تشکیل دهد.



موضوع جالب توجه این است که این نشست درآستانه دیدار رئیس جمهور باراک اوباما از هند برای شرکت به عنوان مهمان ویژه در مراسم روز جمهوری هند در 26 ژانویه 2015 صورت گرفته است.



چارچوب این قرارداد در 18 ژوئیه سال 2005 در یک بیانیه مشترک منتشره از سوی 'منوهان سینگ ' نخست وزیر وقت هند و جورج دبلیو بوش رییس جمهوری وقت امریکا اعلام شد که براساس آن، هند توافق کرد که تاسیسات هسته ای غیرنظامی خود را از تاسیسات نظامی جدا و تاسیسات غیرنظامی خود را به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کند و آمریکا در عوض متعهد شد که با هند در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی کاملا همکاری کند.



انعقاد قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی بین هند و آمریکا حدود سه سال طول کشید چون باید از مراحل پیچیده گوناگونی از جمله اصلاح قانون داخلی آمریکا مخصوصا قانون 1954 انرژی اتمی، طرح هند برای جداسازی تاسیسات هسته ای غیرنظامی از نظامی، انعقاد یک قرارداد بین هند و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای غیرنظامی هند و معافیت هند از مقررات گروه تامین کنندگان هسته ای (Nuclear Suppliers Group-NSG) عبور می کرد.



*آساق*2*262*1600**1856

انتهای پیام /*


5445315
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تا دستیابی به بمب اتم چند هفته فاصله دارد اما به دنبال ساخت آن نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا در پی یورش پلیس آمریکا به محوطه آن و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین کلاس‌ها را تعطیل کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» چین اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرد و از برلین خواست که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دادستان نیویورک دونالد ترامپ را به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برخورد دو بالگرد نظامی با یکدیگر در مالزی مرگ هر ۱۰ سرنشین در محل حادثه قبل از اعزام به بیمارستان، تایید شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تایید کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهدافی که تعیین کرده بود نرسیده است و این معنایی جز شکست ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس با دنباله روی از آمریکا، برنامه‌هایی را برای ارائه بزرگترین بسته کمک نظامی لندن به کی‌یف اعلام کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر اجرایی اتاق فکر هنگ کنگ معتقد است آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح در جهان نمی‌تواند حامی صلح و آرامش باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است