استانی 23:06 - 29 فروردین 1400
استاندار:
ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه کمبود مرغ در بازار خوزستان گفت: مسئولان اقتصادی اگر نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند، کنار بروند و رسما بگویند عاجز هستند تا ما در جریان باشیم و بگذارند ارگان دیگری بر بازار نظارت کند.

مسئولان اقتصادی اگر نمی‌توانند کار کنند، کنار بروند / مرغ خروجی از خوزستان، قاچاق است

قاسم سلیمانی‌دشتکی در جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که امروز (۲۹ فروردین‌ماه) برگزار شد، با اشاره به لزوم رفع کمبود مرغ در بازار خوزستان، اظهار کرد: مقرر شده که از سه استان، مرغ به خوزستان ارسال شود و سعی می‌کنیم تعداد این استان‌ها را افزایش دهیم. تاکنون مقرر شده استان‌های لرستان و ایلام هر کدام ۳۰ تن و بوشهر ۱۵ تن مرغ به خوزستان ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شرکت‌ها و مشتریان خاص باید به صورت مستقیم از کشتارگاه‌ها خرید کنند؛ در مجموع می‌توانیم حواله خرید ۷۵ تن مرغ به مشتریان خاص بدهیم. ما حق تعیین نرخ جدید نداریم و باید مشتریان خودشان خرید کنند.

استاندار خوزستان در خصوص پیشنهاد قطعه‌بندی و ارسال مرغ به خوزستان گفت: قرار دادن هر رابطی در این زمینه، اثری بر گران شدن قیمت مرغ دارد بنابراین مشتریان خاص باید مستقیما از کشتارگاه خرید کنند و مرغ از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده برسد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: مشکلی که در خوزستان به صورت محسوس وجود دارد این است که کشتار فعلی نیز به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و در نوع توزیع، دچار مشکل هستیم.

وی گفت: نباید در کارها سردرگم باشیم یا تفصیر را به گردن یکدیگر بیندازیم؛ ما مصوب کردیم که مرغ زنده در خوزستان عرضه نشود و اگر مرغ زنده در بازار وجود دارد، ضعف نظارتی داریم و اراده کلی برای مدیریت وجود ندارد.

استاندار خوزستان افزود: مسئولان اقتصادی اگر نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند، کنار بروند و رسما بگویند عاجز هستند تا ما در جریان باشیم و بگذارند ارگان دیگری بر بازار نظارت کند.

وی بیان کرد: نمی‌شود بگوییم مرغ از خوزستان خارج نشود اما خارج شود یا بگوییم مرغ زنده در بازار نباشد اما باشد. زبانزد عام و خاص شده‌ایم و مردم می‌گویند این مدیران دارند چه کار می‌کنند؟

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: اگر نمی‌توانند کار را انجام دهند باید بگوییم دولتی‌ها نمی‌توانند بازار را تنظیم کنند. چه معنی می‌دهد موضوعی را تصویب کنیم اما اجرا نشود؟ کنترل کردن این مسائل، کار شاقی نیست.

وی با اشاره به میزان تولید روزانه گوشت مرغ خوزستان، گفت: اگر ۲۰۰ تن تولید روزانه گوشت مرغ خوزستان درست توزیع شود، مشکل اینگونه نخواهد بود. دیگر دوران شعار گذشته است؛ اکنون مردم مرغ ندارند و باید مساله را حل کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در ابتدای جلسه می‌گوید روزانه ۲۰۰ تن مرغ تولید می‌کنیم اما بعد، آمار را تغییر می‌دهد در حالی که باید به صورت شسته و رفته بگوید چه میزان تولید دارد تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: داریم به این نتیجه می‌رسیم که دستگاه دولتی نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کار کند و باید به سمت دیگر برویم و باید به دستگاه امنیتی یا دادسرا بگوییم به جای گیر دادن به بازار، به مدیر ما گیر بدهد تا ببینیم مشکل کجای کار است.

سلیمانی‌دشتکی گفت: اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید تابع عرضه و تقاضا باشیم اما شرایط تحریم و کرونا به ما اجازه نمی‌دهد این کار را انجام دهیم و اقلام باید با نرخ دولتی عرضه شوند. در این شرایط، نمی‌توانیم بازار را رها و آزاد کنیم و اگر این کار انجام شود، به همان نسبت قیمت اقلام دیگر افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از خروج مرغ از خوزستان، تصریح کرد: مصوبه‌ای در کشور داشتیم که هر تعداد راس دام در حال خروج از کشور گرفته شود جزو اموال تملیکی محسوب شوند و صاحب این احشام جریمه و با وی برخورد شود که این کار، نتیجه‌بخش بود. اکنون نیز می‌توان این کار را برای خروج مرغ انجام داد و در صورتی که محموله مرغ در حال خروج از استان خوزستان بود، محموله ضبط شود اما این کار، راه حل آخر است.

استاندار خوزستان گفت: دلیلی ندارد در شرایط سخت تحریم، کسی بخواهد پنج برابر سود کند. نباید بگذارند به این سمت برویم که دنبال تملک و برخورد باشیم و باید با جدیت بر این مساله نظارت شود.

وی ادامه داد: اگر با یک متخلف برخورد قاطعانه شود، درس عبرت خواهد بود. نباید اجازه دهیم تخلفات افزایش یابد و باید از اول، کنترل‌ها انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: اکنون مرغ از خوزستان خارج می‌شود در حالی که تحت هیچ شرایطی مرغ نباید از خوزستان خارج شود. فروش مرغ زنده و کشتار مرغ در بازا هم ممنوع است که باید در این زمینه نظارت شدید شود.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه نیروی انتظامی باید به دقت مبادی استان خوزستان را نظارت کند تا مرغ از استان خارج نشود، گفت: اگر روند اینگونه ادامه یابد و مرغی در مسیر خروج از استان خوزستان گرفته شود، قاچاق و تملیکی محسوب خواهد شد و در بازار عرضه می‌شود. صاحب آن نیز جریمه و با وی برخورد خواهد شد. اینکه بگذاریم مرغ راحت از استان خارج شود و مردم در عذاب باشند و فردی سود هنگفتی به دست بیاورد، ظلم است.

وی افزود: حوزه‌های مربوطه، فروشندگان مرغ زنده را ساماندهی کنند و در صورت نیاز، کمک و تسهیلات داده خواهد شد.

انتهای پیام


11031178
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است