اجتماعی 02:36 - 07 اردیبهشت 1394
پزشکان اروپایی به تازگی دریافتند مصرف استروئیدها که داروی معمول آسم و آلرژی هستند می‌تواند برای غدد فوق کلیوی عوارض داشته باشد.

تاثیر سوءِ داروی آسم بر غدد فوق کلیوی

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج بررسی‌های جدید این پزشکان نشان داد در شمار قابل توجهی از بیماران مبتلا به آسم و آلرژی وقتی داروی استروئید برای مدتی برای آنها تجویز می‌شود پس از توقف مصرف دارو، علائم نارسایی در غدد فوق کلیوی بروز می‌کند.

مطالعه انجام شده در اروپا نشان می‌دهد نارسایی غدد فوق کلیوی خطرناک است به خصوص در صورتی که بدن فرد در حال مقابله با استرس‌هایی همچون عمل جراحی، بیماری جدی یا آسیب‌دیدگی باشد.

دکتر «اولاف دکرز»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانمارک گفت: استفاده از کورتیکواستروئیدها با خطر نارسایی‌های فوق کلیوی همراه است و بیماران باید از این خطر و علائم آن مطلع شوند. این علائم می‌تواند شامل احساس خستگی، گیجی، کاهش وزن و تمایل به مصرف نمک باشد.

کورتیکواستروئید‌ها داروهای ساخت دست بشر هستند که به منظور شبیه‌سازی نقش هورمون کورتیزول طراحی شده‌اند و این در حالی است که در شرایط طبیعی غدد فوق کلیوی وظیفه ترشح این هورمون را برعهده دارند. این داروها به طور معمول با انواع التهاب‌ها از جمله آسم، پسوریازیس،‌ سرطان خون، پیوند اعضا و آرتریت روماتوئید مقابله می‌کنند.

«دکرز» و تیم پزشکی وی به تحلیل 74 مقاله در فاصله سال‌های 1975 تا 2014 پرداختند که در مجموع 3753 شرکت کننده در آنها حضور داشتند تا مشخص شود چگونه دوز مصرفی و انواع درمان‌های کورتیکواستروئید‌ها ممکن است بر بروز نارسایی‌های فوق کلیوی پس از درمان تاثیر بگذارد. در واقع وقتی بدن به طور مصنوعی این ترکیبات شبیه‌سازی شده را دریافت می‌کند بعد از مدتی غدد فوق کلیوی دیگر به اندازه کافی دو هورمون کورتیزول و آلدوسترون را تولید نمی‌کنند و به این ترتیب پس از توقف مصرف دارو، بدن با مشکل ناکارآیی و نارسایی عملکرد این غدد مواجه خواهد شد.

متخصصان دریافتند خطر نارسایی‌های فوق کلیوی زمانی که کورتیکواستروئید‌ها به صورت خوراکی یا تزریقی وارد بدن شوند، بیشتر و مصرف آن به صورت موضعی و استنشاقی خطر کمتری دارد.

این متخصصان مشاهده کردند زمانی که بیماران مبتلا به آسم از استروئیدها به صورت استنشاقی مصرف می‌کردند خطر نارسایی‌های فوق کلیوی هفت درصد بوده در حالیکه مصرف آن به روش‌های دیگر از جمله از طریق خوراکی خطر این نارسایی را تا 44 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین در مبتلایان به آسم مصرف استروئیدها در کوتاه مدت یک درصد خطر نارسایی‌های فوق کلیوی را ایجاد می‌کند هر چند این خطر در طولانی مدت به حدود 27 درصد می‌رسد.

انتهای پیام


6268351
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است