فرهنگی‌هنری 17:17 - 30 دی 1397
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به ابهام‌ها و شبهه‌هایی که درباره فعالبت‌های او در اتحادیه توسط نامزدهای انصرافی از چهاردهمین دوره انتخابات اتحادیه ناشران مطرح شده بود پاسخ داد.

ابراز ناراحتی از اتفاق‌های اخیر اتحادیه ناشران

به گزارش ایسنا، نشست خبری محمود آموزگار، هومان حسن‌پور و مهدی فخری‌زاده در  واکنش به نشست خبری هفت نامزد انصرافی چهاردهمین دوره انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و پاسخ به برخی از اتهام‌ها و شبهه‌هایی که توسط آن‌ها به عملکرد این بخش از اتحادیه وارد شده بود، امروز (یکشنبه، ۳۰ دی‌ماه) برگزار شد.

در این نشست محمود آموزگار - رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران - اظهار کرد: همان‌طور که بعد از بیانیه انصراف این آقایان، در بیانیه‌ای  اعلام کردیم برای حفظ آرامش صنفی و با توجه به اهمیتی که انتخابات برای صنف دارد، بنا نداشتیم به اتهاماتی که بعضا مصادیق مجرمانه دارد پاسخ بدهیم. اما بعد از حوادث اخیر دیدم کاری نیست که این آقایان  برای ایجاد تشکیک در انتخابات انجام ندهند. بعد از نشست خبری با توجه به اتهاماتی که وارد کردند خواستیم پاسخ بدهیم، اما اصراری که داریم این است که در موضع جوابگویی قرار نگیریم تا صنف در آرامش باشد و انتخابات آبرومندانه‌ای را برگزار کنیم.

 

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به نامه‌ای که همراه با آگهی هیات عالی اجرایی انتخابات اتاق اصناف  به دست ناشران رسیده است، گفت: آن‌ها برخلاف شعاری که می‌دهند، که هدف‌شان  حفظ انسجام صنفی است، می‌خواهند همه چیز را به هم بزنند. آن‌ها با ارسال این نامه‌ها به اعضای صنف می‌خواهند نوعی تردید و دودلی را برای شرکت در انتخابات ایجاد کنند.  با توجه به اقداماتی که آن‌ها انجام می‌دهند در واقع چوب لای چرخ انتخابات می‌گذارند و می‌خواهند در انتخابات کارشکنی کنند؛ با همان قد و قواره و وظیفه‌ای که اتحادیه داشت.

آموزگار سپس  با ارائه رزومه‌ای از فعالیت‌های خود در حوزه نشر و کتاب و نحوه ورودش به اتحادیه ناشران اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ در انتخابات  اتحادیه شرکت کردم که  با اختلاف یک رای با نفر اول رای آوردم، اما به دلیل این‌که خیلی‌ها را نمی‌شناختم رئیس نشدم. در آن سال در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفتیم آقای قدیانی رئیس اتحادیه بشود.  با توجه به آشنایی‌ای که با اتحادیه‌های کشورهای دیگر و کتابفروشی‌ها داشتم درباره نقش کتابفروشی‌ها حرف می‌زدم، در حالی که کسی آن‌ها را بنگاه اقتصادی تلقی نمی‌کرد. من تلاش داشتم نظر دیگران را برای حمایت از کتابفروشی‌ها جلب کنم و برنامه‌ام این بود که هزینه کتابفروشی‌ها کاسته شود. اولین اقدام ما نیز معافیت مالیاتی برای کتابفروشی‌ها بود. سپس بحث کاربری فرهنگی را در شورای شهر سوم که معطل تدوین آیین‌نامه بود تا اجرایی شود مطرح کردم. حتی برای این موضوع استفساریه از  مجلس شورای اسلامی گرفتیم.

او در ادامه به دیدار  با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های هشتم و نهم در بازدید وی از نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در آن زمان پایه معافیت مالیاتی کاشته شد. سپس بعد از تغییرات دولت، این موضوع به دولت جدید واگذار شد.  آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی) وارد این موضوع شد و کارهایی برای تفویض اختیار اتحادیه کرد که  واقعا ستودنی بود. من آن زمان دبیر اتحادیه بودم. رابطه ما با آقای قدیانی بسیار خوب بود؛ مانند دوقلو شده بودیم و اگر آن زمان جفت نبودیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم، زیرا اتحادیه ایزوله شده بود و اختیار عمل نداشت.

 آموزگار  سپس وارد بحث یارانه‌های نمایشگاه کتاب شد و درباره اتهام‌های مالی در بیست‌و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب که در زمینه اختصاص یارانه‌ها به کتاب‌های خارجی مطرح شده بود، توضیح داد: من از هر بحث مربوط به یارانه اطلاع نداشتم. شاهدم نیز سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد است. شورای سیاست‌گذاری درباره این‌که یارانه به کجا داده شود، تصمیم نمی‌گیرد. در آن زمان بن‌کارت‌هایی رایگان بود که مبلغش چهار میلیارد تومان بود و بسیاری از بخش‌ها از جمله اهل قلم این بن‌کارت رایگان را دریافت می‌کردند. ما در آن سال تصمیم گرفتیم این بن‌کارت‌های رایگان را دیگر اختصاص ندهیم، البته اهل قلم را مستثنا کردیم که حدود ۷۲۰ میلیون تومان شد. بحث دیگر بن‌کارت‌های مشارکتی ارشاد است؛ این‌گونه است که ارشاد سهمی را از یارانه‌ها می‌پردازد و دستگاه مربوطه نیز سهم دیگری دارد. ما در آن سال اقدام انقلابی کردیم تا سهم ارشاد به ۲۰ درصد برسد.

او درباره‌ این موضوع  توضیح داد: در چهارچوب بن‌کارت‌های مشارکتی قرار شده بود دانشگاه آزاد، وزارت علوم و وزارت بهداشت، وارد شوند؛ ۱۰ میلیارد دانشگاه آزاد، ۲ میلیارد وزارت ارشاد و ۲ میلیارد وزارت بهداشت قرار بود به کتاب اختصاص بدهند. با توجه به تخفیف فروشندگان کتاب و سهم ارشاد چیزی حدود ۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این مبلغ ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وارد شد. در قبال این سهم، آن زمان حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کتاب تحویل داده شد. من اطلاعی از مساله‌ تخصیص یارانه‌ها به کتاب‌های خارجی نداشتم و این موضوع ربطی به من ندارد، زیرا شورای سیاستگذاری وارد جزییات اختصاص یارانه‌ها نمی‌شود. اگر کسی می‌گوید من در این زمینه وارد شده‌ام باید مدرک ارائه بدهد.

سپس هومان حسن‌پور - عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران - با ابراز تاسف از این که مشکلات داخلی صنف بدون توجه به عواقب این ماجرا رسانه‌ای شده است، درباره‌ شروع اختلاف‌ها و ماجرای اقلیت و اکثریت در صنف اظهار کرد: ما در دو سال اول هیج مشکلی نداشتیم؛ در اکثریت بودیم اما هیچ مصوبه‌ چهارنفره‌ای  نداشتیم و این‌طور هم نبود که آن‌ها چشم بگویند؛ روحیه‌ این آقایان این‌طور نیست که چشم‌گو باشند، و شان اتحادیه هم  این نیست که افراد بله قربان‌گو داشته باشند. ما در این چهار سال مصوبه‌ای نداشتیم که با رای چهار نفر باشد، البته یک مصوبه بود که عمرش به ۱۲ ساعت هم نکشید و ما امضای خودمان را باطل کردیم.

او در ادامه توضیحاتی درباره شرح وظایف هیئت‌مدیره اتحادیه ارائه کرد و افزود:‌ هر کدام از ما در هیئت‌مدیره سمتی داریم که باید نسبت به آن به نهاد بالادستی پاسخگو باشیم. سال دوم شکافی که رخ داد سلیقه‌ای نبود. ما صنف دردمندی داریم و شرایط بسیار بد است. کسانی که با هیئت مدیره آشنایی داشتند و می‌دانستند مشکلی وجود دارد نامه‌ای دادند که ما ظرفیت این را داریم که این مشکلات را حل کنیم. آن چیزی که به عنوان تمامیت‌خواهی دارند درباره‌اش صحبت می‌کنند جالب است؛ چیزی که می‌توانست دستاورد صنفی باشد.

در ادامه آموزگار درباره‌ کارکرد و شرح وظایف شورای پیشکسوتان اتحادیه و نحوه شروع به کار این شورا با خواندن صورت جلسه مربوط به تشکیل این شورا اظهار کرد:  نامه‌ای از طرف آقایان منتشر شد و نسبت به مشکلات هیئت مدیره ابراز نگرانی کردند. قرار شد  آقای دهقانی، توکلی و ضیایی جریان کدخدا منشی راه بیاندازند و هر کدام از اعضای هیئت‌مدیره دو نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند. با توجه به این که آن‌ها در اکثریت بودند هشت نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند و ما نیز شش نفر را، و با توافق قبلی، دو رئیس قبلی اتحادیه ناشران، آقای قدیانی و آقای کیائیان به این جمع ۱۴ نفره اضافه شدند. در ظاهر این موضوع به ضرر ما بود اما ما آن را پذیرفتیم زیرا آن‌چه برای ما اهمیت داشت صنف بود و برایمان مهم نبود که علیه ما نظر بدهند. ما می‌خواستیم تکلیف از ما ساقط شود.

 او سپس گفت: فقط هفته اول جلسه شورای پیشکسوتان تشکیل شد و نمایندگان آن‌ها علیه خودشان رای دادند. در این جلسه سه مورد مطرح شده بود که به تصمیم‌گیری درباره‌ نمایشگاه کتاب و ساختار سازمانی و اساسنامه اتحادیه مربوط بود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره‌ نامه‌ای که بر اساس ادعای نامزدهای انصرافی انتخابات اتحادیه جعلی بود، توضیحاتی ارائه کرد و کپی نامه را که گفت با مهر اتاق اصناف است به خبرنگاران حاضر ارائه داد. او همچنین در زمینه اختلاف پیش‌آمده درباره شکل‌گیری تشکل‌های نشر برای مسئولیت اجرایی نمایشگاه کتاب و ورود ارشاد به این ماجرا توضیحاتی ارائه کرد.

آموزگار درباره‌ تشکیل نشدن جلسات هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز گفت: این آقایان به اتاق اصناف نامه نوشتند که ما در اتحادیه مسئولیتی نداریم، به همین دلیل جلسات تشکیل نمی‌شود.

او در زمینه مطرح شدن مواردی درباره تصمیم‌گیری‌های خارج از اتحادیه بیان کرد: گاهی گفته‌هایی به صورت غیرمنصفانه مطرح می‌شود و اتهام‌هایی به من زده می‌شود. من نسبت به این موضوع به اتاق اصناف نیز شکایت کرده‌ام.

رئیس اتحادیه ناشران با ابراز ناراحتی درباره‌ اتفاقات اخیر گفت: این موضوع شایسته این آقایان نبود؛ آن‌ها می‌توانستند سرنوشت بهتری داشته باشند، اما متاسفانه جریان در دست آدم‌های دیگری افتاد که درک صحیحی از موقعیت نداشتند. این آقایان امیدوار بودند که در انتخابات جدید رای بیاورند اما زمانی که متوجه شدند جریان هم‌اندیشی از ۱۸ ماه قبل شکل گرفته تا در  انتخابات اتحادیه شرکت کنند، شروع به اتهام‌زنی‌ کردند.

انتهای پیام


10033328
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است