فرهنگی‌هنری 09:24 - 04 تیر 1396
با ترجمه و انتشار «شاهنشاه»؛
کتاب «شاهنشاه» اثر ریچارد کاپوشچینسکی به فارسی ترجمه و منتشر شد.

سه‌گانه‌ دیکتاتوری کامل شد/ روایت خبرنگار لهستانی از انقلاب ایران

به گزارش خبرنگار مهر، نشر ماهی کتاب «شاهنشاه» اثر ریچارد کاپوشچینسکی را با ترجمه بهرنگ رجبی منتشر کرد.

این کتاب روایت روزهای پرالتهاب منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ از نگاه یک خبرنگار، عکاس و شاعر لهستانی است که ۲۷ انقلاب کشورهای در حال توسعه را در قرن بیست و یکم از نزدیک مشاهده کرده است.

وی که فارغ‌التحصیل تاریخ از دانشگاه ورشو بود. در شانزده سالگی، نخستین نوشته‌اش در مطبوعات انتشار یافت و در ۲۴ سالگی خبرنگار خارجی شد و مدت ۲۵ سال را، در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در میان شورشیان گذراند.

کاپوشچینسکی در این کتاب صرفاً به شرح فرار شاه و بازگشت امام خمینی(ره) از تبعید نپرداخته، بلکه کوشیده است علل بروز این اتفاقات و پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران را مطرح کند.

او در این کتاب به مشاهدات روزنامه‌نگارانه‌ی خود در قیاس با اطلاعات انتزاعی تاریخی، اهمیت بیشتری می‌دهد و پس از ثبت آن‌ها وسط یادداشت‌هایش سعی کرده تا به آن‌ها معنا و مفهومی تازه بدهد.

وی در این کتاب با چنین رویکردی مخاطبش را به جایی می‌رساند که بپذیرد انقلاب اسلامی ایران احتمالاً اجتناب‌ناپذیر بوده و ضمناً این باور را به چالش می‌کشد که انقلاب ایران حاصل دسیسه‌های خارجی بوده است. 

کتاب شاهنشاه از نظر بسیاری از منتقدان فاقد خودپسندی رویکرد روزنامه‌نگار در جایگاه قهرمان است و درواقع بیش‌ترین حجم کتاب شامل تأملات کاپوشچینسکی است درباره‌ تصاویری معمولی و عکس‌هایی که در دسترس همگانند.  

کتاب شاهنشاه در کنار  دو کتاب «یک روز دیگر از زندگی» و «امپراتور»، سه‌گانه‌ دیکتاتوری کاپوشچینسکی هستند که با ترجمه حسن کامشاد و بهرنگ رجبی از سوی همین ناشر منتشر شده است.

نشر ماهی این کتاب را با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده است.


9202024
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است