علمی فناوری 20:36 - 03 تیر 1398
در مراسم یازدهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی اظهار شد
یازدهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی با حضور مسئولین، مدیران، دانش پژوهان وعلاقه‌مندان این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

تاثیر اندازه‌شناسی در داستان پهپاد آمریکایی

به گزارش ایسنا، در آئین افتتاح یازدهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی که صبح امروز (دوشنبه، سوم تیرماه) در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دکتر موحدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با پتانسیل علمی خود در حوزه استاندارد همکاری‌های مؤثری داشته باشند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه این دانشگاه با سازمان ملی استاندارد افزود: این تفاهم‌نامه دو سال پیش امضا شد که در راستای آن همکاری مطلوبی بین دانشگاه صنعتی شریف و سازمان ملی استاندارد برقرار شده است.

موحدی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف با ایجاد آزمایشگاه مرکزی کالیبراسیون و استاندارد و آزمون، نقش اساسی در اندازه‌گیری دارد و برای رسیدن به جایگاه مرجع در کشور و سطح جهانی نیازمند حمایت سازمان استاندارد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف اظهار کرد: در حوزه کالیبراسیون آزمایشگاه مرجع گاز دانشگاه شریف با ۷۰ آزمایشگاه دیگر در حوزه آزمون و استانداردسازی اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی افزود: نیاز است آزمایشگاه استانداردسازی مرکزی در دانشگاه صنعتی شریف توسعه یابد تا در اقدامات بین‌المللی نیز شرکت کند که این موضوع با تلاش دانشگاهیان محقق می‌شود.

لزوم ایجاد تغییر در کتب درسی و دانشگاهی

در ادامه همایش دکتر خسرو معدنی‌پور، رئیس مرکز اندازه‌شناسی با ارائه گزارشی از روند عملکرد و پیشرفت این حوزه در مرکز اندازه شناسی، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: هفت واحد (یکا) اندازه‌گیری SI تغییر کرده که باید بر این اساس تغییراتی در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد شود که برای این منظور مذاکراتی با دو وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش انجام شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات این مرکز نیازمند مشارکت دانشگاهیان در پژوهش‌های مرتبط با اندازه‌شناسی، ترویج SI جدید، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سراسر کشور، تغییر کتاب‌های دبیرستان و دانشگاه مبنی بر تعاریف جدید، مشارکت سازمان‌ها و مؤسسات مرتبط با اندازه‌شناسی کوانتومی و استفاده از پتانسیل‌های انجمن‌های علمی است.

رصد استانداردسازی یکاها

همچنین دکتر محمدرضا اجتهادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس انجمن فیزیک ایران گفت: انجمن فیزیک ایران از سال‌ها پیش موضوع استانداردسازی یکاها را رصد کرده و در این زمینه فعالیت مستمر داشته است.

وی ادامه داد: امسال سازمان استاندارد اقدام مؤثری انجام داد و جایگاه قانونی ایران را در انجمن سی جی پی ان (انجمن اندازه‌گیری در آسیا و اقیانوسیه) حفظ کرد که دستاورد بزرگی است.

اجتهادی با اشاره به اهمیت اندازه‌گیری گفت: دانش بشری با مشاهده و تفکر شکل می‌گیرد اما فیزیک عنصر اندازه‌گیری را نیز اضافه می‌کند که با استفاده از اندازه‌گیری علم خلق می‌شود.

رئیس انجمن فیزیک ایران عنوان کرد: در حال حاضر برای کالیبره کردن، به آزمایشگاه‌های مرجع بیشتر برای اندازه‌گیری یکاها نیاز داریم که حمایت سازمان استاندارد را می‌طلبد.

حق‌الناس و اندازه شناسی

مذاکره با کشورهای مختلف در حوزه اندازه‌شناسی

در ادامه مهندس پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با توجه به اتفاقات جدید در جهان در حوزه اندازه‌گیری نیاز است گام‌های مؤثری برداشته شود، البته کشور پیش از این نیز به این موضوع توجه داشته است، به عنوان مثال حادثه‌ای که در روزهای اخیر اتفاق افتاد و پهپاد آمریکایی در آسمان کشور مورد اصابت قرار گرفت، با استفاده از علم اندازه‌شناسی بود.

مهندس پیروزبخت افزود: اندازه‌شناسی به عنوان دانش در زندگی جوامع اثر بخشی زیادی دارد اما از اهمیت آن به طور کامل اطلاع نداریم بنابراین در قانون تقویت و توسعه سازمان ملی استاندارد اندازه‌شناسی به عنوان یکی از ارکان مهم انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در زمینه اندازه‌گیری به مواد قانونی و مقررات خاصی تاکید شده که نیازمند توجه مسئولان است، همچنین با انجام مطالعات تطبیقی بر روی کشورهای توسعه یافته مشخص شد یکی از عناصر پیشرفت توجه به موضوع اندازه‌شناسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: به دلیل تحریم‌ها مشکل کمبود وسایل اندازه‌شناسی در کشور وجود دارد که گام‌هایی برای بومی‌سازی این وسایل برداشته می‌شود.

وی اظهار کرد: نظام حاکم بر کشورهای پیشرفته، سرمایه‌داری است و باید مراکز اندازه‌شناسی تحت نظر افراد حقوقی اداره شود اما بر خلاف سیستم موجود، این مراکز تحت نظارت دولت است که نشان دهنده اهمیت موضوع اندازه‌شناسی است.

پیروز بخت تصریح کرد: امروزه یکی از موارد مهم در کشور موضوع حقوق شهروندی است که بسیار به حوزه اندازه‌شناسی و حق‌الناس مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حق‌الناس و اندازه‌شناسی گفت: از جمله اقدامات سازمان ملی استاندارد در حوزه وسایل سنجشی ایجاد بسترهای لازم برای رعایت بیشتر حق‌الناس و وجود تجهیزات نوین اندازه شناسی است.

رئیس سازمان استاندارد ادامه داد: در حال حاضر نیاز است به طور جدی وارد مقررات جدید اندازه‌گیری شویم و اگر به این مباحث جدید (یکاهای جدیدSI ) توجه نشود، در بسیاری از حوزه‌ها دچار مشکلات می‌شویم.

پیروز بخت با اشاره به فعالیت‌های اخیر سازمان ملی استاندارد در حوزه یکاهای بین‌المللی جدید گفت: در سال‌های اخیر در اجرای سیستم بین‌المللی یکاهای جدید مرکز اندازه شناسی مذاکرات ویژه‌ای برای شناساندن این علم به دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش داشته و همچنین کارگاه‌های مختلفی در راستای تغییرات کتب مدارس و دانشگاه‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات در حوزه محصولات پیش بسته‌بندی با همکاری تعزیرات حکومتی، کنترل اوزان در بازار و ناظرهای سوخت، حمایت از تأسیس آزمایشگاه‌های مرجع برای کنترل کنتورهای آب و گاز و فعالیت‌هایی در راستای نظارت بر لیزر از اقدامات مؤثر سازمان ملی استاندارد در این حوزه است.

پیروزبخت گفت: همچنین در حوزه اندازه‌شناسی مذاکراتی با کشورهای آلمان، بوسنی هرزگوین، سوئد و ترکیه انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: در سطح مشکلات کشور سیاست‌گذاران و مسئولان باید به حوزه استانداردسازی توجه ویژه داشته باشند که تاکنون نیز همکاری‌های لازم داشته اند.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف، سخنرانی دکتر زیاد دزمیچ، رئیس مؤسسه ملی اندازه شناسی بوسنی و هرزه گوین، قرائت ترجمه پیام رؤسای دفتر بین المللی اوزان و مقیاس‌ها (BIPM) و دفتر بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML)، پخش کلیپ‌های معرفی فعالیت‌های سازمانی ملی استاندارد ایران و اندازه شناسی از بخش‌های دیگر این همایش یک روزه بود.

انتهای پیام


10158967
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است