بین‌الملل 14:11 - 30 دی 1397
/تحلیل-هیل/
به رغم آن که دونالد ترامپ ظاهرا اطمینان دارد در جنگ با دموکرات‌ها بر سر بودجه دیوار مرزی پیروز خواهد شد تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا باعث نگرانی روزافزون متحدان رئیس جمهور شده؛ تعطیلی‌ای که حالا وارد چهارمین هفته خود شده است.

تداوم تعطیلی دولت، متحدان ترامپ را نگران کرده است

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هیل در گزارشی به بررسی وضعیت سیاسی فعلی در آمریکا به دنبال تعطیلی دولت و بن‌بست دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و دموکرات‌ها بر سر لایحه بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک پرداخته و چنین نوشته است: "به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ از پیروزی در نبرد بر سر دریافت بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک که طی کمپین انتخاباتی‌اش بارها بر آن تاکید کرده بود، مطمئن است اما حتی برخی از مقامات کهنه‌کار کاخ سفید اطمینان ندارند که او بتواند از پس چالش‌های پیش روی خود برآید.

یکی از مقامات سابق کاخ سفید اظهار کرد: رییس جمهور بدون آنکه عواقب کارش را پیش‌بینی ‌کند، دست به اقدام زد. می‌توانید تصور کنید اگر رییس جمهور تسلیم شود یا در ازای اقدامش چیزی به دست نیاورده یا دستاورد اندکی داشته باشد، با چه حقارتی روبه‌رو می‌شود؟

دونالد ترامپ بارها بر بودجه درخواستی خود برای ساخت دیوار مرزی تاکید کرده و دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی، رییس مجلس نماسندگان بارها با این درخواست مخالفت کرده‌اند اما این مخالفت‌ها در روزهای اخیر به شکلی شخصی‌تر و جزئی‌تر دنبال می‌شوند.

مرحله تازه این اختلاف نظرها از آنجا آغاز شد که پلوسی با پیشنهاد به تاخیر انداختن سخنرانی سالانه رییس جمهور در کنگره یا ارائه آن به طور کتبی، بازی قدرت به راه انداخت.ترامپ نیز این ضربه پلوسی را با لغو مجوز پرواز او و دیگر قانونگذاران دموکرات با هواپیمای نظامی برای سفر به بلژیک و افغانستان پاسخ داد و گفت، پلوسی و همکارانش در صورت تمایل با پرواز عادی به مقصد خود سفر کنند.

این تنش اما زمانی شدیدتر شد که پلوسی بی‌درنگ سفر خود را لغو کرد و معاونانش کاخ سفید را به افشای جزییات این سفر و افزایش نگرانی‌های امنیتی متهم کردند.

این خصومت شانس بروز پیشرفتی در کنگره برای پایان دادن به تعطیلی دولت را بیش از پیش کاهش داد و هر دو حزب توافق دارند که تا کنون گامی روبه‌جلو برای حل این بحران صورت نگرفته است.

با وجود ۸۰۰ هزار کارمند فدرال که تحت تاثیر تعطیلی دولت قرار گرفته‌اند و تاثیرات فزاینده‌ای که به دنبال این مساله بروز خواهند کرد، این امر می‌تواند پیامدهای شدیدی را در پی داشته باشد.

برخی از افرادی که با ترامپ همسو هستند، هرگز تصور نمی‌کردند امیدی برای دریافت سرمایه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی وجود داشته باشد اما آنان در عین حال تاکید دارند که او نمی‌تواند به خاطر چنین مساله‌ای دولت را به چالش بکشد. به عقیده آنان، اعلام وضعیت اضطراری بهترین گام رو به جلو برای ترامپ است.

استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ به پایگاه خبری هیل گفت: فکر نمی‌کنم او جایگزینی برای اعلام وضعیت اضطراری ملی داشته باشد. دموکرات‌ها هیچ تمایلی ندارند که حتی یک پنی برای ساخت دیوار به او بدهند.

او هشدار داد: ساخت این دیوار برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰  نقشی حیاتی دارد. اگر این دیوار در حال ساخت نباشد، پیروزی دومی در کار نخواهد بود.

این اظهارات با نظر مفسرانی همسو است که از احتمال موافقت ترامپ با لایحه بودجه‌ای که سرمایه ساخت دیوار را شامل نمی‌شد، خشمگین بودند.

ترامپ پس از انتقادات شماری از شخصیت‌های برجسته، دیگر از پافشاری برای تامین بودجه ساخت دیوار دست برنداشت.

نوت گینگریچ، رییس سابق مجلس نمایندگان در یادداشتی که هفته گذشته در وبسایت فاکس نیوز منتشر شد، اظهار کرد: دونالد ترامپ باید در مساله امنیت مرزی پیروز شود. او در این زمینه انتخابی ندارد.

ترامپ روز جمعه در توییتر نوشت: هرگز حزب جمهوری‌خواه را تا این حد متحد ندیده‌ام. هیچ شکافی بر سر امنیت ملی و مرزی وجود ندارد و این خیلی زیبا است؛ به ویژه وقتی که دموکرات‌ها درباره مرز باز، مالیات سنگین و جرم حرف‌های جدیدی می‌زنند. مجرمان و (ورود) مواد مخدر را متوقف کنید.

ادعای رییس جمهور آمریکا درباره اتحاد حزب جمهوری‌خواه چند مثال نقض دارد. دست‌کم سه سناتور جمهوری‌خواه خواستار بازگشایی دولت شده‌اند و شماری دیگر از آن‌ها هم در این باره ابراز تردید کرده‌اند.

مخالفان طرح اعلام وضعیت اضطراری بر این باورند که چنین اقدامی مدتی درگیر رسیدگی‌های دادگاهی خواهد بود.

نظرسنجی‌های صورت گرفته پیرامون این مساله اما به نفع رییس جمهور و متحدانش نیستند. پنج نظرسنجی مهمی که از زمان تعطیلی دولت از سوی واشنگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی، شبکه سی‌ان‌ان، مرکز تحقیقات پیو، پی‌بی‌اس و دانشگاه کوینیپیاک صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که رای‌دهندگان در وهله  اول دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان را مسئول تعطیلی دولت می‌دانند.

این نتایج نشان می‌دهند که دموکرات‌ها با فشاری برای ارائه امتیاز به ترامپ روبه‌رو نیستند.

با این حال حتی برخی از جمهوری‌خواهان که تمایل به انتقاد از ترامپ دارند، لزوما بر این باور نیستند که او قصد پا پس کشیدن از موضع خود را دارد.

حتی اگر این ادعا درست باشد، نگرانی‌های برخی مقامات را درباره پایبندی ترامپ به نبردی که پیروزی در آن بسیار دشوار است، کاهش نمی‌دهد.

داگ هی، مدیر ارتباطات سابق کمیته ملی جمهوری‌خواهان در این باره می‌گوید: ترامپ محاصره شده و گزینه‌ای ندارد و دموکرات‌ها هم این را می‌دانند."

انتهای پیام

مترجم: غزال حسین‌خانی

دبیر: منصوره زالی


10033106
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی جدید خود خواستار ادامه حمایت از مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات از برگزاری یک نشست با حضور مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سران صهیونیست در خصوص حمله به شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان دائم آمریکا و متحدان این کشور در سازمان ملل، پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» لوفت‌هانزا می‌گوید تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه تمامی پرواز‌های خود به تهران و بیروت را لغو کرده و از حریم هوایی ایران نیز استفاده نخواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا و انگلیس امروز دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار و عکاس فلسطینی به دلیل تصویری که پاییز امسال از یک زن سوگوار در نوار غزه ثبت کرده بود، برنده معتبرترین مسابقه عکاسی خبری شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی به سربازان خود قول داد که به رفح حمله کرده و همان جنایاتی که در بیمارستان الشفاء مرتکب شدند، در آنجا هم انجام دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه از حمله موشکی به پایگاه صهیونیستی المالکیه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بلینکن توصیه‌های کارکنان خود برای مجازات واحد‌های نظامی صهیونیستی را که متهم به ارتکاب قتل و تجاوز در کرانه باختری هستند، نادیده می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است