استانی 00:10 - 04 آبان 1393
فارس گزارش می‌دهد
با وجود اینکه موزه کندلوس در تمام طول سال می‌تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد اما از اواسط پاییز تا بهار تعطیل است؛ گردشگران زیادی از راه‌های دور به این مجموعه تاریخی می‌آیند اما با درب بسته مواجه می‌شوند.

موزه تاریخی دهکده کندلوس نباید بسته بماند

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، کمتر کسی را می‌توان یافت که روستای کندلوس و موزه معروف فرهنگی و تاریخی‌اش را در استان مازندران نشناسد؛ روستایی که نخستین روستای برتر و هدف گردشگری استان مازندران است و موزه‌اش نیز نخستین و تنها موزه فرهنگی و تاریخی روستایی در جهان است.

موزه کندلوس حاصل تلاش‌ و زحمات شبانه‌روزی بسیار زیادی است تا امروز همه با افتخار و با سری بلند از این روستا و موزه‌اش در هر نقطه از کشور و حتی خارج از کشور نام می‌برند و از آن سخن می‌گویند.

حقیقت کلام اینکه موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس با وجود عظمت و هیبت و جایگاه بسیار رفیعی که دارد و به نوعی آبروی استان مازندران محسوب می‌شود اما همواره از حمایت‌های مسئولان استان مازندران در ادوار مختلف محروم مانده است تا جایی که امروز حتی درآمد حاصل از فروش بلیط‌ به بازدیدکنندگان نیز کفاف هزینه‌های برق آن را نمی‌دهد.

برای آنکه بیشتر به جایگاه پرعظمت این موزه پی ببریم به سراغ چند تن از مسافران و گردشگرانی که بازدید از موزه کندلوس را به دیگر نقاط گردشگری کشور ترجیح دادند و مسافت‌های بسیار زیادی را برای رسیدن به روستای کندلوس طی کردند، رفتیم.

تابلویی برای معرفی کندلوس در ابتدای جاده منتهی به موزه نصب شود

یکی از گردشگرانی که برای سومین بار است از تهران به روستای زیبای کندلوس آمده به خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: جذابیت‌های تاریخی موزه کندلوس باعث شد تا در این سفر 2 تن از دوستانم را نیز با خود همراه کنم تا آن‌ها نیز از نزدیک شکوه و عظمت خاص فرهنگ و آداب و رسوم مردم کجور مازندران را در موزه کندلوس ببینند.

علی محبی‌نیا اظهار کرد: موزه کندلوس به انسان فرصت تفکر و تامل نسبت به زندگی گذشتگان را می‌دهد تا خود را بازیابد و چشمه‌ای از معصومیت و صفای زندگی روستایی را در زندگی امروزی به کار بندد.

این گردشگر تهرانی درباره مشکلات موجود بر سر راه بازدید از موزه کندلوس گفت: کندلوس روستای زیبا با معماری قدیمی و سنتی خاص خود است و طبیعت آن هم واقعا خیره‌کننده و زیباست اما کاش در طول مسیر سفر به کندلوس و به ویژه در ابتدای ورودی جاده منتهی به موزه کندلوس تابلویی برای معرفی اجمالی کندلوس نصب می‌شد و این البته به افزایش حضور گردشگران برای بازدید از موزه کندلوس کمک قابل توجهی می‌کند.

موزه کندلوس انسان را به ادوار گذشته می‌برد

یکی دیگر از گردشگرانی که از اصفهان به کندلوس آمده بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس خود موزه‌ای در درون موزه سحرآمیز و بسیار زیبای طبیعت پر از آرامش روستای کندلوس است.

زهرا محمدی عنوان کرد: بافت درون روستا هم کمتر از یک موزه نیست و زمانی که وارد این روستا شدم یک آرامش دلپذیری به من دست داد و این برای من که نخستین مرتبه است به چنین روستای پرجاذبه‌ای سفر می‌کنم بسیار باشکوه و خاطره‌انگیز بود و هیچ وقت سفر به کندلوس را از یاد نخواهم برد.

این گردشگر اصفهانی در ادامه گفت: موزه کندلوس یکی از پرارزش‌ترین و غنی‌ترین موزه در کشور است و در زمان بازدید از این موزه احساس می‌کردم به دوره‌های تاریخی مختلف در مازندران برگشتم و زندگی‌های مختلف مردمان این خطه فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور را تجربه می‌کنم.

وی اظهار کرد: تنها قدرت عشق انسان به زادگاه و فرهنگ بومی و محلی است که می‌تواند چنین موزه بسیار ارزشمند و غنی را بنا کند و ادوار تاریخی مختلف به همراه ابزارآلات زندگی آن‌ها را در خود جای دهد و البته این عشق، ستودنی است.

 موزه کندلوس می‌تواند برای نسل امروز آموزنده باشد

یکی دیگر از گردشگرانی که از یزد به کندلوس آمده بود نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: چیزهایی در موزه کندلوس دیدم که حقیقتاً حتی در موزه‌های تهران ندیدم و امروز خوشحال هستم که به این روستای زیبا و با تاریخ و تمدن کهن آمدم.

رسول خالقی با بیان اینکه موزه کندلوس نسبت به 10 سال قبل که از آن بازدید کردم تکمیل‌تر و پربارتر شده است، افزود: اشیا، ابزارآلات زندگی و نوع البسه زندگی گذشتگان که در این موزه به نمایش گذاشته شده است نشان از سادگی، صداقت و خوش سلیقه بودن زندگی روستاییان دارد و این می‌تواند برای نسل امروز که غرق در تکنولوژی و زندگی ماشینی شده است و حتی شاید بعضا راه زندگی خود را گم کرده، آموزنده باشد.

بازدید بیش از 10 هزار نفر از موزه کندلوس در نیمه نخست 93

مدیر موزه کندلوس نیز با اشاره به اینکه که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات از دانشگاه کرج بوده و از سال 73 در این موزه مشغول به کار است، به خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: در 6 ماه نخست سال 93 بیش از 10 هزار نفر از موزه کندلوس بازدید کردند.

بهزاد کرمانی به بیان مشکلاتی که موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس با آن دست به گریبان است پرداخت و افزود: نگهداری موزه مانند سابق انجام می‌شود و با سختی این موزه را نگهداری می‌کنیم.

مدیر داخلی موزه کندلوس اظهار کرد: این مجموعه غنی و تاریخی با وجود شکوه و عظمت خیره‌کننده‌اش دارای مشکلاتی است که از مسئولان درخواست می‌شود توجه خاصی به آن داشته باشند چراکه با توجه به کوهستانی و برف‌گیر بودن منطقه کندلوس همه ساله هزینه‌های جانبی زیادی صرف تعمیرات، ترمیم و نگهداری بخش‌های مختلف آن می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی به این موزه هیچ کمکی نکرده و نمی‌کند، گفت: نه تنها سود مادی در این مجموعه نیست بلکه هزینه‌بر است و درآمد حاصل از فروش بلیط هم حتی کفاف پول برق را نمی‌دهد.

کرمانی خاطرنشان کرد: مجموعه نمک‌آبرود حتی بیش از پنج هزار تومان ورودی می‌گیرد اما اینجا تنها 2 هزار تومان بلیط فروخته می‌شود.

از اواسط پاییز تا بهار درب موزه کندلوس بسته می‌ماند

وی تصریح کرد: فصل پاییز که می‌آید بر خلاف میل باطنی‌ام کم‌کم درب موزه هم بسته می‌شود و این جای ناراحتی دارد که چرا یک موزه‌ جهانی از سوی میراث فرهنگی حمایت نمی‌شود تا حدی که درب آن از اواسط پاییز تا فصل بهار بسته بماند.

مدیر داخلی موزه کندلوس گفت: با وجود همه سختی‌هایی که مسیر کوهستانی کجور دارد اما باز هم مسافران و گردشگران با گرفتاری خود را به کندلوس می‌رسانند تا از موزه و طبیعت آن بازدید کنند اما می‌بینند که موزه تعطیل است.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی و گردشکری باید حمایت کند تا درب نخستین و تنها موزه روستایی در جهان که همگان بر غنی بودن آن مهر تایید زدند در زمستان نیز باز باشد و مسافر و گردشگر استقبال کنند.

کرمانی تصریح کرد: انبوه وسایل و ابزارآلات زندگی، کتاب و نسخ خطی و اسناد قدیمی و بسیاری دیگر از بخش‌های موزه به‌ صورت فشرده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و بنابراین چه خوب است که این موزه با حمایت‌های مسئولان فرهنگی گسترش بیشتری یابد چراکه موزه کندلوس قابلیت و شایستگی گسترش بیشتر را دارد.


5038598
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است