فرهنگی‌هنری 18:10 - 15 مهر 1394
نخستین همایش ملی نکوداشت "مهدی اخوان ثالث" در سالن استاد جلیل‌شاهی دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

اولین همایش ملی نکوداشت "اخوان ثالث" در یزد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه یزد، «سید محمد میرمحمدی»، استاندار یزد در مراسم افتتاحیه این همایش که امروز - 15 مهر - برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش که نکوداشت این شاعر معاصر را پس از گذشت 25 سال از درگذشت او در یزد برگزار کردند، بزرگداشت اخوان ثالث را بزرگداشت علم، ادب و هنر خواند و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این قبیل بزرگداشت‌ها زمینه‌ساز ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ، علم، اخلاق و هنر در جامعه باشد.

وی اظهار کرد: جوانان ما با حضور در این محافل، با سرمایه‌های بزرگی مواجه می‌شوند که منبع و ذخایر غنی از تاریخ و هویت ملی، دینی و فرهنگی ما به حساب می‌آیند.

استاندار یزد این‌گونه همایش‌ها را بزرگداشت انسان‌هایی رو به کمال، بزرگداشت عشق و زیبایی، بزرگداشت لطافت و صمیمیت و بزرگداشت ارزش‌های انسانی کسانی دانست که پیام خود را به زیبا‌ترین وجه به ما رساندند.

وی آثار چنین بزرگانی را آموزنده عنوان کرد و گفت: این گونه افراد همیشه در طول تاریخ زنده و ماندگار خواهند بود، هرچند در ظاهر در بین ما نیستند.

وی همچنین اظهار کرد: اهالی علم، ادب و فرهنگ و علما و بزرگان تفکر و اندیشه در طول تاریخ، تماما در جهت تحکیم پیوند بین جوامع مختلف تلاش کرده‌اند تا میان انسان‌ها زبان مشترک بیافرینند و دل‌ها را همراه کنند و نگاه توحیدی را در جامعه تقویت کنند.

استاندار یزد تاکید کرد: این چهره‌های علمی و ادبی پیونددهنده فرهنگ‌ها و برقرار کننده اتحاد در بین جوامع بوده‌اند.

وی در ادامه به قداست قلم و سوگند پروردگار به آن در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: آنهایی که حرمت قلم را می‌شناسند، هرگز از مسیر الهی و صحیح دور نمی‌شوند و قسم خدا به قلم را به خاطر دارند و به آن احترام می‌گذارند، اما کسانی که این حریم را نادیده می‌گیرند و سلیقه‌هایشان را به آن جاری می‌سازند، باید به خود بیایند و بدانند که قلم مقدس است و نباید کلماتی زشت و ناپسند را بر آن جاری و ثبت و ضبط کنند.

میرمحمدی در پایان نیز خاطرنشان کرد: آنچه بر قلم جاری شد، باید گوهری برای نسل‌های امروز و آینده باشد تا همه بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

«گلرخسار صفی‌آوا»، شاعر تاجیکستانی نیز در ادامه از آشنایی خود با اخوان ثالث در شب شعری در کشور آلمان گفت و این آشنایی را اتفاقی بزرگ در زندگی خود ذکر کرد.

وی با بیان این که از این محفل یک دنیا اعتقاد و وصل را با خود به کشورش خواهد برد، اظهار کرد: مهدی اخوان ثالث نه تنها شاعر ایرانی است، بلکه شاعر ملی تاجیکستان نیز هست و همچنین شاعر بزرگ جهان است.

صفی‌آوا بر شناخت بیشتر اخوان ثالث تاکید و ابراز امیدواری کرد که بتواند با انتشار اشعار اخوان ثالث وی را بیشتر به مردم تاجیکستان بشناساند.

این شاعر تاجیکستانی در ادامه نیز به شعرخوانی پرداخت.

«سیروس شمیسا»، دیگر میهمان این مراسم و از اساتید زبان و ادبیات فارسی هم ضمن شعرخوانی، به بیان خلاصه‌ای از کتاب اشعار منتشر نشده اخوان ثالث و ویژگی‌های این اشعار که به سبکی نوخراسانی است پرداخت.

استاد باقرزاده (بقا) و پروین گنابادی نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند، ضمن این که در ابتدای این مراسم نیز «علی غیاثی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و «محمدصالح اولیاء»، رییس دانشگاه یزد با ایراد سخنانی به شرکت‌کنندگان در این همایش خیرمقدم گفتند.

«مجید پویان»، دبیر علمی همایش نیز طی سخنانی به ارسال 328 اصل مقاله و 250 سروده به دبیرخانه همایش از سوی علاقمندان اشاره کرد و گفت: در این همایش پنج عنوان کتاب نیز رونمایی خواهد شد.

وی در این رابطه مجموعه کتاب‌های «کتاب‌شناسی اخوان ثالث» اثر «حسین مسرت»، «تقریرات درس اخوان در دانشگاه تهران» نوشته دکتر «یدالله جلالی پندری»، مجموعه «شعر همراه با امید» شامل مجموعه اشعار دریافتی برگزیده همایش، کتاب چکیده مقالات با عنوان «در زلال آب روشن» شامل بالغ بر 350 چکیده مقاله و کتاب گزیده 30 مقاله برگزیده هیات داوران و نیز مجموعه لوح فشرده 120 اصل مقاله همایش را نام برد.

گفتنی است، مقالات برگزیده این همایش که شامل 30 مقاله هستند، عصر امروز در چهار سالن مجزا در دانشگاه یزد ارائه می‌شود و اختتامیه این همایش نیز فردا پنجشنبه در سالن شهید عباسپور برگزار می‌شود.

انتهای پیام


7175122
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است